Сбъркани фактури във фокуса на проверката в ТЕЦ Пловдив
Сбъркани фактури във фокуса на проверката в ТЕЦ Пловдив / netinfo

Технически гаф, който би могъл да доведе до големи финансови загуби за “Топлофикация”, е допуснат в априлските сметки за парно и топла вода на около 15 000 пловдивчани, научи Дарик. Вместо фактура на документите е изписано “данъчно-кредитно известие”. Към онзи момент грешката е давала възможност на абонатите да искат възстановяване на сумата, която всъщност те дължат за консумираната през април топлоенергия.

По неофициална информация, сгрешените документи са отпечатани от пловдивската фирма “Технологика”, която работи с топлофикационното дружество само на базата на анекс към изтекъл преди 3 години договор за малка обществена поръчка.

Това е един от сигналите, предмет на започналата във вторник в “Топлофикация-Пловдив” проверка от Министерството на икономиката и енергетиката. Другите два сигнала визират бездействие на мениджмънта по завеждането на искове за щети и пропуснати ползи срещу 4 частни фирми, препятствали разширението на паропровод, както и по насрочване на описи по близо 1000 изпълнителни дела срещу битови потребители, главницата на чиито задължения възлиза общо на 850 000 лева.

Изпълнителният директор на дружеството Мирко Угринов отказа коментар, позовавайки се на течащата ревизия, но окачестви сигналите като “донос”.

Служители на пловдивската „Топлофикация” са убедени, че няма да бъдат огласени някакви сериозни нарушения в дружеството. Те аргументират прогнозата си с факта, че мениджмънта на дружеството бе предупреден публично от министър Румен Овчаров за проверката месец преди тя да стане факт. Очаква се резултатите да бъдат обявени в средата на септември, тъй като заповедта е с 10-дневен срок за приключване на ревизията и с 15-дневен срок за изготвяне на доклада от нея.

Сигнал № 1 – гаф с априлските сметки

През май т.г. близо 15 000 абонати на “Топлофикация-Пловдив”, предимно от кварталите “Тракия” и “Изгрев”, вместо фактури за консумираната през април топлоенергия, получават данъчно-кредитни известия. Преведено от счетоводен на житейски език, това означава, че с получения документ тези абонати, вместо да платят дължимите сума за април, могат да поискат “Топлофикация” да им върне същата тази сума. Никой обаче не се усеща. От “Топлофикация” мълчат каква е общата стойност по сгрешените известия, но при средна сметка от порядъка на 40 лв. тя възлиза на 600 000 лв. Ако абонатите бяха по-грамотни, тази сума можеше да бъде превърната в щета за дружеството. Освен това, в резултат на софтуерната грешка, би следвало пред данъчните да са отчетени много по-ниски приходи за април, съответно и ДДС. Дали това е така? Засега от „Топлофикация” мълчат.

Гафът е открит след като сгрешените документи вече са в ръцете на абонатите. След продължителни съвещания и умуване ръководството взема соломоновско решение. Грешката е поправена едностранно в масива данни на ТЕЦ. Следва втора стъпка за замазване на гафа. Под фактурите за м. май е отпечатано съобщение, с което “Топлофикация” се извинява за допусната техническа грешка и уведомява: текстът “данъчно-кредитно известие” в априлския документ да се чете “данъчна фактура”. Според експерт-счетоводители извинението обаче не е счетоводен документ. Как счетоводно е оформена корекцията и търсени ли са неустойки от фирмата, допуснала гафа? Отговори на тези въпроси няма.

Още нещо на вниманието на екипа ревизори от Министерството на икономиката и енергетиката: Фирмата, чийто софтуер бърка кредитни известия с фактури, е “Технологика” – Пловдив. По неофициална информация на Дарик, от юли 2003 г. тя работи с „Топлофикация” на базата на анекс към отдавна изтеклия едногодишен договор за малка обществена поръчка с таван 30 000 лв. Тъй като конкурс за нов изпълнител не е проведен, “Технологика” формално законно е прибрала за 3 години сума, която надвишава 5 пъти тавана на малката обществена поръчка

Сигнал № 2 – защо не се търсят щети

През 2000 година “Топлофикация – Пловдив” изгражда с надлежно издадено строително разрешение разширение на паропровода, който захранва промишлените й абонати в Северната индустриална зона. Строителството е замразено заради отказ на 4 частни компании да допуснат преминаване на трасето през парцел, който са закупили от общината. ТЕЦ-ът печели заведените срещу фирмите искове за осигуряване на достъп до терена. В доклад до изпълнителния директор на „Топлофикация” - Мирко Угринов, адв. Елена Сиракова, която води тези дела, препоръчва да се заведат нови искове за пропуснати ползи и нанесени щети на дружеството, защото са направени разходи за замразяване на обекта, междувременно са поскъпнали чувствително строителните материали и най–вече - повечето клиенти са изградили собствени локални централи. Повече от оптимистична е прогнозата на юриста за спечелване на делата, които биха възстановили значителна част от погребаните в замразения обект пари. Няма данни обаче такива дела да са заведени. Сега вече това е и невъзможно, защото разрешителното за строежа на паропровода е изтекло миналата година, а без то да е валидно, „Топлофикация” не може да претендира за щети и пропуснати ползи. Адвокат Сиракова отказа да коментира дали и с колко бездействието на мениджмънта е ощетило дружеството, позовавайки се на адвокатската тайна. Инж. Угринов пък замълча, защото предположи /бел.а. – непрвалино/, че бившата му адвокатка е източник на информацията, а между нея и дружеството имало два съдебни спора.

Сигнал № 3 – опрощават ли се дългове

През април 2004 година адвокатска кантора “Сиракова и партньори”, която представлява ТЕЦ-а в изпълнителните дела срещу негови длъжници официално отправя сериозно предупреждение към инж. Угринов: има опасност всеки момент дружеството безвъзвратно да загуби над 850 000 лева от свои битови потребители, срещу които са заведени общо 978 изпълнителни дела. Юристите се позовават на чл. 330 от ГПК. Според текста, делата, по които в продължение на 2 години няма насрочени описи, се прекратяват. От това предупреждение на тогавашния адвокат на “Топлофикация–Пловдив” са изминали повече от 2 години. Каква част от тези близо 1000 дела, които то визира, са прекратени и каква сума е загубило дружеството от това? И на този въпрос на Дарик не получихме отговор.

б. а. Повече от 11 години общувам в качеството си на репортер с изпълнителния директор на пловдивската „Топлофикация” Мирко Угринов. И за пръв път сега ми се случи той да откаже коментар. Инж. Угринов се аргументира с течащата в момента пълна проверка на дружеството, от която, както сам твърди пред други медии, не се притеснява.

Ние в Дарик приемаме аргумента му, но ще чакаме отговорите на поставените въпроси от ревизорите на Румен Овчаров. Към тях добавяме още един въпрос, и към самия министър, и към председателя на ДКЕВР проф. Шушулов: Ако в столичната Топлофикация има злоупотреби за 33 млн. лева, защо софиянци въпреки това плащат по-ниска цена за топла вода и парно от пловдивчани?

В очакване на отговор:

Мария Троева, Дарик радио - Пловдив