Седмицата на архитектурата One Architecture Week стартира с грандиозен купон в Пловдив под надслов "Възможното невъзможно". На откритото пространство на ул. „Загреб“14 се събраха десетки архитекти и хора на изкуството, а събитието беше открито от кмета на Пловдив Иван Тотев. „Самият факт, че днес сме тук, на място, което само до преди година дори не поглеждахме, е достатъчен", каза на в словото си кметът.
През фестивалните дни, разнообразни събития ще се случват в квартал „Капана“, за да разкрият потенциалът му за творчески индустрии.
В пространството на ул. „Загреб“ 14 е разположено и сърцето на тазгодишния фестивал, наречено „Ядрото“. Това е проект на норвежко архитектурно бюро, който заедно със стажантите на One Architecture Week превърна „Капана“ в място за лекции, презентации, дебати, прожекции, работилници и отворена зона, която да привлича разнообразна публика. Седмицата на архитуктурата предлага изложби, намеси в градската среда, събития за деца, както и парти програма.
Гости на фестивала са архитектите Жуао Руиво, Нура Ал Сайед, Роберто Гарсия, Франсис Еджерли, Дорийн Лиу, Пиер Лоу и Мария Айолова, както и колективите "Колектив Etc.", "Тареформ уан", "Фора", "Асембъл" и "Ноуд Офис“.
Едно от интересните мероприятия е изследователският проект "Възможният Капан", разработен от студенти по архитектура и урбанизъм от УАСГ и социална антропология от Пловдивския и Софийския университет, чиято цел е да идентифицира потенциала на една историческа градска среда и да очертае реалистичен сценарий за превръщането й в творчески център. В рамките на рроекта са разработени четири безплатни тематични тура за скритите забележителности, градската среда и лични истории от симпатичния квартал, които и ще се проведат на 11, 12 и 19 октомври.
В галерия А+ е експонирана изключително ефектна архитектурна инсталация, наречена “Безкраен град”. Проектът е на англичанина Макс Дюдни и представлява макет на град, който изследва връзката между реалното и въображаемо локално и глобално вътрешно пространство на квартал Капана.
Днес безкрайните градове не се изразяват в идеята за обособен интериор или екстериор с ясно разграничено публично и лично, дори обществено пространство. Прилагайки определението на Archizoom за „безкрайната вътрешност” на града върху съвременни таксономии на търговски и културни дейности, Дюдни разкрива нови разбирания и възможности за алтернативни вътрешни пространства в града. Проектът предлага анализ на вътрешните пространства на музеите и техните фондове като вътрешни белези на общественото пространство и външни обвивки за градска промяна и идентичност. Докато музеите се сливат с летищата и големите молове, главният въпрос, който проектът засяга, е как общественото пространство се адаптира към повторяемостта на консуматорското настояще.
Интервю с Алек Александров, А+: