/ ThinkStock/Getty Images
Мнението е на известния фотограф Енчо Найденов
Като цяло интересът на младите хора към фотографията се повишава, коментира пред БТА фотографът и преподавател гл. ас. Енчо Найденов. Според него едно от обясненията е, че всички искат да постват по-хубави и по-ефектни снимки в Instagram и Facebook, но забелязва, че са някак нетърпеливи и искат всичко да научат сега и веднага, без да извървят един нормален еволюционен път.
 
Енчо Найденов не може да отговори еднозначно на въпроса дали професионалното образование е необходимо за добрия фотограф. Има доста добри самоуки фотографи, но има и много успешни такива с дипломи, отбелязва Найденов и допълва, че зависи какво иска човек да научи, към кой жанр се е насочил. Все пак е сигурно, че колкото повече учи, посещава курсове, лекции и университети шансовете му да стане по-добър в професията нарастват. Защото има път на развитие, а фотографията изисква много технически познания, някои от които трудно ще се усвоят от самообучение и в крайна сметка зависи дали искат фотографията да е хоби или професия, смята професионалистът.
 
За него една снимка, за да е добра, трябва да въздейства, да има някаква емоция, която да се предава на зрителя, да запомниш снимката с нещо и да се сещаш после за нея. Не съм по даването на съвети, но винаги се стремя да има нещо, което да отличава моите снимки - излъчване, композиция, светлина, настроение, движение, жест, поза, за да спира погледа на хората, обяснява фотографът.
 
Честит празник на хората зад обектива

Според него в последните години в неговата специалност - портретната и комерсиалната фотография с хора, има определени промени. Една от тях е, че нараства делът на "плоските" лица, лишени от обем, и структура. Това не е свързано само със светлината и последвалата компютърна обработка, но и със съдържанието - липса на емоция и излъчване, констатира той.
 
Друга тенденция са увеличаващият се брой красиво-романтични снимки, където хората са поставени в имагинерна среда, приличаща на детска приказка. Обяснението му е, че не харесваме визуално средата, в която живеем, и чрез тези плоски или измислени снимки се опитваме да избягаме от реалността.
 
Убеден е, че когато човек по принцип се харесва и има добро мнение за себе си, почти винаги се радва на снимките си. Много от хората не се харесват на фотографии, защото имат изграден с годините стереотип за това как са най-хубави и кое най им отива и, когато не се видят в тази светлина, трудно се възприемат, смята той.
 
Според него повечето наши девойки реално нямат високо самочувствие или по-скоро не се чувстват уверени в себе си и това много си личи на снимки. Между другото същата неувереност и несигурност можете да видите в предизборните плакати на партиите - почти всички гледат уплашено и сковано, забелязва той.
 
Енчо Найденов не смята, че новите технологии ще изместят професионалистите в неговото изкуство. Както досега компютрите не са успели да композират нещо сравнимо с големите имена в музиката, така и фотоапаратът не може да заснеме нещо сам. Но признава, че със сигурност търсенето на тази професия в сегашния й вид ще намалява.
 
Харесва еднакво и дигиталната, и аналоговата фотография. Снимал е и двете, много време. "Няма по-добра. Има единствено и само по-добра снимка, която се определя от виждането на автора и съдържанието й. Техниката е само средство за постигане на тази цел", обобщава той.
 
Найденов казва, че трудно може да прогнозира какво е бъдещето на фотографията. Защото от една страна всеки вече снима, на ден се генерират милиони снимки, всички ние гледаме милиони фотоси. Не остана нещо, което да не е снимано по 20 пъти - всеки ден. Хората искат да виждат и движението, затова част от това, което се снима, вече е видео, кратки клипове, смята той.
 
Според него обаче нищо не може да замени усещането от една страхотна фотография, разпечатана в голям формат - било то на изложба или на билборд. Може би фотографията в познатия ни вид няма да съществува дълго, а ще стане по-елитарно изкуство, допуска Енчо Найденов.
БТА