Масата на Млечния път е 210 млрд. пъти по-голяма от слънчевата
Масата на Млечния път е 210 млрд. пъти по-голяма от слънчевата / Thinkstock/Getty Images

Първата прецизна преценка за масата на нашата галактика е на американски учени, съобщи сп. "Сианс е авнир".

Те установили, че масата на Млечния път е 210 милиарда пъти по-голяма от слънчевата. Става въпрос за количеството материя, събрано в радиус 60 000 светлинни години от галактичния център. Така астрономите се изразяват, когато сравняват масата на небесни тела със слънчевата.

10 любопитни факта за Млечния път

Като се има предвид, че масата на Слънцето е 1,989 х 10 на тридесета степен кг, бързи изчисления разкриват, че масата на Млечния път е 420 х 10 на тридесет и девета степен кг, т.е. 4,2 х 10 на четиридесет и първа степен кг, или казано с други думи, 42 000 милиарда милиарда милиарда милиарда кг. Астрономи от Колумбийския университет в Ню Йорк са направили най-прецизните досега изчисления на масата й благодарение на нова методология.

Трудността при подобни изчисления се състои в това, че масата на Млечния път не може директно да бъде измерена. За целта е нужно да се изследва скоростта на звезди в периферията на галактиката. Скоростта на орбитираща звезда зависи от разстоянието й от галактичния център и от гравитационното притегляне на място. Тази гравитация е свързана с масата на галактичния диск - колкото по-отдалечена е звездата, толкова повече ни информира за цялата му маса.

Предишни изследвания не дадоха точни резултати. Сега астрономите ползвали данни, събрани от телескопа на фондацията "Слоун" в Ню Мексико, който от 10 години изследва небето в северното полукълбо, за да състави звездни каталози.

Астрономите освен това ползвали суперкомпютъра Йети на Колумбийския университет. Те се поинтересували от следи от газ и звезди отвъд галактичния диск. Сред тях са тези от кълбовидния звезден куп Паломар 5, открит през 50-те години на миналия век от американския астрофизик с германски произход Уолтър Бааде. Много звезди са се отделили от този куп, формирайки звезден поток. Като измерили скоростта им, астрономите получили стойности, свързани с масата на галактиката.

След това усъвършенствали метода си, наблюдавайки формата на тези следи от звезди. С помощта на суперкомпютъра Йети създали модели на милиони форми на следи от звезди в зависимост от вероятни стойности на масата на галактиката.

В края на краищата астрономите сравнили наблюдаваните следи с изчислените от суперкомпютъра Йети милиони форми на следи от звезди.

Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal.