„Автомагистрала „Хемус" е приоритет за нашето правителство и ние не отстъпваме от поетите ангажименти. Продължаваме да работим активно по доизграждането на магистралата и по подготовката на строителството на недовършения участък" Това заяви министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на брифинг след представяне на трасето на магистралата в Плевен.
„Връщаме държавата в Северозападния регион", категорична е Терзиева. „Предишното управление бе избягало от този регион, но нашият стремеж е Плевен и целият Северозападен район да станат модерни европейски места за живот, защото хората тук го заслужават", заключи министърът.
По отношение на новото трасе на АМ „Хемус" Десислава Терзиева съобщи, че общият брой на населението, което ще се възползва пряко от подобрената инфраструктура, свързана с АМ"Хемус" е приблизително 3 млн. души, а трафик прогнозата за 2020 г. е за близо 18 000 единици средно дневно. Участъкът от София до Велико Търново е част от Транс-европейската транспортна мрежа.
От общо 4 алтернативни варианта за трасе са избрани два. Това са синия вариант, приет през 1993 г., който преминава на равно разстояние между Плевен и Ловеч, и зеления вариант, разработен през 2001 г., който върви по трасето на съществуващия път І-4. В резултат на технически, финансов, социално-икономически и екологичен анализ е предложен така наречения „Син подобрен вариант".
Трасето е симетрично отдалечено от двете големи населени места по направлението - Плевен и Велико Търново, както и между Плевен и Ловеч", подчерта Терзиева. То преминава на 15 км от центъра на Плевен и след реализацията на първия етап разстоянието за пътуване между София и Плевен ще се запази същото, а ще бъдат спестени около 15 минути. Основно преимущество пред другия вариант е едновременното обслужване на максимален брой населени места и съкратеното време за пътуване.
„Синият подобрен вариант" е с дължина 252 км. Индикативният бюджет е 1,47 млрд. лв. без ДДС.
Вече се работи по изготвянето на доклад за Оценка на въздействието върху околната среда за изграждането на АМ „Хемус" в участъка Ябланица - Белокопитово. Избран е проектант на 60-километровия участък от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч и вече се работи по идейния проект. В ход е тръжната процедура за избор на проектант и за участъка от разклона Плевен-Ловеч до Велико Търново /85 км/. Предстои обявяване на процедура за проектиране на третия етап до Белокопитово /110 км/.
Изпълнителният директор на НКСИП инж. Асен Антов информира, че до края на 2014 г. ще бъде направено и публично представяне на идейния проект - точното трасе и вариантите за пътни възли за участъка от Ябланица до разклона Плевен - Ловеч. Той каза, че вероятно началото на строителните работи по отсечката ще е в края на 2015 - началото на 2016 г., когато трябва да е подписан и договора с изпълнителя.
Министър Терзиева подчерта, че държи на пълната прозрачност при публичните обсъждания и се ангажира лично да участва в тях. Тя обясни, че финансирането на работата по отсечката ще идва от ОП"Региони в растеж", бюджета, чрез Публично-инвестиционната програма и ОП"Транспорт".