Двата мандата на Путин
Двата мандата на Путин / netinfo

Първият и вторият мандат на Владимир Путин се различаваха помежду си така сякаш ние имахме не един и същ президент, а два различни политически режима, смята Евсей Гурвич, ръководител на икономическата експертна група.

Официалните икономически резултати от последните осем години впечатляват. БВП нарасна със 72%, реалната заплата – над 4 пъти, реалните доходи и пенсии – 2,4 пъти. БВП в доларово изражение се увеличи почти осем пъти, увеличи се делът на Русия в световната икономика. Как да се отнасяме към тези цифри? Съществува мнение, че всички наши успехи се обясняват с поскъпването на петрола и природния газ. Това е вярно, но само отчасти. Страната наистина получи много допълнителни петродолари: допълнителните доходи от повишаването на световните цени на суровините в сравнение с тяхното средно равнище за предшестващите осем години достигна за 2000-2007 г. е почти 500 милиарда долара /от които основната част - 450 милиарда долара – бяха получени през втория мандат на Путин/.

Щастливата ценова конюнктура много помогна да се повишат доходите и на населението, и на държавата. Но нейното влияние върху производството съвсем не бе решаващо: повишаването на цените на петрола ускори растежа на БВП с около 2% /при среден растеж 7% годишно/. Противоположният възглед се състои в това, че за икономическите успехи ние сме задължени на прехода от „ужасната“ политика, провеждана през 90-те години на миналия век, към „правилния“ курс след 2000 г. Но тогава остава неясно, защо през последните години успешно се развиваха почти всички страни от бившия СССР. Само в три от тях /Молдова, Киргизстан и Узбекистан/ икономическият растеж бе по-нисък от този в Русия. При това бърз растеж демонстрираха много различни страни: добиващи петрол и газ, и внасящи ги, енергично провеждащи реформи и тъпчещи на място, тясно свързани с руската икономика и ориентирани към Европа. В Армения растежът за осемте години се оказа два пъти по-висок от нашия /143%/, в Латвия той достигна 95%, в Украйна – 76%. Обяснението се състои в това, че главна роля изиграха общи за всички бивши републики фактори. И тези фактори са добре известни на икономистите: отдавна е забелязано, че преходът от планова икономика към пазарна поначало води към спад, който след това се сменя от активен подем. Това се случва, когато започват да работят пазарните механизми, в името, на които се и започват реформите.

Двата мандата на Путин
netinfo

След като се сформира новата структура на собствеността, започва да се усъвършенства управлението на компаниите, обновява се производството, след това започват да се появяват нови предприятия. Особено активен е растежът в стадия на възстановяване /докато производството не се е върнало на изходното си равнище/. Много от страните от близката чужбина отдавна вече са прекрачили тази граница, ние точно я достигнахме. Следователно и Русия, и останалите страни от близката чужбина са задължени за успешното си развитие след 2000 г. преди всичко на това, че трудните пазарни реформи, които /макар и на висока цена/ бяха проведени през 90-те години на ХХ век. Така че описването на този период само с черни цветове е черна неблагодарност от наша страна.

Казаното не означава, че политиката на управляващите през етапа на възстановителен растеж не е имала съществено значение. Първо, мащабите на растежа сред бившите съветски републики се различаваха шест пъти /от общия растеж от 3,5 пъти в Азербайджан до растеж от 41% в Киргизстан/. Второ, създаваните условия за бизнес до голяма степен определят развитието на икономиката за много години напред: ще продължи ли устойчивия си растеж или ще го прекрати, ще премине ли икономиката към иновационно развитие или ще запази суровинната си ориентация и т.н. Как могат да бъдат оценени осемте години от тази гледна точка? Не е възможно да се говори за целия период като единно цяло.

Първият и вторият мандат се различаваха помежду си, сякаш ние нямахме един и същи президент, а два различни политически режима. През първия мандат бяха направени много полезни неща за нашата икономика. Разумната макроикономическа политика създаде условия за инвестиции, реформата в електроенергетиката показа как може да се усили конкуренцията, дебюрократизацията облекчи започването на нови бизнес, започна въвличането на земята в пазарния оборот, значително бе намалена данъчната тежест в несуровинните сектори – и това далеч не е пълният списък от извършени неща. Сформираха се по-правилни отношения между бизнеса и държавата: ние успяхме да се отървем от ситуацията, създала се през 90-те години, която икономистите наричаха „завземане на държавата“, когато интересите на крупния бизнес често се поставяха над интересите на обществото. Мисля, че през този период реформите вървяха в правилната посока и толкова бързо, колкото реалността позволяваше това.

