Логото на Обама като стар кубински постер, а на Ромни - като маратонките Ромика. И какво от това?
Логото на Обама като стар кубински постер, а на Ромни - като маратонките Ромика. И какво от това? / снимки: 2012-usa-elections.com

Барак Обама сменя визията на кампанията си с ретро комунистически шрифт? Мит Ромни копира логото на Ромика? 

Навярно такива подмятания звучат абсурдно - какво, някакъв шрифт, на който никой не обръща внимание, да бъде обявен за „комунистически” и да промени вота на избирателите? Да ги накара да гласуват против Обама? Или да потърсят обувки Romika?

Разбира се, не чак толкова смела констатация, но - всъщност - колко силно е влиянието на визуалната идентичност в една предизборна кампания и политическият сблъсък на идеи може ли да се пренесе на т.нар. графично и визуално поле? Колко струва визията и някой обръща ли й внимание?


Какво се случва при сегашния президент например

От известно време лагерът на Барак Обама налага нова визуална концепция и нов слоган: Betting on America. Слоганът се появи в момент, когато демократите активизираха телевизионна реклама срещу Мит Ромни с обвинението, че негови компании аутсорсват работни места извън Америка. В този момент Обама излезе на турне из Щатите със слогана „Betting on America”. Наблюдатели припомниха, че още през 1995 г. Бил Клинтън използваше често фразата „I’m betting on America”, а самият слоган донякъде прилича на кампанията на Джон МакКейн от миналата надпревара „Country First”. Но тук иде реч за нещо друго.

Авторството на идеята настрана, вижте използваният шрифт. Въпросният шрифт е Revolution Gothic, който има носталгичен оттенък и напомня на стари плакати. И то не какви да е, отбелязват графичните дизайнери в Щатите.

Логото на Обама като стар кубински постер а на Ромни  като маратонките Ромика И какво от това
netinfo


Самият шрифт на надписа „America” наистина е повлиян от стари кампании. Сайтът buzzfeed посочва, че той се срещал в ретро пропагандни постери и надписи по стените в революционна Куба през 60-те и 70-те години на миналия век. Става забавно, нали? Либералът Обама вдъхновен от революционна Куба?

Логото на Обама като стар кубински постер а на Ромни  като маратонките Ромика И какво от това
netinfo

Логото на Обама като стар кубински постер а на Ромни  като маратонките Ромика И какво от това
netinfo

Други блогове бързат да заклеймят използването на точно този шрифт, използван преди десетилетия в „комунистическа” пропаганда. Нищо, че идеята на авторите е ясна - да проектират образа на Обама в съзнанието на американците от средната работническа класа като добавят малко носталгия и традиционализъм. Всичко това би трябвало да се яви като контрапункт на богатия и недостъпен Мит Ромни. Но графичните дизайнери не разбират това - те виждат Куба, комунизъм и революция, никаква средна класа, какво да се прави.

По същото време, в ответния лагер - този на Мит Ромни - продължава използването на старо лого, нищо че прилича на Romika.

Темата за приликата между Romney и Romika не е нова, но съобщението за промяната във визуалната идентичност в лагера на Обама, ни задължава да надникнем и при републиканците.

Логото на Обама като стар кубински постер а на Ромни  като маратонките Ромика И какво от това
netinfo


Когато през 2011 г. Мит Ромни представи логото си, всички побързаха да сравнят характерното R със знака на Romika. Да, точно Romika - добре познатите немски спортни обувки.

Други решиха, че откровеното взаимстване от Romika не е достатъчно и добавиха компанията Carnival към списъка.

Но пък при добро стечение на обстоятелствата и ръка, която не трепери, пастата ви за зъби също може да произведе знак, наподобяващ този на републиканския кандидат за президент.

Сложна визуализация, когато трябва да вплетеш едно R в цветовете червено, бяло и синьо. Очевидно всичко хубаво по темата вече е измислено, за нещастие на графичните дизайнери от лагера на републиканците.

Логото на Обама като стар кубински постер а на Ромни  като маратонките Ромика И какво от това
netinfo


В кампанията си през 2008 г. Барак Обама използваше шрифта Gotham O, който стана популярен с елегантното изписване на думата „change”. Александра Ланг, архитектурен критик, коментира новото лого: „Нещо му липсва. Виждам възможните референции, но въпреки това резултатът е механичен и студен. Цветната схема - бяло върху синьо - не помага. Американското знаме, толкова ефектно използвано в кампанията през 2008 г. с големия надпис с шрифт Gotham O, сега е намален. Сравнете разнопосочните послания и шрифтове на „Betting on Obama” с много по-ясното и силно „Change” от 2008-а. „Change” като дума и шрифт беше нещо напредничаво и софистицирано. В крайна сметка критиките са сходни с критиките към стила на сегашната кампанията на Обама - думите като цяло са подходящи, но остава чувството, че нещо липсва”.

Повече за Барак Обама и Мит Ромни - кандидати за президент на САЩ - четете в специалния блог на Константин Вълков www.2012-usa-elections.com.