Кръв и сперма се лее на сцената, недоволен е театрален критик №1
Кръв и сперма се лее на сцената, недоволен е театрален критик №1 / снимки: DarikNews.bg, архив

Остри критики към съвременния театър отправи от Варна президентът на международната асоциация на театралните критици Юн-Чеул Ким. Според него по сцената се леело кръв и сперма, което било отвратително. Доминиращата форма била излагането на тялото на показ, която през последните 20 години процъфтявала, особено в Източна Европа. Според критика усилията трябвало да бъдат насочени към чистото изкуство, тъй като театърът на телесното измествал вниманието от реалността. 

Южнокореецът Юн-Чеул Ким взе участие в конференцията „Срещу какво се бунтува съвременният театър”, която е част от програмата на фестивала „Варненско лято”. В нея се включиха още режисьорите Явор Гърдев и румънецът Силвиу Пуркарете.

Бунтът най-често е просто медиен имидж, с който по-лесно една постановка стига до публиката, коментира Явор Гърдев. Той е на мнение, че българите са приели англосаксонските ценности за разпределение на благата в обществото и това е изменило мисленето, че данъкоплатецът трябва да плаща за изкуство. „За него не е очевидно защо трябва да го прави. Той пита къде са парите и в следващите години ще ни е все по-трудно да отговаряме на този въпрос”, добави Гърдев.  

Пуркарете, който освен в родината си работи и във Франция, смята, че театърът не трябва да се бунтува или да се опитва да променя нещо, тъй като неговата безполезност била най-важното му качество. „Аз съм занаятчия, който си изкарва прехраната, опитвайки се да достави удоволствие на публиката. Понякога успявам, понякога – не”, каза още румънският режисьор.

„Авангардът на XX в. ни завеща формулата, че театърът е акт на разрушението. Това обаче не беше преживяно в България поради исторически причини и чак през 90-те години видяхме постановки, които „тревожат” и предизвикват дебати. Тази енергия обаче постепенно се поуталожи. С малки изключения театърът в Източна Европа продължава да е повече съсредоточен не върху социалните и политически явления, а върху екзистенциални и философски въпроси, поставени в класическите текстове”, заяви по време на конференцията изпълнителният директор на „Варненско лято” Николай Йорданов.

Главният координатор на фестивала Асен Терзиев е на мнение, че бунтът трябва да е срещу щампите и познатите неща. Кризата пък не била само на езика, но и на възприятията на театъра. Според театралния критик Камелия Николова съвременният театър се бунтувал срещу рутината, инерцията и езика.