Всичко се промени по време на втория мандат, сякаш икономическата политика бе преобърната нагоре с главата. Властите преминаха от изграждането на пазарна икономика към изграждането на бизнеса /първоначално в преносен, а след това и в пряк смисъл/. Реформирането на естествените монополи на само спря, но и тръгна назад: започнаха да се създават все нови държавни монополи, които дават нови и нови доказателства за своята неефективност. Качеството на държавните институции – съдилища, административна система – започна да се влошава /за което свидетелстват всички международни рейтинги/. Нещо повече, те бяха сериозно компрометирани, защото започнаха активно да се използват като инструмент за преразпределяне на собствеността или в политическата борба. Ако преди интересите на обществото често се жертваха в угода на крупния бизнес, сега те се пренасят в жертва на интересите на бюрокрацията.

Двата мандата на Путин
netinfo
Не е учудващо, че все повече разцъфва корупцията. Продължително време се запазваше само качествената макроикономическа политика, макар по ирония на съдбата, именно тя се подлагаше на най-голяма критика. Но в предизборния период се влоши и макроикиномическата политика, резултат от това е бума на инфлацията. В такава неблагоприятна среда просто не може да се развива иновационно производство – то и не се развиваше.

При сравняването на първия с втория мандат веднага идват на ум известните теории за „ресурсното проклятие“. Изследванията показват, че в страните с неразвити държавни и политически институции допълнителните суровинни богатства водят не до ускоряване, а до забавяне на развитието. Основните усилия се изразходват не за продуктивна дейност, а в борба за природната рента, в резултат на което се усилва корупцията и спада качеството на управление. Много важен, макар и недооценен резултат, е вкоренилото се дълбоко недоверие към всички институции /държавни, политически, финансови/, освен президента. Въпреки пълното отсъствие на обективни основания, населението убедено очаква нова криза – я дефолт, я деноминация. Стана дума затова даже на последната пресконференция на президента. Това би било забавно, ако не бе опасно: та нали икономиката до голяма степен се изгражда на базата на доверие /иначе коли и къщи не биха се продавали за оцветени книжки/. Много финансови кризи възникват на базата на „самосбъдващо се очакване“: ако вложителите очакват банкрут на банката, те изтеглят своите влогове – и банката банкрутира. Като резултат ние останахме със суровинна, монополизирана и одържавена икономика, дефектни държавни институции, с дефицит на доверие на населението спрямо икономиката и държавата.

И ако на някой подобни оценки се строят неоправдано сурови, нека се обърнем към мнението на много компетентен източник: „... у нас бавно се променят основните принципи на работата на икономиката. Тези проблеми се състоят в прекалената намеса на държавата в тези сфери, където тя не трябва да бъде, и в отсъствието й там, където е необходима.

Днес участието на държавата в собствеността, предприемачеството и потреблението отчасти е излишно. И напротив държавата остава пасивна при създаването на единно икономическо пространство в страната, в задължителното изпълнение на законите, при защитата правото на собственост“; “Същността на държавното регулиране в икономиката не е в увеличаването на административните лостове, не е в експанзията на държавата в отделни отрасли /ние това вече сме го минавали и е било неефективно/ и не е в подкрепата на избрани предприятия и участници на пазара, а в защитата на частната инициатива и всички форми на собствеността“; „Системата защитава своите права да получава т.нар. статусна рента, казано направо – подкупи. Този начин на съществуване на властта представлява заплаха за обществото, за държавата“; „Държавните предприятия още присъстват в почти всички сектори на икономиката. За пример, от почти 10 хиляди унитарни предприятия само единици работят наистина ефективно.

Двата мандата на Путин
netinfo

Неефективният държавен сектор освен допълнителни разходи и проблеми нищо друго не може да даде на нашата икономика“; „Регулираните от държавата тарифи върху продукцията и услугите на инфраструктурните монополи се повишават с темпове, изпреварващи растежа на цените в свободния сектор на руската икономика... При това този монополен сектор не демонстрира висока ефективност. Така монополистите удушават конкурентния сектор на нашата икономика“.

Всичко това през годините е казано от Владимир Путин в посланията му към Федералното събрания. Казаното е абсолютната истина, а как е на практика – всички ние знаем. Така, че в заключение остава да се приведе съвсем прясното изказване на същия автор, прозвучало на разширеното заседания на Държавния съвет през февруари: „Това, което вършат централните федерални органи по места,..., с подкрепата на териториалните и местни органи – това е просто ужас“. Остава да се надяваме, че на новия президент през следващите години му предстои първи мандат. Ако и цените на петрола не паднат...

Анализът на Евсей Гурвич е публикуван в руския вестник „Газета“ и е част от проекта „Резултатите от управлението на Владимир Путин“. (БГНЕС)