Северна Корея ненавижда спрения от разпространение холивудски филм за покушение срещу любимия си лидер, но тази страна отдавна има любовен роман с киното, но в свой собствен стил. През шестте десетилетия, откакто Северна Корея започна да развива своя филмова индустрия, в нея имаше отвличане на южнокорейски режисьор и неговата съпруга, филмова звезда, вдъхновен от Годзила филм за чудовища, които нападат Юга, бегълци от Америка в антиамерикански пропагандни филми и даже навлизане в темата за "силата на момичетата" с излезлия наскоро "Другарката Ким започва да лети".
САЩ обвиняват Северна Корея за кибератаката срещу "Сони пикчърс", производител на The Interview (Убийствено интервю) и за терористичните заплахи срещу кина в САЩ. От "Сони" отложиха пускането на филма. Северна Корея отрече да е замесена в хакването, но похвали решението като "правилна постъпка". Пхенян започва да изгражда своята киноиндустрия през 50-те години като част от пропагандната машина за възвеличаване на починалия впоследствие основател на държавата Ким Ир-сен, дядо на настоящия лидер Ким Чен-ун. Навремето старият Ким е обявил, че филмите са най-важното средство за образоване на масите, сочат архивни материали, с които разполага южнокорейското правителство.
Оттогава севернокорейските кинематографисти правят от време на време научна фантастика, екшън или романтична комедия, но от тях се очаква най-вече да подклаждат омразата към враговете Вашингтон и Сеул и да обрисуват семейство Ким като безстрашен бастион срещу злите чуждестранни империалисти.
Напредъкът на Северна Корея в кинематографичните технологии е бавен, особено ако се направи сравнение с южнокорейската филмова промишленост, на която завиждат в Азия. Относителната изолация на Севера означава, че севернокорейските филмови дейци рядко имат възможност да работят с чуждестранни творци. Забележително изключение в това отношение е филмът "Другарката Ким започва да лети" - романтична комедия от 2012 г. за млада жена, миньор в каменовъглена мина, която мечтае да стане акробат на трапец. Филмът е копродукция със западни партньори. Осемдесетте години бяха връх в севернокорейското кино.
Тогава Чим Чен-ир, бащата на сегашния лидер, който е запален привърженик на киното, отпуска щедро финансиране за кинематографистите. След като Ким установява ниското качеството на филмите, произведени от неговите съграждани, през 1978 г. той разпорежда да бъде отвлечен южнокорейския кинорежисьор Шин Сан-ок и тогавашната му съпруга Чой Юн-хи, разказва самият Шин след бягството си от Севера през 1986 г. Шин разтърсва севернокорейската кинематографи с творбите си, ориентирани към забавление Сред тях са "Любов, любов, моя любов" от 1984 г., който съдържа първата целувка в севернокорейски филм, и "Бягство" - екшън от същата година, в който е показана експлозия на влак, ако се съди по информация в южнокорейски правителствен уебсайт.
Шин и Чой успяват да избягат по време на командирова във Виена през 1986 г., година след като Шин приключва снимките за "Пулгасари" - научнофантастичен филм, вдъхновен от прочутите японски филми за Годзила. "Пулгасари", в който актьор се клатушка, облечен в костюм на чудовище, не предизвика интерес, когато бе прожектиран през 2000 г. в Южна Корея в период на затопляне на отношенията между двете корейски държави.
Във филмите си Северна Корея отдавна изобразява американците като злодеи. Ролите им се играят от корейци с грим, но понякога и от американци, избягали в Северна Корея през 60-те години. Четирима такива американци се появяват заедно като злобни капиталисти и военни в "Безименни герои", пропаганден сериал в 20 епизода, заснет през периода 1979-1981 г., пише южнокорейски правителствен сайт.
Източник: БТА