Германка, водена за изчезнала след крушението на круизния кораб „Коста Конкордия” край западното крайбрежие на Италия в петък, бе намерена жива днес, предаде АФП, като се позова на префекта на град Гросето. Оказало се, че Гертруд Георгенс се е прибрала сама в Германия.
Вчера жив беше открит и друг германски гражданин. Още 10 техни сънародници обаче остават в неизвестност, съобщи германското външно министерство. Общо 26-ма са пасажерите, за които до момента няма никаква информация, отбелязва АФП. Част от тях със сигурност ще се окажат сред жертвите, някои от които все още не са разпознати.
Междувременно АП съобщи, че едно от телата, открити след корабокрушението на круизния лайнер по крайбрежието на Италия, е на унгарец, който е работил като музикант на кораба. Информацията беше разпространена от унгарското външно министерство.
Говорител на министерството каза, че тялото на Шандор Фехер, 38-годишен цигулар, е било открито вътре в кораба „Коста Конкордия” и идентифицирано от майка му в италианския град Гросето. Това е първата официално идентифицирана жертва. Йожеф Балог, пианист, който работил с Фехер, каза пред вестник „Блик”, че Фехер бил облечен със спасителна жилетка, но решил да се върне в каютата си, за да си вземе цигулката. Последно той бил видян, докато се отправял към спасителна лодка.
Във вторник италиански съдия постанови капитанът на пътническия лайнер Франческо Скетино да бъде поставен под домашен арест, предаде агенция АНСА, цитирана от ДПА. Съдия Валерия Монтесаркио взе това решение след ден на разпити, в които Скетино потвърди, че е управлявал лайнера в момента на катастрофата край бреговете на Тоскана.
Скетино, който е в ареста от събота, бе обвинен от собственика на кораба, че е променил курса на лайнера и го е насочил опасно близо до остров Джилио, вероятно за да поздрави колега и туристите, събрали се на брега. Той е обвинен в убийство на повече от един човек и че е изоставил кораба, и може да получи присъда от 15 години затвор.
Според нови експертни доказателства капитанът на потъналия кораб Франческо Скетино е излъгал спасителите, което значително е затруднило операцията и е обрекло на сигурна смърт стотици пасажери.
При първоначалните си разговори с бреговата охрана той е твърдял, че е все още на борда на кораба, но запитан директно къде се намира, той признава, че е напуснал потъващия плавателен съд. От бреговата охрана му нареждат незабавно да се върне на кораба и да координира спасителните операции. Според записания разговор между 52-годишния Скетино, бреговата охрана и пристанищните власти, капитанът на луксозния круизен лайнер е опитал да прикрие мащаба на бедствието още в първите минути на трагедия. Време за евакуация е имало, но тя просто е започнала фатално късно, смятат експертите.
Скетино категорично отрича обвинения като заявява, че е помагал на пътниците да се качват на спасителните лодки, но внезапно се спънал и сам се оказал в една от тях. Защо в лодката са се оказали и неговите помощници Димитри Христидис и Силвия Короника, капитанът не е дал обяснение. Той продължава и да твърди, че грешката за потъването не е била негова.
Междувременно италианските водолази днес прекъснаха временно работата си в кораба „Коста Конкордия”, предаде Ройтерс. Ръководителят на спасителните служби Лука Кари каза, че корабът се е преместил с няколко сантиметра, заради което било взето решение за спиране на работата.
През деня корабът се стабилизира и в четвъртък издирването ще бъде подновено, съобщи АФП, позовавайки се на говорител на бреговата охрана. „След извършените проверки можем да потвърдим, че кораба се е стабилизирал, така че утре сутринта търсенето ще бъде възобновено”, каза Филипо Марини. „Военните водолази ще направят нови проходи, за да търсим хората, които все още не са намерени”, заяви говорител на италианския военноморски флот. До момента са открити телата на 16 загинали, все още в неизвестност остават 23-ма души.
Сега предстои източването на горивото от полупотъналия круизен кораб „Коста Конкордия”, което според експерти ще е сложна операция, която ще продължи най-малко две-три седмици в зависимост от климатичните условия. В 21 резервоара на катастрофиралия кораб има близо 2400 тона мазут.
При операцията горивото трябва да бъде заместено от вода или други течности. Според говорител на италианското представителство на фирмата изпълнител на операцията „изпомпването вероятно ще продължи няколко седмици”, защото операцията е сложна и изисква строги мерки за безопасност. Според специалисти няма опасност за морската флора и фауна.
Инцидентът с 290-метровия „Коста Конкордия” стана вечерта на петък, 13 януари, Луксозният лайнер с 4234 души пътници и екипаж заседна в плитчини близо до остров Джилио в областта Тоскана. Построеният през 2006 г. луксозен плавателен съд е на стойност 450 млн. евро. Сред екстрите на плаващия дворец са 5 ресторанта, 4 басейна и 13 бара.