Производител: Майонеза без яйца и олио не трябва да се нарича майонеза
Производител: Майонеза без яйца и олио не трябва да се нарича майонеза / netinfo
производителят Димитър Консулов за майонезата без яйца
87650
производителят Димитър Консулов за майонезата без яйца
  • производителят Димитър Консулов за майонезата без яйца

Продукт без вложени в него яйчен прах и слънчогледово рафинирано олио не трябва да се нарича майонеза“. В това е категоричен един от големите производители на майонеза в България Димитър Консулов.

Според него, колегите му от други фирми си спестяват основните продукти, които трябва да присъстват в една майонеза, за да продават на по-ниски цени.

Консулов приветства идеята за стандартизиране на производството на майонеза, като се поставят ясни параметри в съдържанието на веществата, вложени във всеки продукт.

По думите му обаче, въвеждането на стандарт не би решило проблема, ако контролните органи не си вършат работата и не съблюдават за съдържанието и етикетирането на съответните хранителни продукти.

Майонеза без яйца се продава у нас. Това показа изследване на асоциация „Активни потребители". Шест марки майонеза от общо 16, предлагани в търговската мрежа, се правят без яйца.

Гума гуар, Гума ксантан, различни консерванти, оцветители и огромно количество въглехидрати са открили от асоциацията в кутиите с майонеза. Тези продукти могат да бъдат опасни за здравето ни, обясни в интервю за Дарик изпълнителният директор на асоциацията Богомил Николов

Резултатите са многообразни, но като цяло - далеч от световните стандарти за майонеза. В България няма стандарт или действащо изискване за това какво е майонеза и точно това способства за създаването на най-разнообразни рецепти и практики, които нямат много общо с традиционното възприятие за това какво е майонеза. Изследвали сме 16 марки. От тях в 6 няма яйца, изненадата е, че дори си го пише на етикета. Може би ние не обръщаме внимание като потребители. При 9 от продуктите имаме много високо водно съдържание - над 60%. Съответно при няколко продукта установихме и много високо съдържание на въглехидрати. Това означава нишесте, вместо яйца. Производителите са свободни да измислят всякакви рецепти. Въпросът е дали този сос, в който има нишесте вместо яйца, трябва да се нарича майонеза, или сос, дресинг и др.", коментира изпълнителният директор на асоциацията Богомил Николов.

Тревожно е, че захарите са добавяни и в продукти рекламирани като детски. В един от тях (нискомаслена детска майонеза) малкото мазнини са “компенсирани” с 21% въглехидрати, от които 5% са захар. Много или малко е това – само захарта за една опаковка от 450 грама е 22,5 грама, което е еквивалентно на почти 5 чаени лъжици захар!

По същество въглехидратите заместват липсващите мазнини, а въпросните “майонези” се доближават повече до шоколада по хранителна и енергийна стойност, отколкото до международните стандарти.

Макар да са разрешени за използване в храните, допълнителното влагане на въглехидрати в майонеза променя коренно хранителния профил на продукта. В така направените “майонези” близо 50% от енергийната стойност се дължи на въглехидратите, срещу 2-5% нормално. Допълнително, те имат по-висок гликемичен индекс и могат да представляват потенциална опасност за диабетиците. Високото съдържание на въглехидрати засилва и риска от развитие на болестотворни бактерии, и допълнително ускорява вредните процеси на окисление.

Изследването на 16 марки майонеза на „Активни потребители” показва, че в 8 марки установените мазнини са под декларираните на етикета.

Най-ниската измерена стойност е само 6,5% при продукт от Стара Загора, което може би е рекорд в световен мащаб.

Резултатите от изследването показват, че в почти всички продукти произведени за големите хранителни вериги има сериозно разминаване в основните стойности-мазнини и въглехидрати.

В една от майонезите съдържанието на мазнини е 25,9 при посочени на етикета 40, въглехидратите са 22,1 при посочени 5,8.

Резултатите показаха, че количеството на въглехидратите в някои търговски марки стига до шокиращите 20% от теглото.

Анализът на етикетите показва, че в 3 от 16 търговски марки хранителната информация е непълна и те не отговарят на изискванията на Регламент 1169 на Европейската комисия. Този факт явно е пропуснат както от Агенцията по храните, така и от търговците продавали тези продукти в големи търговски вериги с претенции за загриженост към потребителите. Етикетите разкриват и друга интересна подробност. В 6 от 16 търговски марки от състава на продуктите отсъстват яйцата. Това означава, че те не могат да се именуват майонеза, защото в тях липсва основната хранителна съставка каквато са яйцата. Според международните стандарти тези храни би трябвало да се наричат "салатен дресинг”.

Друг извод, който се налага от етикетите е съотношението цена – качество. В сегмента на най-евтините продукти, тези под 4 лева (преизчислени за кг) попадат 6 търговски марки, като при 3 от тях няма яйца, а 5 са маркирани в жълто за различни несъответствия. Обратна е тенденцията при скъпите майонези (над 5 лева), където няма установени проблеми или измами от страна на производителите.

Това е поредният продукт менте, който заблуждава потребителите, но има и рискови ефекти за здравето, метаболизма. Вредно е и за децата ни", каза диетологът Донка Байкова пред Нова телевизия.

„Тук има само калории и нищожна хранителна плътност", добави тя.

По думите ѝ голяма част от Е-тата в майонезата са алергени.

От асоциацията планират да изследват и съдържанието на предлаганите марки лютеница на пазара. Преди месец пък изследване на „Активни потребители" показа и отклонения от рецептата за бяло саламурено сирене, а в един от изследваните продукти, който се продаваше като сирене, нямаше мляко.