Идейният проект за изграждане на автомагистрала „Хемус" беше представен на заседание на Областния съвет по устройство на територията в Ловеч, съобщиха от пресцентъра на областната управа. На заседанието присъстваха представители на институциите, имащи отношение по изграждането на аутобана.
„Автомагистрала „Хемус" е възможност за високо развитие на Ловешка област. Благодарение на досегашните ни усилия Ловешка област е подготвена с реконструкцията на пътя Ловеч-Плевен. Пожелавам успех на проекта и се надявам, че в кратко бъдеще магистрала „Хемус" ще бъде изградена", заяви губернаторът Милко Недялков.
На експертното заседание беше презентирано и трасето. Ръководителят на звено към Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти" Стилиян Кротнев представи особеностите на проекта, етапите на строителството, пътните връзки със съществуващата пътна мрежа, както и иновациите, включени в бъдещото трасе.
Свързващата столицата София с третия по големина град у нас - Варна, автомагистрала „Хемус" е с обща дължина около 420 км. Към момента са изградени 170 км. Това са трасето между София и Ябланица, както и между Варна и Панайот Волово, като в най-скоро време предстои да бъде завършен участъкът до Белокопитово.
Неизградените 250 км са разделени на три етапа, като над 60 км преминават през територията на област Ловеч. Този участък представлява първият етап I, стана ясно от презентацията на Стилиян Кротнев. Трасето между Ябланица и път II-35 (Плевен-Ловеч) ще минава през територията на общините Ябланица, Луковит, Угърчин и Ловеч, като е предвидено да има четири пътни възли за връзка със съществуващата пътна инфраструктура. Това са пътните възли „Боаза", „Дерманци", връзката с третокласен път III-3005 (между селата Каленик и Орлене), както и детелината, свързваща аутобана с шосето между Плевен и Ловеч. „Тук е важно да се подчертае, че и при четирите пътни възли ще бъде възможно завиване във всички посоки", заяви Кротнев.
Три тунела със средна дължина 1200-1500 м, два моста и 15 виадукта ще бъдат изградени по трасето, стана ясно още от срещата. Съоръженията ще бъдат изградени в участъците с начупен релеф, както и над реките Вит и Калник. Предвидени са и шумоизолиращи стени, както и защитни мрежи, които да предпазват прелитащите птици от преминаващите МПС-та. Представителят на Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти" категорично заяви, че в проектирането на магистралата са спазени всички изисквания, като е обърнато специално внимание на екологията.
Седем археологически обекта са констатирани по време на проучването на бъдещото трасе, сочи още доклада на Кротнев. От него става ясно, че предстоят предварителни археологически издирвания на констатираните находки съгласно Закона за културното наследство.
Иновациите, включени в проектирането на магистралата, са т. нар. големи площадки за отдих, които ще бъдат включени в строителството на аутобана. Те ще са с дължина около 500 м и на тях ще бъдат разположени паркинги за камиони, автобуси, както и бъдещи бензиностанции и крайпътни обекти. Именно такъв тип площадки са предвидени в близост с пътен възел Плевен-Ловеч по трасето на аутобана.
„Това е стъпка, с която се цели да се улеснят инвестициите в крайпътни съоръжения и промяната на предназначението на обектите", посочи Стилиян Кротнев. Освен големите площадки са предвидени и по-малки, които ще включват малки паркинги и химически тоалетни.
Предстоят процедури по отчуждаването на имотите, през които ще преминава трасето, като се очаква през първото шестмесечие на 2015 г. да започне строителството на първия етап от „Хемус".