Всеки български гражданин може да провери здравно-осигурителния си статус 7 дни в седмицата, 24 часа в денонощието с обаждане на информационния телефон на НАП 0700 18 700.
Услугата е изцяло автоматична и изисква въвеждането на ЕГН, като дава отговор дали здравните права на съответния потребител са прекъснати или не, както и информация за всеки месец в последните 3 години, за който няма данни за платени здравни осигуровки. Справката се извършва в подменю „Осигуряване“ на телефон 0700 18 700, като се заплаща градски разговор при набиране от стационарен апарат и такса по съответната тарифа за мобилните телефони.
Справка за здравноосигурителния статус на граждани може да се направи и онлайн в портала за електронни услуги на НАП (https://inetdec.nra.bg/ ).
Отприходната администрация в Сливен напомнят на лицата, които са трайно безработни и не получават обезщетение от, не се осигуряват от държавата, не са регистрирани като самоосигуряващи се по смисъла на Кодекса за социално осигуряване и др., че трябва да превеждат здравните си вноски до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят.
Минималният месечен размер на здравноосигурителната вноска и тази година остава 16,80 лв. От началото на годината по повод изясняване на здравно осигурителния си статус 2380 лица са посетили салона за обслужване на клиенти в офиса на НАП в Сливен.
От НАП Сливен напомнят също, че всички лица, за които възниква задължение сами да внасят здравноосигурителните си вноски, подават в офиса на НАП по постоянен адрес декларация – образец 7. Тя се подава също в срок до 25-то число на месеца, следващ месеца на възникване на задължението за осигуряване.