Френският посланик Филип Отие в „Седмицата” на Дарик:
Вие сте в рубриката на артистите, а не на политиците, защото Франция организира най-голямата изложба в историята на България, френска изложба в историята на България от следващата седмица.
Благодаря ви за това, че ме поканихте, като начало, и с удоволствие отново да участвам във вашето предаване "Седмицата". Като че ли съм стар почитател на това предаване. Вярно е, тази година ще представим тази много голяма изложба, това е в рамките на нашите годишни изложби тази година тази изложба, и може би най-голямата изложба, която до този момент Франция представя в България. Дори може би е най-голямата чуждестранна изложба до този момент, представена от тази страна. Повярвайте ми, да се организира всичко това, да се подготви всичко това, това е тема на ентусиазъм и на гордост, но представлява много работа.
Сега фактите, "Париж 1900", всъщност това са творби от "Пти пале" в Париж, тази галерия гостува с изложби, преди нас беше в Гърция изложбата, нали?
Но малко по-малка изложба като тази бе представена в Атина. За какво става дума? Става дума за изложба, която е от колекцията на "Пти пале", която ще бъде представена в Галерията за чуждестранно изкуство в София. Ще започне от 26 октомври, в края на седмицата, и ще гостува до 13 януари. Ще бъдат представени 141 произведения от колекцията на "Пти пале", ще бъдат допълнени тези произведения от френски произведения, които притежава Националната галерия за чуждестранно изкуство. И тази...
Българската галерия?
Българската галерия. И тази изложба, "Париж 1900", ние искаме да бъде разглеждана като "Париж - София 1900 година". Ще видим защо ще е такава изложба, Париж - София 1900. Защото ние ще допълним френските произведения, които представяме, с част от български произведения, които са били представени през 1900 г. в Париж в рамките на Световното изложение в българския павилион тогава.
Не, това е онова изложение, за което е строена сградата на "Пти пале", нали?
Да, това е Международното изложение, световното, 1900 г., в чест на което са построени най-различни сгради, както и мостът "Александър III". Александър III e синът на царя Освободител. Париж е абониран за изложението, първото е през 1855 г., след това през 1867 г., и след това на 11 години, 1889 г., в чест на което се построява Айфеловата кула. А това, което представяме в София, това е изложението от 1900 г., което отразява бел епок.
От Париж ще дойдат картини на Роден и, скулптори на Роден, Реноар, Клерен, Далу, Гимар, Гале. Кое е най-ценното според вас?
А не може да се отговори на този въпрос. Може би ще имате толкова отговори, на колкото човека зададете въпроса. Може би афишът на тази изложба е Сара Бернар. Сара Бернар и невероятният портрет, който създава Клерен, голям формат. Ние дори не знаехме дали портретът на Сара Бернар ще може да влезе в Галерията за чуждестранно изкуство, затова се наложи да тестваме. Построиха такава каса, с размера на картината, и се опитахме да видим дали ще мине по стълбите и първия етаж на галерията...
И мина ли?
И мина. Тази картина е тука, може би не е най-ценното произведение, но то е култовото за изложбата...
Това е картина на...
Ако тази година... тази сутрин сте минали пред Националната галерия за чуждестранно изкуство, сигурно сте видели алпинистите, които... на фасадата на Галерията за чуждестранно изкуство, над входната врата, голям афиш, гигантски, на този портрет на Сара Бернар, Така че изложбата "Париж 1900 година" това е Сара Бернар.
Това е онзи портрет на Жорж Клерен от 1876 година, годината на Априлското въстание в България, и интересно какво пък ще покажем като София 1900-та в същата изложба, какво е показала България в Париж през 1900 година, на онова изложение в малкия дворец?
Имаме цяла зала в рамките на тази изложба, която се нарича българската зала, изложбена зала, и в нея ще бъдат представени произведения, които ще видите от българския павилион, едно от тях е невероятно. Според мен ми напомня френските платна, много известен художник, от много известен художник, Гюстав Моро, представя се един персонаж, което е... много ценно произведения, едно от най-ценните е също.
А български, български автори също ще има на изложбата, поне четох, Иван...
... или двадесет поне...
... Иван Мърквичка със "Задушница", "Ръченица", "В кърджалийско време", Никола Михайлов - "Самодивско хоро", Георги Митов и Драган Данаилов, скулпторите "Свирчо" на Борис Шатц, "Селянин гайдар"... Обаче вижте какви теми са били в София, Сара Бернар и "Свирчо".
Да, портретът на Сара Бернар от 1886, тогава има бунтове, това са предшестващите независимостта периоди, времена, френският консул в София Леге, който се е борил за българската кауза, за Освобождението, направил е всичко, за да подпомогне България, която да стане независима спрямо Върховната порта. Българите са му били признателни, защото консулът Леге е първият чужденец, който е приел... в София. А, извинявайте, първият консул на Франция, чието име е дадено на улица в София - Леге.
