(Не)редовни таксита заплашват с блокада на столицата
(Не)редовни таксита заплашват с блокада на столицата / снимка: Sofia Photo Agency, архив, Юлиана Николова
(Не)редовни таксита заплашват с блокада на столицата
49122
(Не)редовни таксита заплашват с блокада на столицата
  • (Не)редовни таксита заплашват с блокада на столицата

За пореден път таксиметрови шофьори заплашиха с блокада на столицата, ако не бъдат изпълнени исканията им за увеличаване на максималната възраст на таксиметровите автомобили. Този път обаче заплахата дойде с признанието, че огромен брой от такситата надуват сметките и карат в сивия сектор. Оказа се, че както при повечето превозвачески организации, браншът не е единен и отделните организации не признават представителността на другите.

99 % от такситата карат в сивия сектор, според част от бранша

70 % от таксиметровите коли в големите градове ще изчезнат. За това предупреди една от организациите в таксиметровия бранш „Авто 94" и заплаши, че ще блокира столицата през февруари, за да защити правата си. Пред Дарик председателят й Димчо Иванов обаче направи признанието, че „99 % от таксиметровите шофьори не плащат осигуровки, не плащат данъци и нищо не влиза в държавата, но влиза в джоба на някои от изпълнителната власт".

Таксита „помпят" сметките на клиентите

Освен че „лъжат" държавата с пари, таксиметровите шофьори не са коректни и към клиентите си, призна още Иванов. „Те помпят сметките на клиентите и без това са в сивата икономика, на фалшиви ООД-та, които в края на годината се прекратяват. И после отново се регистрират, правят се нови имена, нови превозвачи и пак започва схемата", допълни Димчо Иванов. По думите му данъците, които са натрупани към хазната от тези ООД-та, не се плащат. „После да го търсят онзи циганин, да го търсят, пък и да го намерят, те няма какво да му вземат", категоричен бе председателят на „Авто 94". На въпрос дали е категоричен, че тази схема се отнася за 99% от таксиметровите автомобили в бранша, Иванов отговори: „В големите градове - да". По думите му в малките градове положението е малко по-различно, но и там има много нерегламентирани превози.

Част от таксиметровия бранш - нерегламентиран, но ще протестира

Предстоящите протести ще бъдат организирани заради законовите тестове, че таксиметровите автомобили трябва да бъдат най-много на десет години, обясни Димчо Иванов. Той настоява максималният праг на възрастта на автомобилите за таксиметров превоз да е 15 г., а не както е сега - десет години. Според Иванов, ако се запазят тези текстове, 70% от бранша ще изчезне до края на март, защото ще трябва да си спре таксиметровите автомобили, достигнали максималния праг. „Ние имаме два прага, които ни дискриминират - до пет години регистрация на таксиметровия автомобил и после експлоатация до десет години. При тази жестока криза и ниските доходи, които изкарват таксиметровите шофьори, те няма как да си купят нови коли. Много пъти вече се налагаше да купуваме нови коли, някои шофьори продадоха ниви и имоти, само и само да могат да бъдат таксиметрови шофьори, но вече ги нямат тези пари. А и този омагьосан кръг се затваря, защото те са в сивия сектор и няма как да докажат доходи пред банките и лизинговите къщи", допълни Иванов.

Според него преди четири години таксиметровите автомобили в страната са били близо 50 000, а сега са само 26 000. „Ако остане ограничението на възрастта на автомобила до десет години, ще отпаднат още 70% и ще стане както държавните таксита едно време, когато сами решаваха кои клиенти да вземат и возеха само до Дружба и Златни пясъци, за да касират добри пари", допълни Иванов. Той бе категоричен, че ако законовите текстове не се променят, таксита от цялата страна ще блокират столицата.

Големите таксиметрови фирми няма да протестират, няма и да спират колите си

Представителността на организацията на Димчо Иванов не е реална и зад него стои изключително малка част от бранша, смятат представители на големите фирми. Пред Дарик Людмил Лазаров, ръководител на една от водещите компании в бранша, заяви, че няма опасност столицата да бъде блокирана, нито пък такъв огромен процент от таксиметровите автомобили да спрат движение.

По думите му в столицата над 70% от автомобилите са на възраст между 5 и 7 години, около 20% от такситата са нови - от нула до три годишни, а останалите 10% са около десет годишни. „Нали това е смисълът на текста в закона, че един таксиметров автомобил кара десет години, излиза от пазара и влиза друг. Къде е драмата? Няма драма!"

Лазаров допълни, че е напълно изключено София да бъде блокирана заради исканията за промяна на законовите текстове, защото те се отнасят до съвсем малка част от бранша, а и повечето шофьори знаят добре закона и са направили изчисления докога могат да карат дадена кола и как да продължат нататък.

Лазаров заяви още, че не знае какъв процент от таксиметровите шофьори карат в сивия сектор, но допусна, че процентът е аналогичен на другите малки бизнеси - например като при кварталните магазинчета.

Официално - само 2000 таксите спират заради законовия текст

От „Автомобилна администрация" също бяха категорични, че броят на таксиметровите автомобили, които трябва да излязат в експлоатация тази година изобщо не е толкова „драматичен", заяви пред Дарик зам.-председателят на агенцията Йордан Арабаджиев. „За 2012 г. броят на таксиметровите автомобили, които трябва да излязат от движение заради навършена експлоатационна възраст от 10 г., е около 2000. Горе-долу такъв е и броят им за 2013 г.", допълни Арабаджиев. Той бе категоричен, че текстовете в закона няма да бъдат променяни, защото няма такава необходимост. „Тези текстове са от 2005 г. и всички ги знаят. Когато колите навършат десет години, те не могат да се карат като таксита, но могат да се продадат и да се купят по-нови автомобили", допълни експертът. Той бе категоричен, че съвместните проверки с данъчните и други институции са непрекъснати.

По отношение на „надутите сметки", от „Автомобилна администрация" бяха категорични, че ще проверят всеки сигнал. Такъв може да се подаде на телефон - 02/940 9400.