Мерките за безопасност в кушет вагона на влака София – Кардам, в който изгоряха девет човека, са били пренебрегнати за сметка на предпазването от кражби. Това е установила Временната парламентарна комисия, чийто член е сливенският депутат Диана Хитова. Работата на комисията вече е приключила, установени са множество нарушения на правилата за безопасност.
Двете врати на вагона са били заключени, под ключ са били и пожарогасителите – обясни Хитова. Липсвали са дори и чукчетата за разбиване на прозорците и така пътниците не са имали възможност за друго спасение освен страничната врата към спалния вагон. Вместо да помогне на хората в евакуацията, кондукторът е започнал да гаси пожара – допълни Диана Хитова.
От комисията са препоръчали да се въведат ясни правила за действие в ситуация на криза, да се направят тренировки на екипите на влаковете при различни бедствия, обмисля се възможността багажът на пътниците да се чекира и превозва в отделен вагон, тъй като точно такъв сак, поставен близо до парното на вагона, е предизвикал пожара.
Комисията е открила и други причини и условия за трагедията и те се отнасят до ръководството на Български държавни железници – в лицето на мениджмънта, на министерството на транспорта и финансирането на тази дейност. Пламналият кушет вагон е бил произведен през 1968 година и е бил направен от леснозапалими материали.
По-новите кушет вагони, с които е разполагало БДЖ – произведени през 1986 г., са били продадени през 2005 г. от тогавашния министър на транспорта Николай Василев малко преди новото правителство да влезе във власт. „Срещнахме се с Николай Василев и ни бе обяснено, че вагоните са продадени, тъй като са били непригодни за нашия релсов път. Но специалистите, които комисията бе извикала, не са на това мнение” – каза още сливенският депутат.
Докладът на комисията вероятно ще бъде изслушан в Народното събрание идната седмица.