Фирмите, регистрирани по закона за ДДС, които търгуват със страни от Европейския съюз, от днес могат да проверят он-лайн дали са Интрастат оператори. Новата електронна услуга е на Националната агенция за приходите (НАП) и е достъпна абсолютно безплатно на сайта на агенцията. Интрастат операторите ежемесечно трябва да подават декларации в приходната агенция. С Интрастат декларации се събират данни за търговия със стоки в страните на ЕС.
За ползването на новата електронна услуга е достатъчно фирмата или упълномощеното лице, което я представлява, да притежава електронен подпис и да се регистрира на сайта на НАП. В сайта има линк „електронни услуги", в който са услугите с електронен подпис. Там се подават всички документи по електронен път, включително Интрастат декларациите и се прави справката дали фирмата трябва да подава тези декларации или не.
Задължението да се подава Интрастат декларация възниква тогава, когато търговията със стоки с фирми от ЕС надхвърли определена стойност. За тази година тези т.нар. „прагове" са 250 000 лева за „изпращанията" (износа) и 200 000 лева за „пристиганията" (вноса). Ако фирмата е надхвърлила тези „прагове" тя става „Интрастат оператор" и трябва да започне да подава Интрастат декларации.
Започна подаването на Интрастат декларации за февруари. Крайният срок за този отчетен период е 10 март. Подаването на Интрастат декларациите става до 10 число на месеца, следващ месеца, за който се дължи отчет. Това става по електронен път чрез сайта на НАП или на място - в офисите и териториалните дирекции на агенцията. При неподаване на Интрастат декларации глобите за първо нарушение са от 200 до 1000 лева, за повторно нарушение размерът на глобите става двоен и троен, ако това нарушение стане системно.