/ iStock/Getty Images
Все повече музикални изпълнители изнасят концертите от световните си турнета на големи стадиони заради огромното търсене на билети и нуждата от пространство за оборудване, съобщи Би Би Си.

Английският футболен клуб „Тотнъм Хотспър“ наруши лиценза си, като добави допълнителен концерт на своя стадион за тазгодишното световно турне на американската певица Бионсе. Сега стадионът трябва да подаде заявление до градския съвет на лондонския квартал Харинги, за да получи одобрение за провеждането на новия концерт.

Инициирани за пръв път от групата „Бийтълс“ през 1965 г., стадионните турнета първоначално са били практикувани само от най-известните поп звезди като Майкъл Джексън, Мадона и Еминем. В днешно време обаче именно този тип музикално турне е предпочитано в Обединеното кралство.
„Защо ни предпочитат музикалните изпълнители? Отговорът е в размера“, обясни главният оперативен директор на футболния клуб „АФК Съндърланд“ Стийв Дейвидсън.

През 2022 г. Уембли – най-големият стадион в Обединеното кралство, беше домакин на еднакъв брой концерти и футболни мачове. Разпродадените концерти бяха 16, сред които на групата „Колдплей“ и певеца Ед Шийран, а броят на закупените билети беше общо 1,3 милиона.
„Разходите за организацията на тези мащабни световни турнета са огромни, така че изпълнителите трябва да разпродадат по-големи пространства, за да могат да ги покрият“, добави Дейвидсън.

По думите на Дейвидсън „Стейдиъм ъв лайт“ (стадионът на „АФК Съндърланд“) обикновено побира 60 000 души. Този капацитет е привлякъл вниманието на изпълнители като Бионсе и Пинк за тазгодишните им турнета.

„При нас има място и сме в центъра на града. Това е привлекателно за промоутърите [на концерти]“, поясни Дейвидсън и отбеляза, че музикантите сега влагат повече в постановката на концертите, което означава, че им се налага да пътуват с голям брой камиони.

„Някои изпълнители идват с по 90 тежкотоварни камиона – при нас има място за всеки от тях,“ добави той.

Феновете на Бионсе очакват сцената на певицата в рамките на тазгодишното й световно турне „Renaissance“ да бъде широка около 53 ми дълга около 25 м.

Сцената за последното й турне през 2013 г. беше два пъти по-малка.

Но според директора на стадион Уембли Лиъм Бойлан по-мащабните турнета са съпроводени от по-големи рискове.

„Напрежението е голямо“, каза той за Би Би Си. „Това е голям риск за промоутърите, защото всичко е по-мащабно: има повече камиони, по-голям екип, повече оборудване.“

Промоутърите са отговорни за организацията на събитията на живо, както и за продажбите на билети – те трябва да преценят дали интересът към даден изпълнител е достатъчно голям, за да се запълнят местата.

Джон Корнуел работи като промоутър повече от 25 години. Организира турнетата на изпълнители като групите „Мюз“, „Блинк-182“ и „Кингс ъв Лиън“. На него е било възложено да намери най-уместното място за концерта на групата „Арктик Мънкис“ във Великобритания това лято.

„Търсенето на билети за техни концерти е огромно. Продадохме 500 000 билета само в Англия и Уелс“, каза той за Би Би Си.

Групата ще изнесе концерти на стадион „Аштън гейт“ в град Бристол, стадион „Кароу Роуд“ в Норич и стадиона на футболния клуб на ФК Мидълзбро „Ривърсайд“.

„Искахме колкото се може повече фенове да имат възможността да видят групата и да проведем концерти във възможно най-много райони на страната – не само в Шефилд, Лондон и Манчестър“, добави Корнуел. Според него стадионите позволяват повече свобода за продуцентските екипи на изпълнителите, които по този начин могат да „планират постановката и звученето, за да гарантират възможно най-доброто изживяване за феновете във всеки от стадионите“.

Главният недостатък на стадионните турнета е липсата на възможности за концертни дати. Концертите не трябва да пречат на основната дейност за стадионите: спортните събития.

Корнуел каза, че екипът на Бионсе е държал на стадиона Уембли, но предложените от певицата концертни дати са се припокривали с провеждането на Купата на футболната асоциация на Англия. Решението на организаторите е било да се увеличи броят на концертите, които могат да се провеждат годишно – от 16 на 24.

Изпълнителите ще продължат да предпочитат стадионните турнета. Стийв Дейвидсън обаче е „наистина притеснен от цените, които посочват промоутърите“.

„Ние не определяме цените на билетите, които често надвишават 100 лири. Билетите ни за мачове са 29 лири – това е огромна разлика“, каза той.

Дейвидсън добави, че макар и концертите да дават голям тласък на бизнеса, промоутърите трябва да знаят, че „тук доходите са по-ниски отколкото в Лондон“.

По думите на Лиъм Бойлан, нарасналите разходи за електричество са засегнали стадион Уембли, заради което цените за наемане на пространството също са се увеличили. Това в крайна сметка може да се отрази и на потребителите.

„Организаторите на концертни пространства са загрижени за доходите, с които разполагат хората, и не искат да превишават цените, които те могат да си позволят, но трябва някак да покрият разходите си“, обясни той. „Много добре знаем какво се случва по света и какво са принудени да търпят хората.“
Ада Ефтинова/БТА