От БДЖ обещават да доставят резервен локомотив за влака Кардам-София
От БДЖ обещават да доставят резервен локомотив за влака Кардам-София / www.kvorum-silistra.info
От БДЖ обещават да доставят резервен локомотив за влака Кардам-София
83714
От БДЖ обещават да доставят резервен локомотив за влака Кардам-София
  • От БДЖ обещават да доставят резервен локомотив за влака Кардам-София

От БДЖ обещават да пренасочат още един дизелов локомотив за линията Кардам-Повеляново, който може да изтегля двата вагона, с които пътниците се превозват до прекачването им на нощния влак Варна-София. Това съобщиха за Дарик Добрич от холдинга в отговор на многото сигнали за честите повреди, които възникват със специалния локомотив с генератор, който се ползва по направлението. Авариите налагат да се извозват хората с автобуси до и от Повеляново при тяхното нощно придвижване Кардам-София. Не става ясно обаче точно кога ще дойде допълнителният локомотив. В отговора, който получихме по електронната поща е записано: „След пълното изграждане на електрификацията по линията Димитровград-Свиленград, ще бъде пренасочен за експлоатация още един дизелов локомотив от същата серия, който ще обслужва влаковете, движещи се по линията Повеляново-Кардам и обратно.", без да се уточнява кога се очаква да стане това.

Според изготвената справка за периода 1 декември 2015 г. - 20 януари 2016 г. се е налагало 6 пъти да се возят пътниците с автобуси - на 3 и 4 януари в двете посоки, както и на 7 и 8 януари. На въпроса как се обезщетяват пътниците, когато не им се предложи спално място на Повеляново, въпреки че са си закупили такова в Добрич, от БДЖ отговарят: „В случаите, при които по технически причини спалният вагон не може да се придвижи към състава на съответния влак до Кардам, същият този вагон пътува без пътници от гара Варна до гара Повеляново. При такъв случай, клиентите, се настаняват в спалния вагон от гара Повеляново. При този начин на обслужване пътниците се информират в гара Добрич и при отказ от спално място и/или пътуване съответните суми се възстановяват". Оказва се, че от БДЖ са длъжни да ни възстановят сумата на закупения билет и при закъснение над 30 минути.

Разговаряхме с двама редовни пътници - общественици, добре познати в Добрич - д-р Софка Берова и актьорът Валентин Андреев-Рафе. Те споделиха, че ползват БДЖ всеки месец за отиване и връщане до столицата със спален вагон. Преживели са много пъти принудителна смяна на Повеляново, при която трасето до Добрич се пропътува или с друг вагон - трета класа, или с автобус. Случвало се е да няма спални места във влака Варна-София и пътници с билети да пътуват втора класа без да получат обезщетение. Няма информация какво се случва, няма извинение, казват пътниците. Посред нощ, грубо някой те сваля от влака и те насочва към друг коловоз или нещо още по-екстремно, разказват те. Може да чуете мненията им в аудиото.

Д-р Берова има предложение към добричлии да си пoтърсят правата за нормални услуги с влака Кардам-София като изискат нов локомотив от БДЖ или започнат да събират на площада пари за такъв. Една подобна акция без резултат, също е начин на протест и даване на знак от обществеността, че се интересува от зачитането на нейните интереси, казва д-р Берова. Оказва се, че локомотив, какъвто ни е нужен, струва малко над 1 млн.лева.

Валентин Андреев-Рафе е още по-радикален. Той смята, че по-добре въобще да няма нощен влак, отколкото хората да разчитат на него, а той да е толкова несигурен. Той подчерта, че случаите на повреди вече не могат да се нарекат инциденти, след като редовните пътници на гарата се радват, когато всичко е нормално и го отбелязват като изключение.

Оказва се, че в Силистра има подобни проблеми с локомотива с генератор, който извозва вагоните до Горна Оряховица. Известно време по линията е пътувал влак със спални места, но с новото разписание от 13 декември 2015 г. няма спален вагон, защото липсвал локомотив или мотриса, които да го теглят на този етап. От 4 дни влакът пътува само до гара Самуил, заради зимната обстановка и големите навявания по линията, оттам до Силистра пътниците се извозват с автобус. ЖП гарата в Силистра е открита преди 42 години. Оттогава линията, също като Кардам-Повеляново, се експлоатира от немски и руски дизелови мотриси.

Припомням, че влакът Кардам-София пътуваше до края на 2011 г., когато бе решено да бъде само до Добрич. Имаше дори вероятност да бъде изцяло спрян заради финансовото състояние на превозвача, но след упорито настояване от тогавашния областен управител Желязко Желязков и депутати, влакът се запази, но без спален вагон при вариант пътуващите да се преместват на влака Варна-София през нощта на гара Повеляново. Това положение остана две години. Последваха многократни искания от Добрич да се възстанови спалния вагон и в края на 2013 г. пак бе пуснат нощният влак Кардам-София, с прекачване на вагоните на гара Повеляново, без да се налага пътниците да слизат.

Железопътният превоз в региона има над 100-годишна история. Първата композиция Варна-Добрич е пристигнала на 1 декември 1910 година в 9.15 сутринта. Две години по-късно през 1913-а е построена следващата линия между Добрич и Негру вода, Румъния.