Обемът на световния кинопазар през 2011 г. е нараснал с 3%, достигайки 32,6 милиарда долара, показват данните на Асоциацията на американските кинокомпании /MPAA/.
В същото време най-големият национален филмов пазар - северноамериканският, спадна през 2011 г. до 16-годишен минимум. Неговият общ обем е 10,2 милиарда долара, което е с 4% по-малко от предходната 2010 г., когато показателят беше 10,6 милиарда долара.
Експертите обясняват намаляването на интереса към киното в САЩ с отсъствието на свежи идеи: седем от десетте най-касови холивудски продукции на 2011 г. бяха продължения, една - римейк, а останалите две - екранизация на комикси, които се оказаха не толкова успешни, колкото се очакваше.
За сметка на това филмовата индустрия извън САЩ и Канада заработи с 6% повече от 2010 г. - общо около 22, 4 милиарда долара.
Най-бързо растящият пазар се оказа китайският - обемът му нарасна с 35% за година и достигна 2 милиарда долара. Експертите прогнозират, че през 2015 г. Китай ще изпревари днешните лидери и ще стане най-голямата кинодържава, дори при положение, че властите там крайно неохотно допускат на своя територия чуждоезиковите блокбастери. До 2012 г. в КНР беше разрешено да се внасят до 20 чужди филма, сега вратата е "открехната" за 30.
На сметката на Русия са 1,15 милиарда долара, колкото на тази на Германия. Това е шестото място в света по обем на кинопазара, отбелязва БГНЕС.
3D филмите през 2011 г. в сравнение с 2010 г. са почти двойно повече: през 2010 г. 3D очила били необходими за 26 филма, а през 2011 г. - за 45 филма. Заедно с това общата печалба от 3D проектите се съкращава с 400 милиона долара, защото през 2011 г. така и не се появи нещо, сравнимо с "Аватар", най-касовият филм за всички времена.
Все пак, в началото на 2012 г. американският кинопазар се реабилитира частично: през първите 7 седмици на годината, по данни на "Холивуд Рипортър", филмовите каси са събрали с 14,1% повече в сравнение със същия период на миналата година, достигайки 1,19 милиарда долара.
Показателен е фактът, че касови хитове често стават относително нискобюджетни проекти, а мащабни студийни замисли като "Джон Картър", за 350 млн. долара, търпят "касово поражение".