/ ThinkStock/Getty Images
Учени заявиха, че успешно са използвали стволови клетки от мишки за отглеждане на бъбреците в ембрионите на плъхове, използвайки техника, която един ден може да помогне да се развият човешки бъбреци за трансплантация.

Изследователите предупредиха обаче, че техният успех е само първа стъпка и че остават "сериозни технически бариери и сложни етични въпроси", преди процесът да може да се използва за човешки органи.

Мъж се зарази с вариант на хепатит Е, досега наблюдаван само при плъхове

Техниката преди това е била използвана за отглеждане на панкреаси, извлечени от мишки, при плъхове, но новото проучване е първото доказателство, че един ден може да осигури решение на масовия недостиг на донорни бъбреци за хора с бъбречно заболяване.

Изследването, публикувано в списание Nature Communications, започва с разработването на подходящ "домакин", в който бъбреците могат да се отглеждат.

Огромни плъхове атакуваха шведски град

Изследователите събрали зародишни структури на плъхове, които са били генетично модифицирани, така че да не развиват самостоятелно бъбреците.

След това ембрионите се инжектират с плурипотентни стволови клетки от мишки и се имплантират в утроби на плъх.

Двойка плъхове се грижат за котенца (СНИМКИ/ВИДЕО)

Плурипотентните стволови клетки са вид "майсторска" клетка, която може да се развие във всяка от клетките и тъканите, които образуват тялото.

Учените установили, че стволовите клетки от мишки създават напълно функциониращи бъбреци в плъховете. Но същото не се получава, когато стволови клетки от плъхове се инжектират в модифицирани по подобен начин ембриони на мишки.