Ферибот „Варна” потегля с 50 тира към Поти
Ферибот „Варна” потегля с 50 тира към Поти / Дарик Варна, архив

Днес, 14 февруари, новият ни фериботен кораб „Варна" прави първия си рейс - потегля натоварен с тежкотоварни автомобили (ТИР) към грузинското пристанище Поти. Това съобщи за „Черно море" Иван Вълчев, началник на „Фериботно плаване" към Параходство „БМФ". Товаренето на платформата на кораба, специализирана за товарни коли, започнало тази сутрин на преходното мостово съоръжение на Фериботния комплекс. Предвижда се „Варна" да потегли по линията към Поти до края на деня.

Имаме достатъчно заявки от страна на автомобилните превозвачи, които ще запълнят целия капацитет на кораба от 900 - 950 линейни метра. Това прави около 50 тира. Товарите са основно храни, медикаменти и козметика и са предназначени за кавказките републики и Средна Азия, обясни Иван Вълчев. По неговите думи този повишен интерес идва от тежките проблеми, които срещат автомобилните превозвачи на българо-турската граница. Досега тировете с товари за тези страни преминаваха през територията на Турция.

Както става в приказката - всяко зло за добро, продължилата няколко дни блокада на българо-турската граница накара превозвачите да търсят алтернатива и те я намериха в българския кораб „Варна", с който нашият оператор „Варнафери"(дружество, в което равни дялове имат БРП и БМФ ) ще се включи във фериботната линия Варна - Кавказ. Припомняме, че той е специализиран както за железопътни, така и за автомобилни превози по море. Идеята е с него да се даде възможност за увеличаване на българския износ по морската линия, който в момента обслужва предимно руските вагони - цистерни с пропан-бутан, за нашия пазар.

Рейсът на кораба ни до грузинското пристанище е извънреден и много полезен за бъдещото обслужване на линията Варна - Кавказ. Той дава нагледно доказателство за предимствата на фериботната връзка за автомобилните превози, които традиционно се извършват само по суша, коментира Иван Вълчев. Това, което са смятали да направят с рекламни материали по граничните ни КПП-та, сега превозвачите сами ще разберат. Спестяват си транзитните такси за преминаване през територията на различни страни, разстоянието е по-кратко, пести се гориво, което има сериозен екологичен ефект, няма проблеми с нарушаването на графика и т.н. Все неща, които в този случай нагледно се виждат, допълни шефът на „Фериботно плаване".

Екипажът на фериботния кораб „Варна" е от 20 души с капитан к.д.п. Иван Сиркаров. Рейсът до Поти ще продължи две денонощия и половина. На връщане ще вземе товари, които евентуално ще има събрани на грузинското пристанище.