В стремежа да запази своя намаляващ пазарен дял, „Булгартабак” почти сигурно няма да вдигне цените на цигарите или поне на най-масовите си марки „Виктори”, както и „Ева”. Не така обаче стоят нещата при рязания тютюн, който със сигурност ще скочи драстично – с 20 на сто заради увеличения акциз. Ясно е и какъв ще бъде новият хит – разфасовки от десет къса. Справка в регистъра на цените на тютюневите изделия например показва, че „Мелник”от 20 къса струва два лева още от 2007 г. насам. Същите цигари в разфасовка по десет – струват 2,20 лева – от края на миналата година. И така как „Булгартабак” продаваше цигари миналата година и как ще го прави през 2011 г.? Отговорите на тези въпроси ще научим от изпълнителния директор на цигарения холдинг Иван Биларев:
Каква беше 2010 г. за цигарения бранш след драстичното вдигане на акциза на цигарите?
2010-а е една от най-трудните години за цигарения бранш като цяло, в това число и за „Булгартабак”, въпреки че чисто във финансов аспект ние сме с пъти по-добри резултати от минали години. Но като цяло всяко увеличение на акциза, когато го има, винаги има проблеми със самия пазар, винаги има намаление на легалното производство и на легалните продажби. Същото беше например и през 2006 г., когато от 1 януари имаше увеличение на акциза с две стъпки – от 19 евро на 39 евро за 1000 къса. И тогава в условията на пълен пазарен монопол на „Булгартабак”, въпреки че държахме 99 % пазарен към онзи момент, ние имахме повече от 27 процента спад на вътрешния пазар. И след това следващите години вече постепенно се възстановява. По същия начин беше 2010 г, когато рязкото увеличение на акциза доведе до по-голям спад на вътрешния пазар, което всъщност се отрази на всички производители и вносители, след като се изчерпаха старите количества през март. Още през април и май, когато рязко спаднаха продажбите, ние се насочихме към нови пазари и към завоювани нови пазари в чужбина, за да може да компенсираме спада на вътрешния пазар. Разбира се, това е от една страна заради това, че фабриките трябва да работят, а от друга това ни носи печалби.
Кои бяха външните пазари, които разработихте?
Основно се увеличи много износът за Близкия изток. Всъщност това е една много успешна сделка още от 2005 г. и тя се развива постепенно се развива и това се дължи основно на хората, които работят в „Булгартабак” и на екипите, които са били преди нас. Вторият основен пазар за нас това са балканските страни, където имаме вече сериозен ръст в експорта. Също така – и Далечният изток.
Имаме и много нови дестинации. Например сега започваме износ за Полша. Имахме също така през 2010 г. сериозен ръст към страните от Бенелюкс, също така Северна Африка, имаме някои страни в Западна Африка. За нас той е пазар с много голям потенциал.
С българските марки ли излизате на чуждите пазари или с марки, разработени специално за тези пазари?
Имаме и марки, които са известни на нашия пазар, но по-голямата част са марки, които тук в България са с много малък пазарен дял. Например „Престиж”, която тук в България ни е с около 0,6 % пазарен дял, ни е основна марка в експорта. Тя заема над 70 % от нашето експортно портфолио.
Как си обяснявате тази зависимост?
Тя е просто марка, която започна да се развива от пет-шест години и постепенно се налага на съответния пазар, включително имаме много добър партньор и тя е всъщност много търсена именно в тези региони – на Близкия изток. Тя е марка много висококачествена цигара, която с много добър вкус, но явно в страната не е наложена. В България основна марка е „Виктори” и тя държи пазарен дял над 17 %. Тя е лидер.
Как се развиха на българския пазар вече утвърдените марки? Имаше ли отлив от тях?
Като цяло има спад на вътрешния пазар, но като процентно съотношение, като пазарен дял за около една година ние имаме около 3 % спад (бел. ред. - 2010 спрямо 2009 г.). Друг е въпросът, че като цяло има спад на бандеролния пазар и оттам нашите продажби в обемите, но въпреки всичко четири – пет години ние в условията на пълна пазарна либерализация, в абсолютно свободен пазар, всички световни компании присъстват тук, ние сме лидер на пазара с около 37 процента пазарен дял.
