Уважаеми русенци, Бих искала да ви информирам за две предложения от кмета, г-н Пламен Стоилов, приети на днешната сесия на Общинския съвет, които смятам, че са от съществено значение и ще окажат продължително негативно въздействие върху и без това компрометирания градски транспорт и жителите на града. След като през изминалата година Общинският съвет отхвърли няколко предложения за намаляване таксата за пътуване с обществения транспорт, внесени от различни групи съветници, и за отпадането на тази такса за учащите, внесено от гражданска инициатива чрез подписка, днес мнозинството от общинските съветници прие предложение, внесено от общинска администрация, чрез кмета г-н Пламен Стоилов. То предлага намаляването цената на абонаментни карти за една линия за учащи, студенти и докторанти редовно обучение с 2 лв в рамките на учебната година.
Само по себе си намаляването на цената на картите звучи похвално, особено във времето на предизборна кампания. За жалост обаче това е ефектна, но палиативна мярка, т.е. такава, която облекчава симптомите на заболяването, но не води до излекуване. А диагнозата на болестта е „Нефункционираща система за интегриран градски транспорт”. Ако си спомняте, с Решение 136 на ОбС от 25.02.2016 г бе променена Наредба 14, с която се отне правото на русенци с една абонаментна карта да използват всички превозни средства, чиито маршрути се препокриват с линията, за която е издадена картата.Като причина за това беше посочено, че новата тогава електронна система за отчитане на извършените пътувания не е синхронизирана с досегашната система за отчитане на транспортните фирми, което пък е свързано с изплащането на компенсации от общинския бюджет.
Въпросът ми към вносителите на предложението беше какво направи координационният транспортен център в Община Русе за тази една година за пълното въвеждане на новата система за електронното отчитане и за преразпределянето на компенсациите от общинския бюджет. В отговор Кметът по комунални дейности, г-жа Наталия Кръстева, заяви, че поради факта, че градският транспорт в Русе се осъществява от три дружества, не е възможно да се създадае такава система. И поради това русенци ще продължават да не могат с една абонаментна карта да използват всички превозни средства, чиито маршрути се препокриват с линията, за която е издадена картата. Вместо това им се предлага закупуването на карта за цялата транспортна мрежа, чиято цена е два пъти по-висока. Убедена съм, че именно използването на една карта във всички транспортни средства с препокриващи се маршрути би имало много по-сериозен икономически ефект, отколкото намаляването на стойността на карта за една линия с два лева, и то само за учащите в редовна форма на обучение! Във всички развити държави гражданите биват насърчавани да използват обществен транспорт и велосипеди, с цел намаляване на вредните емисии и замърсяването на околната среда.
Другото предложение беше за редуциране на разписанията на градския транспорт и закриване на 25-та тролейбусна линия, което е в пълна противоположност с цитираните тенденции. Като причина за това бяха посочени намаленият пътникопоток и използването на личните превозни средства до и от работа, както и служебният транспорт, осигурен от някои по-големи фирми. Но тук следва да се постави въпросът защо хората предпочитат да използват автомобили и защо тези фирми са организирали собствен превоз на служителите си? Отговорът е прост – защото няма удобен обществен транспорт, който да свърши тази работа. И вместо инвеститорът да бъде облекчен, той се натоварва с извършването на една нествойствена за него дейност. Именно общественият транспорт и логистиката са сред важните фактори за създаване на плодотворна бизнес среда и проспериращ град! Кметът и подкрепящите го общински съветници могат да приемат десетки декларации как ще работят за благосъстоянието на гражданите и ще положат всички усилия Русе да стане примамлив за иновативни и екологични технологии, но кой ще им повярва, когато действията им са с обратен знак?!
Само по себе си намаляването на цената на картите звучи похвално, особено във времето на предизборна кампания. За жалост обаче това е ефектна, но палиативна мярка, т.е. такава, която облекчава симптомите на заболяването, но не води до излекуване. А диагнозата на болестта е „Нефункционираща система за интегриран градски транспорт”. Ако си спомняте, с Решение 136 на ОбС от 25.02.2016 г бе променена Наредба 14, с която се отне правото на русенци с една абонаментна карта да използват всички превозни средства, чиито маршрути се препокриват с линията, за която е издадена картата.Като причина за това беше посочено, че новата тогава електронна система за отчитане на извършените пътувания не е синхронизирана с досегашната система за отчитане на транспортните фирми, което пък е свързано с изплащането на компенсации от общинския бюджет.
Въпросът ми към вносителите на предложението беше какво направи координационният транспортен център в Община Русе за тази една година за пълното въвеждане на новата система за електронното отчитане и за преразпределянето на компенсациите от общинския бюджет. В отговор Кметът по комунални дейности, г-жа Наталия Кръстева, заяви, че поради факта, че градският транспорт в Русе се осъществява от три дружества, не е възможно да се създадае такава система. И поради това русенци ще продължават да не могат с една абонаментна карта да използват всички превозни средства, чиито маршрути се препокриват с линията, за която е издадена картата. Вместо това им се предлага закупуването на карта за цялата транспортна мрежа, чиято цена е два пъти по-висока. Убедена съм, че именно използването на една карта във всички транспортни средства с препокриващи се маршрути би имало много по-сериозен икономически ефект, отколкото намаляването на стойността на карта за една линия с два лева, и то само за учащите в редовна форма на обучение! Във всички развити държави гражданите биват насърчавани да използват обществен транспорт и велосипеди, с цел намаляване на вредните емисии и замърсяването на околната среда.
Другото предложение беше за редуциране на разписанията на градския транспорт и закриване на 25-та тролейбусна линия, което е в пълна противоположност с цитираните тенденции. Като причина за това бяха посочени намаленият пътникопоток и използването на личните превозни средства до и от работа, както и служебният транспорт, осигурен от някои по-големи фирми. Но тук следва да се постави въпросът защо хората предпочитат да използват автомобили и защо тези фирми са организирали собствен превоз на служителите си? Отговорът е прост – защото няма удобен обществен транспорт, който да свърши тази работа. И вместо инвеститорът да бъде облекчен, той се натоварва с извършването на една нествойствена за него дейност. Именно общественият транспорт и логистиката са сред важните фактори за създаване на плодотворна бизнес среда и проспериращ град! Кметът и подкрепящите го общински съветници могат да приемат десетки декларации как ще работят за благосъстоянието на гражданите и ще положат всички усилия Русе да стане примамлив за иновативни и екологични технологии, но кой ще им повярва, когато действията им са с обратен знак?!