За Леге говорите, да.
За Леге говорим, за Леге.
Да, и аз се... дали за Леге говорите, да.
За Леге говорим, за улица "Леге". И в резиденцията на Франция имаме портрет на консула Леге и си казах защо да не включим това произведение в рамките на изложбата "Париж - София 1900-а".
Според вас, 112 години по-късно България успя ли да изравни темите с Франция, да смени това, което и френските артисти са виждали в България, народните носии, гайдарите, ръчениците...
Да, темите понастоящем са изравнени. Аз мисля, че това изравняване или конвергенция се забърза много през последните десетилетия и понастоящем изкуството в България отразява същите сцени. И може би нашите две семейства вече са част от едно и също семейство, присъединяването на България към ЕС, но вярно е, разбира се, че преди това сме били на два противоположни бряга и може би политическият избор не е бил един и същ, но всичко това е минало. Да, ние имаме едни и същи теми на размисъл и аз мисля, че изкуството отразява темите и притесненията ни...
Няма да ви питам за политика, освен ако вие настоявате да кажете нещо, което е важно, че идва за откриването на изложбата министърът...
Да, в политически смисъл, в рамките на откриването на изложбата "Париж 1900 година", съответно президентът Плевнелиев ще участва в откриването и по този повод идва и френският министър Бернар Казньов. Откриването, официалното, на изложбата ще бъде голямо събитие, президентът Плевнелиев, министърът Казньов, Ирина Бокова, множество министри на културата от региона ще участват също така. И това посещение на Бернар Казньов е двустранно посещение, той ще се срещне в рамките на него с президента, с министър-председателя, с министъра на външните работи, но и други министри в икономическата област.
А изложбата само повод ли е да дойде министърът по европейските въпроси? Понякога се търси някакъв повод да дойдеш, за да кажеш нещо, което е истинската причина.
Не, изложбата не е повод. Това е голяма изложба, голям момент на ентусиазъм за всички нас, и дори бих казал обратното на всичко това. Тази изложба по-скоро мотивира идването на министъра и от момента, в който той реши, че ще дойде, ние решихме, че това ще си бъде напълно политическо двустранно посещение.
Не идва да каже, че сте променили позицията си за Шенген, понеже Франция подкрепя влизането на България.
А, не, не, не сме си променяли позицията относно присъединяването на България към Шенген. Ние подкрепяме присъединяването на България на два етапа. На първо място, отваряне на морските и въздушните граници. На втория етап е отваряне на сухопътните граници, така че министърът не идва в никакъв случай, за да каже, че сме си променили позицията относно Шенген.
А според вас впрочем по тази тема ще бъде ли взето решение през октомври, както настоява председателят на парламента Цецка Цачева? Тя впрочем го повтори и в това предаване.
Не мога да ви кажа, не съм в състояние да ви кажа, защото решението при единодушие се постига. Аз знам каква е позицията на Франция, но не мога да кажа какви биха били позициите на останалите страни членки, за да се стигне до...
А съседите ви от нидерландското посолство, тук на "Оборище", в София, нали сте съседни резиденции. Те какво ви казват през оградата?
А не, нищо не са ни казали през оградата.
Кога ще дойде президентът Оланд?
Президентът Оланд си дава сметка, че наближава моментът, в който ще трябва да дойде в България, и нека да си пожелаем нещо, това е моето пожелание, аз си пожелавам, нека да се обзаложим или поне да си пожелаем, че президентът Оланд ще дойде следващата година.
Добре, изложбата е три месеца, нали, така казахте?
Да, до... три месеца, до 14-и януари.
26.10.2012 - 14.01.2013 г., Националната галерия за чуждестранно изкуство, огромният портрет на Сара Бернар влезе в тази галерия.
Портретът на Сара Бернар и много други произведения на известни автори, скулптури на Роден, Бурдел, в областта на живописта и литографията - Реноар, Бонар, Мори, Далу, Феликс Валотон, също така майсторите на ар нуво, Гимар, Гале, Лалик и т.н., много голяма изложба...
Забравих да ви питам, а кога отива българската изложба в Лувъра, за което говори министърът на културата? И той сега е в Париж, доколкото знам.
Много ви благодаря за този въпрос. Ако днес ние ще открием голяма изложба, то тя се вписва в поредица от други такива събития, и тази поредица от събития включва изложбата на "Пти пале". И ние с "Пти пале" имаме и други много амбициозни проекти, изложби в Париж на българска живопис, изложби тук, в София, в Националната художествена галерия на други колекции от "Пти пале". А Лувърът... да, работим, не става дума въобще за идея, става дума за проект, по който работим, взети са решения, изложба на антично българско изкуство в Лувъра в Париж през пролетта на 2014 г., последвана от изложба на Лувъра в София.