130 жалби от потребители в Добричка област са постъпили в Регионалната дирекция на Комисията за защита на потребителите - Варна за миналата година. За първите два месеца на 2015-а жалбите са 49. Данните съобщи за Дарик директорът на Комисията Илиян Станоев по повод Световният ден за защита на потребителите, който се отбелязва днес. Най-често хората се оплакват от дефектирали мобилни апарати, таблети, компютри и електрически уреди. Напоследък се наблюдава и увеличение на жалбите, свързани със сделки по интернет. Подадени са сигнали за това, че в интернет сайтове има невярна информация за условията в туристическите обекти, както и жалби за некачествени стоки от електронни магазини.
Илиян Станоев посъветва клиентите при резервации на туристически услуги чрез интернет да проверяват дали туроператорът е вписан в регистъра на Министерството на икономиката, а когато плащат цената на услугата задължително да изискват издаване на ваучер. Той допълни, че при нередности трябва да се реагира веднага. Ако например летовниците видят, че условията на място не съответстват на това, което им е предложено в интернет-пространството, трябва да изразят претенциите си веднага, а не след като вече са ползвали почивката.
При сделките от разстояние трябва да се внимава, но те имат и своите предимства, отбеляза Станоев, като припомни, че при покупка по интернет клиентът има право без никакви условия да върне стоката в 14-дневен срок, ако реши, че тя не му харесва.
Станоев коментира и превантивната дейност на Комисията за защита на потребителите, свързана с наличието на опасни стоки в магазините. Миналата година в Добрич са открити опасни детски облекла и опасни подвижни двуполюсни контакти с 3 и 5 гнезда, а от началото на 2015-а четири вида доказано опасни лазерни показалци, които предстои да бъдат изтеглени от търговската мрежа.
Инспекторите на контролния орган проверяват и спазват ли търговците законовите изисквания при обявяване на намаления. В такива случаи се изисква да се посочи срокът на намалението, да се отделят стоките с отстъпка в отделен сектор и задължително върху етикетите да се отбележи старата и новата цена.
В момента се проверяват два сигнала за нелоялни търговски практики, свързани със заблуждаваща реклама.