Един вестник = 10 милиона продадени копия дневно
Един вестник = 10 милиона продадени копия дневно / снимки: Константин Вълков

Репортаж 8 от 10
Месец на Япония по Дарик

Няма как да объркаш сградата на вестник Yomiuri Shimbun, най-продавания вестник в света. На фасадата са звездите на местния бейзболен отбор, собственост на компанията, която издава вестника. С 10 милиона продадени копия дневно не е трудно да притежаваш бейзболен отбор, както и верига от магазини. Интересен обаче е не страничният бизнес, а вестникарският, който е ужасно успешен. Във времена на световни вестникарски проблеми е истинска находка да попаднеш в издателство, където всичко върви отлично. Нещо повече, изненадва те и фактът, че вестниците в Япония не се продават чак толкова по улицата или на вестникарските будки. Приблизително 98 % от въпросните 10 милиона копия се изпращат като абонамент.

Тези и ред други любопитни факти ме накараха да потърся тайната за успеха. Един дъждовен следобед, докато таксито прекосяваше една от най-красивите улици на бизнес-квартала Маронучи, от хотел Peninsula надолу, мислено си представях какво е всяка сутрин да разпращаш 10 милиона копия из цялата страна. Само след минути бях в основната зала, където се прави най-тиражният вестник в света, в компанията на редактора Йошио Ханада, завеждащ международен отдел.

Вестник Yomiuri Shimbun печата две издания дневно - сутрешно и вечерно, както и английския вестник Daily Yomiuri. Основен конкурент е Asahi, който обаче има далеч по-малък тираж. Yomiuri е с дясна ориентация, докато Asahi е по-либерален.



Всяка сутрин в редакцията на вестника се събират шефовете на всички отдели за първата планьорка в 9.30. По същото време в двата големи регионални офиса в страната се прави подобна редакционна среща и чрез видеовръзка се обсъждат темите за деня. Когато те се набележат, веднага се изпращат репортери да отразят необходимите събития или напишат съответните материали. Подобно на списание Economist, много рядко авторите на статиите виждат своите имена във вестника. Освен това репортерите във вестника не знаят на какво точно събитие ще бъдат пратени и е твърде възможно журналист от криминалния отдел да отрази външнополитическо събитие.

Втората голяма редакционна среща е в 17.30 ч, а последната в 22.00 ч.



Всичко това е чудесно, но преди да ми разкаже повече за редакционната политика, Йошио Ханада вижда, че продължавам да бъда сериозно впечатлен от цифрата 10 милиона и решава да ме заведе в печатницата, разположена на два подземни етажа в сградата. Това е е една от 29 подобни печатници, които правят възможно отпечатването на 10 милиона копия навреме. Машините са бързи и позволяват печат на 20 копия на секунда. Благодарение на новата технология, инсталирана в сградата, вестникът се изпраща от екрана на компютъра директно към печатницата и само след 5 минути може да бъде натоварен на камион и да поеме своя път към абонатите.

Веднъж качен на камиона, вестникът попада в "лапите" на 100 хиляди куриери, които го доставят до всеки дом в Япония. С изключение на празниците, независимо дали вали или не, независимо колко отдалечен е адресът, вестникът се доставя сутрин и вечер директно до дома или офиса.

- Въпреки всичко показано, г-н Ханада, не мога да не продължа да бъда учуден за този феноменален тираж. Каква е тайната на успеха във времена, когато тиражите на вестниците падат в целия свят?

- Категорично една от причините е уникалната японска система за правене и доставяне на вестника, която видяхте. Вие например, кое предпочитате - като станете сутрин, просто да излезете и да вземете вестника си от пощенската кутия, или да отидете до будката на улицата, за да си го купите? От друга страна, непрекъснато се опитваме да качваме качеството на вестника, като запазваме една и съща цена. Вестникът ни не е таргетиран за определена група от обществото и ние се опитваме да бъде максимално разнообразен, така че да се хареса на всички.

- Това значи ли, че имате и новини за звезди, освен сериозните материали и анализи?

- Например вчерашната голяма новина в Токио беше за един поп-идол, който беше арестуван в 3 ч през нощта в центъра на града, тъй като се разхождаше гол, а освен това беше и пиян. Тази история намери място във вечерното издание на вестника.

- Коя е водещата новина днес?

- Става дума за решението на китайското правителство да изисква пълна документация от японски и други чужди електронни компании за всички продукти, които се внасят в Китай. Реално това е искане за разкриване кодовете на всички електронни продукти. Ако японските компании искат да продават продуктите си в Китай, трябва да разкрият своите тайни.

- Как се развива интернет-страницата ви? Едни и същи журналисти ли работят в печатното и в онлайн изданието ви?

- Да, един и същ журналист пише материал за вестника и за сайта, но има технически лица, които слагат материала отделно на двете места.

- Коя беше последната новина, която ваш журналист написа за България?

- Последната беше свързана с цените на имотите. Ставаше дума за чужденците, които купуваха имоти във вашата страна. Също така писахме за проблемите с кредитите, покупката на нови жилища и т.н. Разбира се, много често пишем за Котоошу, който във вашата страна се нарича Калоян.

- Колко процента са чуждестранните новини, които публикувате във вестника?

- Около 30 процента.

- За да продават повече копия, вестниците в Европа добавят различни допълнения като списания, книги, дискове, подаръци. Вие правите ли подобни маркетингови трикове?

- Нямаме възможност, тъй като се доставяме основно до домовете и всяко едно увеличение на обема на вестника ще направи невъзможно доставянето му навреме.



Часът наближава 17.30 и е време за поредната редакционна сбирка. Преди да се разделим, домакините са ми подготвили изненада - поставили са снимка от моето посещение в редакцията на първа страница на утрешния вестник. Тръгвам си с няколко броя на Daily Shimbun, английския вариант на вестника, както и с току-що излязлото вечерно издание на Yomiuri Shimbun, от което не разбирам абсолютно нищо, но поне ще разгледам картинките. В подземието на сградата скоро ще започне отпечатването на утрешния вестник, а камионите чакат да го закарат навсякъде в страната.

 

 

*Материалите са част от Месеца на Япония по Дарик радио и са осъществени с любезното съдействие на Посолството на Япония в България.