Телескопи на НАСА откриха буря на малка звезда
Телескопи на НАСА откриха буря на малка звезда / Thinkstock/Getty Images

Звездна буря, подобна на Голямото червено петно на Юпитер, бе открита на звезда-джудже, кръстена W1906+40, съобщи ЮПИ. Звездата и бурята са изследвани с помощта на космическите телескопи "Спицър" и "Кеплер" на НАСА.

Учени наблюдават въпросната звезда от 2011 г. Първоначално се смятало, че тъмното петно е нещо, напомнящо слънчево петно, но по-късните наблюдения установиха, че става въпрос за продължителна буря.

"Знаем, че новооткритата буря продължава най-малко две години, а може би и по-дълго", заяви ръководителят на изследването астрономът Джон Гизис от университета на Делауер в Нюарк.

Всички звезди-джуджета са студени. Някои от тях дори не са достатъчно горещи, за да се поддържа ядрен синтез в ядрата им и са с изключително малка светимост. Наречени са кафяви джуджета.

"Спицър" се е специализирал в наблюдения на звезди-джуджета, които са достатъчно студени, за да има облаци в атмосферите им. "Облаците край звездите-джуджета са съставени от малки минерали", уточни Гизис.

И предишни наблюдения показаха наличие на звездни бури, но нито една от тях не бе с толкова голяма продължителност. "Не знаем дали този вид звездна буря е нещо уникално или често срещано, нито защо продължава толкова дълго", отбеляза Гизис.

Астрономите се надяват да научат повече подробности, като изследват други звездни бури с помощта на телескопите "Спицър" и "Кеплер".