По предварителни данни на Националния статистически институт 844.3 хил. български граждани са пътували в страната или в чужбина през четвъртото тримесечие на 2011 година.
В сравнение със същото тримесечие на 2010 г. общият брой на пътувалите лица на 15 и повече години с лична цел намалява с 9.2%, като има силно понижение в броя на пътувалите в страната, с 6.2%, и истински срив в броя на пътувалите в чужбина, с 32.2%.
Според лицата на 15 и повече години основните причини за пътуване в страната или в чужбина са „почивка и екскурзия" и „посещение на близки", посочени съответно от 34.9% и 43.9%.
През четвъртото тримесечие на 2011 г. най-много са пътували лицата на възраст 25 - 44 години.
В структурата на разходите по видове туристически пътувания с най-голям относителен дял са разходите за транспорт както в страната, така и в чужбина. През четвъртото тримесечие на 2011 г. средният разход на едно лице на 15 и повече навършени години е 158.0 лв. за пътуване в страната с лична цел и 606.4 лв. за пътуване в чужбина.
Разходите на едно лице за професионално пътуване са средно 207.2 лв. в страната и 835.2 лв. в чужбина.
Същевременно общият брой реализирани нощувки във всички средства за подслон и места за настаняване през четвъртото тримесечие на 2011 г. възлизат на 1.617 млн, като се наблюдава запазване на нивото от същия период на 2010 година.
Реализираните нощувки от български граждани в средствата за подслон и местата за настаняване са 1 085.7 хил., или с 8.5% повече спрямо съответното тримесечие на 2010 година. Броят на реализираните нощувки от чужденци намалява с 13.8%.
Данните показват, че българите се връщат към родните зимни курорти, за сметка на чужденците, които сигурно са повлияни донякъде и от събитията в Гърция и от икономичеките проблеми в много европейски страни.
Тази тенденция е донякъде позитивна, тъй като ползването на чуждестранни туристически услуги е форма на внос, но пък важи и обратният принцип. Свиването на броя на нощувките на чужденци ограничава валутните приходи в сектора.
Но силната международна реклама, която получи страната ни покрай ски състезанията в Банско и Пампорово, съчетана с икономическото възстановяване на Европа, вероятно ще засилят интереса на чуждите туристи към България през следващия зимен сезон.