Инженери от Варна са готови да участват в създаване на копие на легендарния параход „Радецки“. Специалистите в бранша изявиха желание безвъзмездно да подкрепят идеята за нова реплика на националната светиня.
Корабът музей е заплашен да преустанови дейността си като плавателно средство, ако не му бъде направен доков преглед в кораборемонтен завод. Проблемът е, че в България ремонтът не може да се направи, тъй като корабостроителницата в Русе не работи, а до Варна "Радецки" не може да доплава. За ремонта са необходими 250 хиляди лева и ако до 7 април легендарният плаващ музей не влезе за технически преглед, ще бъде пенсиониран.
Идея: Да се построи копие на кораба „Радецки“
Да се построи нов кораб, копие на „Радецки“, за да може този, който имаме, да се съхрани. Това предложи наскоро капитанът на парахода музей Божин Божинов. Неговата идея предизвика специалисти от Варна да предложат безвъзмездно опита и знанията за създаването на нова реплика на „Радецки“. Това разкри пред Дарик доц. инж. Петър Георгиев от катедра „Корабостроене, корабни машини и механизми“ в Техническия университет във Варна.
Варненските корабни инженери смятат, че могат да са полезни при изготвяне на проекта и документацията. Според доц. Георгиев, при евентуално изграждане на нов „Радецки” може да се помисли за вграждане на някои съвременни технологии. Като например електрически двигател и батерии.
Построяване на реплика на „Радецки” е по-добрият вариант пред ремонт на сегашния параход, смята експертът по корабостроене и морска техника. Строителството на такъв кораб няма да е предизвикателство за българските корабостроителни заводи. Копието на „Радецки може да бъде построено и във варненска корабостроителница и след това на собствен ход покрай морския бряг и през делтата на Дунав да се придвижи до Козлодуй.
Съвременният „Радецки“ е точно копие на легендарния параход, от който Ботев и неговите четници слизат на Козлодуйския бряг, за да тръгнат към врачанския Балкан. Корабът е построен през 1966 г. със средства, събрани от 1 200 000 български деца. Пресъздаден е в Русенската корабостроителница, като негова база е влекачът „Пловдив”, пуснат на вода през 1951 г. Той отговарял по размери и се задвижвал със странични гребни колела, подобно на оригиналния австрийски параход. При създаването на кораба реплика са ползвани стари чертежи, снимки и спомените на бояджията на оригиналния параход, нарязан за скрап в Австрия през 1924 г.
„Радецки” е единственият пътуващ кораб-музей в Европа, като осъществява туристически пътувания от април до октомври. В него съществува експозиция, в която могат да се видят ценни реликви като знамето на Ботевата чета, униформи на Ботеви четници и последните писма, писани от воеводата Христо Ботев на борда на кораба.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК
Корабът музей е заплашен да преустанови дейността си като плавателно средство, ако не му бъде направен доков преглед в кораборемонтен завод. Проблемът е, че в България ремонтът не може да се направи, тъй като корабостроителницата в Русе не работи, а до Варна "Радецки" не може да доплава. За ремонта са необходими 250 хиляди лева и ако до 7 април легендарният плаващ музей не влезе за технически преглед, ще бъде пенсиониран.
Идея: Да се построи копие на кораба „Радецки“
Да се построи нов кораб, копие на „Радецки“, за да може този, който имаме, да се съхрани. Това предложи наскоро капитанът на парахода музей Божин Божинов. Неговата идея предизвика специалисти от Варна да предложат безвъзмездно опита и знанията за създаването на нова реплика на „Радецки“. Това разкри пред Дарик доц. инж. Петър Георгиев от катедра „Корабостроене, корабни машини и механизми“ в Техническия университет във Варна.
Варненските корабни инженери смятат, че могат да са полезни при изготвяне на проекта и документацията. Според доц. Георгиев, при евентуално изграждане на нов „Радецки” може да се помисли за вграждане на някои съвременни технологии. Като например електрически двигател и батерии.
Построяване на реплика на „Радецки” е по-добрият вариант пред ремонт на сегашния параход, смята експертът по корабостроене и морска техника. Строителството на такъв кораб няма да е предизвикателство за българските корабостроителни заводи. Копието на „Радецки може да бъде построено и във варненска корабостроителница и след това на собствен ход покрай морския бряг и през делтата на Дунав да се придвижи до Козлодуй.
Съвременният „Радецки“ е точно копие на легендарния параход, от който Ботев и неговите четници слизат на Козлодуйския бряг, за да тръгнат към врачанския Балкан. Корабът е построен през 1966 г. със средства, събрани от 1 200 000 български деца. Пресъздаден е в Русенската корабостроителница, като негова база е влекачът „Пловдив”, пуснат на вода през 1951 г. Той отговарял по размери и се задвижвал със странични гребни колела, подобно на оригиналния австрийски параход. При създаването на кораба реплика са ползвани стари чертежи, снимки и спомените на бояджията на оригиналния параход, нарязан за скрап в Австрия през 1924 г.
„Радецки” е единственият пътуващ кораб-музей в Европа, като осъществява туристически пътувания от април до октомври. В него съществува експозиция, в която могат да се видят ценни реликви като знамето на Ботевата чета, униформи на Ботеви четници и последните писма, писани от воеводата Христо Ботев на борда на кораба.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК