Тайчи - изворът на младостта

Учени от Харвард: забавете стареенето с Тайчи

/ Пресцентър ГЕРБ-Бургас
Учени от Харвард: забавете стареенето с Тайчи
Интервю със Стефан Колев, световен шампион по Ушу и президент на Българската Федерация по Ушу. Стефан Колев практикува Тайчи от 1992, въвежда дисциплината Тайчи в НСА, преподава Тайчи в НСА, учител по Тайчи и създател на бургаския ушу-клуб "Бейсин".

Г-н Колев, ако трябва да характеризирате Тайчи само с две или три думи, какви ще бъдат те?

Едно от разпространените определения за Тайчи е “медитация в движение”. Много по-точно обаче е Тайчи да се нарече “лечение чрез движение и медитация”. Това не е просто едно от многото бойни изкуства или набор от упражнения. Тайчи е неизмеримо повече и има ефекти върху здравето на хората, за които тези, които никога не са го практикували, не могат и да подозират.

Преведено по смисъл, Тайчи означава “връхна точка”, “краен източник” или “велик предел”, а пълното название “Тай-чи-чуан” се превежда като “юмрукът на великия предел”. В китайското бойно изкуство Ушу има т.нар. външни и вътрешни стилове. Тайчи е най-практикуваният в света вътрешен стил. Преди векове този стил е създаден в селището Чен в Китай, развит в манастира Шаолин и околните манастири, а през 20-ти век се разпространява из целия свят.

Какви конкретно са здравословните ефекти от практикуването на Тайчи?

Има все повече доказателства, че тази китайска система за трениране на ума и тялото реално може да предотврати огромно количество здравословни проблеми и може да помогне за възстановяване след прекарани заболявания – и това не са общи приказки, а мнения на учени в сериозни научни доклади и резултати от многогодишни клинични изследвания.

Тайчи се използва и за превенция и за последваща рехабилитация. В медицинския факултет на университета в Харвард, (Harvard Medical School) съществува специална програма за изучаване на Тай-чи-чуан. Учените, които са ангажирани в програмата, пишат в докладите си, че освен за предотвратяване на заболявания, заниманията с Тайчи значително забавят процесите на стареенето в тялото. Това са напълно сериозни изследвания от университет, който винаги се намира в топ 5 на висшите учебни заведения в света. Може да се каже, че митичният извор на младостта всъщност реално съществува – и това е Тайчи.

Според медиците, Тайчи помага много за справяне със стреса от ежедневието, от който пък произлизат много от здравословните проблеми на съвременния човек. Тайчи е отлично средство за превенция на заболявания на ставите, на сърдечно-съдовите заболявания и заболяванията на дихателната система. Заниманията с Тайчи подобряват координацията, гъвкавостта, дишането и мускулната сила. Полезно е за справяне с депресии и подобрява умствената дейност. Подобрява се състоянието на болни от артрит, астма, Паркинсон. Тайчи се използва успешно за възстановяване на хора, прекарали мозъчен инсулт. Накратко, Тайчи е ключът към “желязното” физическо здраве, дълголетието и душевният мир, пътят към хармонията между ума и тялото.

Какво представляват упражненията в Тайчи?

Това са много плавни и бавни движения, точно дефинирани и заучени, които при изпълнението се преливат едно в друго без прекъсване. Докато извършва движенията, трениращият е съсредоточен както върху самите движения, така и върху дишането си.

Трениращият се движи леко, непринудено, спокойно, без видимо напрежение. Това е изключително безопасен метод за справяне със здравословни проблеми, тъй като практически изключва травмите, които неминуемо съпътстват всеки друг спорт. Тайчи е хилядолетно изкуство и древен набор от медицински и лечебни практики, а не някакво моментно модно увлечение, подобно на програмите за отслабване, които са модни само едно лято.

 Кой може да практикува Тайчи?

Може да започнете да практикувате Тайчи в която и да е възраст – като дете, което още не ходи на училище или като 90-годишен старец, и може да започнете тренировките дори и да не сте в перфектно зравословно състояние или в добра физическа форма.

Тайчи е адаптирано дори за хора в инвалидни колички и възстановяващи се след тежки операции. Гарантирам ви, че дори само след няколко часа практикуване на Тайчи ще усетите благотворното му влияние. Най-добрият начин да учите Тайчи е в групи, водени от майстор-учител, който да наблюдава движенията ви и да ги коригира на място.