Еволюцията е универсален природен закон, който е валиден също при физиката и технологиите. Американски учен от университета Дюк е разработил модел за еволюцията на гражданската авиация, от транспортния Douglas DC-3 от 30-те години на миналия век до гигантските самолети "Боинг 777" и "Боинг 747". Резултатите от изследването са представени на страниците на Journal of Applied Physics, а накратко са изложени на сайта на университета "Дюк".
Както и при живите същества, които могат да летят (птици, прилепи, насекоми), еволюцията на самолетите се развива по посока на увеличаване на размерите. Спазва се обаче определено съотношение между масата на двигателя и масата на целия корпус. В света на животните този закон също действа: масата на органите, свързани с движението (мускули, сърце и бели дробове), трябва да е пропорционална на масата на тялото.
Американският физик Ейдриън Бейджън заедно с френски колеги е събрал база данни за успешни от търговска гледна точка модели на граждански самолети, като е отчел параметри като година на производство, размер, средна експлоатационна скорост, маса на двигателя и горивото, дължина на полета, размер на крилете и дължина на фюзелажа.
Учените са открили две ясно изразени закономерности. Първо, през стогодишното съществуване на авиацията самолетите са ставали все по-големи и по-големи. Второ, съотношението на масата на корпуса към скоростта при повечето модели идеално съответства на аналогичната пропорция при успешните от гледна точка на еволюцията бозайници, птици и насекоми.
От тази еволюционна линия се отклоняват само самолетите "Конкорд". Тези въздухоплавателни средства са прекалено тежки, диспропорционална е дължината на корпуса спрямо размаха на крилете, имат огромни двигатели. Не е изключено нарушаването на неписаните правила при "Конкорд" да са обрекли този вид самолети на провал, предполага Бейджън.
По думите на физика, авиационните компании и конструкторски бюра правилно са предчувствали законите на еволюцията на самолетите и са пуснали в производство най-оптималните модели. Ученият е изразил също надеждата, че неговата теория ще помогне да бъде предсказано по-нататъшното развитие на самолетостроенето.
Източник: БТА