Чешкият Център в София, съвместно с Международното дружество „Елиас Канети” представят в Русенската художествена галерия изложбата „Сполучлив избор” на чешкия художник Ян Калаб. Тя ще бъде открита днес и ще остане до 20 април. Ето какво казва доцент д-р арх. Добрина Желева-Мартинс Виана за Ян Калаб:
«Ян Калаб, под името Splesh, Point, Cakes, твори стрийт арт и графити из цяла Европа и САЩ. Той е един от новаторите на чешката графити сцена, като в творбите му се усеща традицията на чешката геометрична абстракция. На петнадесетгодишна възраст Калаб прави своето първо графити парче, година по-късно рисува първия панел. През 2000 г. посещава Ню Йорк, където създава своите най-добри нелегални панели в нюйоркското метро. През 2001 г. измества границата на графита и става един от първите автори на пластичния 3D графит в света.
Ян Калаб е абсолвент на пражката Художествена академия и единствен висшист художник на графити в ЧР. Още в началото на 90-те години в Чехия, както и в останалия „свободен свят”, възниква улично анонимно изкуство, в т. ч. и графитите, което се различава по прецизност и ниво. Йерархията между създателите на графити е строго определена – именно Калаб, под прякора Point,постепенно извоюва на улицата доминантна и респектираща позиция.
Той има свои принципи, но и талант, което определено го отличава от другите творци на графити. Не рисува върху фасадите на къщите, търси по-скоро временни постройки, покрайнини, зидове, огради и позволени за това места. Но в същото време Point не би бил художник на графити, ако не предприемаше най-различни нелегални интервенции в обществените пространства. Представя своя таг в триизмерна форма, подобно на полистирол с различни цветови комбинации; възниква артефакт приличащ на малък дракон, който авторът разполага на недостъпни места из пражките обекти. Почти всеки, преминаващ по главните улици на Прага, се е срещал поне с един от тези образи.
Характерно за Калаб е прекрачването на границата на „традиционния” графит. Например, рисува с пастелни цветове кръпки върху поправени тротоари, изсипва цветни пигменти в локвите, запълва образувалите се пукнатини в асфалта (подобно на японския художник Кеничиро Танигучи, изчаква поставената в пукнатините разтопена пластмаса да изстине и впоследствие излага образувалите се абстрактни релефи като обекти). Триизмерните стилизирани подписи на Point могат да бъдат видени близо до входовете на метрото и вътре в него.
Въпреки че изглежда абсурдна връзката на стрийт арт художник и Художествена академия, Калаб успешно се справя с дипломната си работа. На тавана на Народната галерия в Прага конструира обект-лабиринт, характерен за неговия таг, в който са разположени видеа с преки кадри от различни места в града, където е практикувал неофициалното си изкуство. Трябва да се отбележи, че той е единственият творец на графити, който се издържа с тази дейност. Неговите творби са постоянно търсени за реклами или филми, а в последно време и много новозабогатели (noveau rich) персони търсят подобен актуален интериор за домовете си.»