Как очаквате да се развият цените на цигарите на водещите марки тази година, въпреки че за тях няма увеличение на акциза?
Вие знаете, че цените на цигарите се водят основно от акциз, защото акцизът и ДДС-то са над 80 процента от цената. В този смисъл към средата на миналата година, може би второ-трето тримесечие направихме един анализ на цените, които имаме на пазара. На някои марки ние намалихме цените. Например на „Ева”, която в момента е на 4,30 лева, намалихме „GD”, което е на 4,30 лева, намалихме „Средец” и „ММ”, което всъщност е един жест на нашите лоялни клиенти, с което да покажем, че ние не целим свръхпечалби, а тук по-скоро е да можем да покрием разходите и да имаме присъствие на пазара. Друг е въпросът, че тепърва ще правим анализ за 2011 г. Общо взето няма кой знае какви причини да увеличаваме цените. На този етап ние не сме направили окончателните анализи, тъй като финансовите резултати ще излязат в края на март като година и тогава вече ще може да кажем по-точно. Но към този момент нямаме такова намерение.
Второто, което е, че ние ще пускаме нови формати на нашия пазар – т.нар. „десетки”, по десет къса, на две основни марки „Мелник” и „GD”. И в скоро време ще имаме и една известна марка. Те ще бъдат на цена 2,20 лева за „Мелник” и 2,30 лева за „GD”, което е една изключително конкурентна цена.
А можем ли да очакваме някои от най-утвърдените марки да се появят в десет къса – „Виктори” или „Ева”?
За някои от тях ние нямаме техническа готовност, така че на този етап специално за „Ева” няма как да стане, но за „Виктори” още не сме взели решение.
Как са се променили навиците на пушачите и ще се насочите ли към рязания тютюн, въпреки че тази година при него има вдигане на акциза?
Имахме рязан тютюн за ръчно свиване на цигари и миналата година в началото този сегмент тръгна да се развива заради това, че неговият акциз беше доста по-нисък от този на цигарите, но реално погледнато той няма кой знае каква перспектива, още повече с повишението на акциза за рязания тютюн, тъй като той трябва да следва акциза на цигарите. След изчерпването на количествата, които бяха произведени през миналата година, ще има вече нови цени на тютюна за пушене.
С колко по-високи ще са те в процентно отношение?
Не бих казал, че ще е повече от 20 процента, но пак казвам – това е много малък сегмент от общия пазар. По-важното е, пак казвам, че няма да има увеличение на цените на цигарите, защото това, което ние наблюдавахме през 2006 г., имаме опита вече, през 2007 г. и 2008 г. пазарът се стабилизира, така че ние очакваме и през 2011 г. стабилизиране на вътрешния пазар. Освен това хората трябва да разберат, че реално погледнато пушенето на цигари без бандерол е много опасно. Не толкова, защото е без платени акциз и ДДС, а защото никой не знае къде е произведена и какво съдържа тя. Така че рисковете за пушача от цигари без бандерол са изключително големи и те трябва да го знаят това нещо. Това не е защото трябва да купуват продуктите на легалните фирми, а по-скоро да знаят, че има риск, защото няма никакъв сертификат за произход, няма никакъв знак къде е произведено.
От тази гледна точка миналата година се заговори за „цигарена полиция”. Идеята дойде след една от срещите на Агенция „Митници” с цигарения бранш. Вие какво мислите по този въпрос?
Всички мерки, които се предприемат по отношение на ограничаване на контрабандата и сивия сектор, ние ги приветстваме, защото реално погледнато така ще се увеличи нашият пазар. Но това е решение, което не е в нашата компетенция, това е въпрос на органите на правителството. Това, което можем да направим, е да помагаме с информация. Почти всяка седмица ние правим обобщаване на резултатите, които имаме от пазара. Ако някои от нашите хора, които са на терен – това са от продажбите, от мърчандайзинга, от хората от отдел „Сигурност”, като забележат къде се продават безбандеролни цигари, ние ги обобщаваме в справки и ги изпращаме на специализирани органи. Това ни е на нас помощта и другото нещо - да участваме във всички рекламни кампании срещу нелегалното производство.