Немалка част от закъсалите с лизинга си фирми чакат пари от бюджета
Немалка част от закъсалите с лизинга си фирми чакат пари от бюджета / снимка: Sofia Photo Agency
Немалка част от закъсалите с лизинга си фирми чакат пари от бюджета
27257
Немалка част от закъсалите с лизинга си фирми чакат пари от бюджета
  • Немалка част от закъсалите с лизинга си фирми чакат пари от бюджета

Близо 70 процента е спадът в продажбите на леки коли на лизинг за миналата година спрямо 2008-ма година. Това сочат данните на Българската асоциация за лизинг. Съпредседателят на асоциацията Теодор Маринов съобщи в интервю за Дарик, че за миналата година са отпуснати лизинги за леки автомобили с финансирана сума около 440 млн. лева, в сравнение с 1,3 млрд. лева за 2008 година.

Кризата е основната причина за свиването в обема на дейността на лизинговите компании. Освен това близо една трета от тяхната дейност е свързана със сектора строителство, защото много фирми купуват машини и оборудване на лизинг. Необслужваните лизинги, отпуснати за леки автомобили, са доста под средните за целия лизингов пазар - те са между 6 и 8 на сто. Не физическите лица обаче създават трудности за компаниите, които продават на лизинг, а бизнесът, който особено ако чака пари от бюджета, има проблеми с покриването на задълженията си. Ето какво каза още за ситуацията на този пазар Теодор Маринов:

Обемите ни са свързани точно с пазарите на този вид стоки, т.е. ако не се продават автомобили, ние не лизинговаме автомобили. Ако се продават 70 процента или 65 процента по-малко автомобили, съответно има и лизинговани 65 на сто по-малко автомобили. И точно това стана миналата година. При транспортните средства особено, знаете беше много сериозно засегнат транспортният сектор, спадът беше дори по-голям. При някои видове оборудвания спадът беше по-малък - от порядъка на 40-50 процента, но имаше буквално срив в обемите на сключените сделки. Има около 15 процента спад на лизинговите вземания. Т.е. портфейлите на лизинговите дружества за периода от 1 януари 2009 г. до края на 2009 г. реално са спаднали с 15 процента. Най-директно погледнато кризата ни се отрази със свиване на обема на дейността. Предопределено не от това, че сме спрели да работим, не от това че сме били много консервативни при одобряването. Да, били сме по-консервативни, но нито сме спрели да работим, нито сме спрели да обслужваме клиентите на този пазар, така че...

Но кризата логично се отразява и при вас.

70 процента спад, както и да говорим, си е срив. Но имайте предвид, че ние сме имали години, в които сме растели с по 120-150 процента. Нашият бизнес е изключително динамичен. В момента, в който започнат отново да се правят инвестиции в тези стоки и активи, които ние лизинговаме, ще видим обратното. Ако се вярва на статистиката, а това не е само форма на речта, би трябвало да са се покачили необслужваните вземания около 8 пъти. Имаше един виц за едно ТКЗС, което отчело 100-процентна смъртност при магаретата. Значи имало едно магаре и то умряло, та горе-долу и при нас така стоят нещата с тези проценти. Факт е, че в България процентът на необслужваните лизинги беше един от най-ниските в Европа - той беше под 2 процента, при норми от порядъка на 3-4 процента. И дори при голям ръст на пазара новите договори като процент, могат да компенсират влошаването на това, което имате като портфейл. Така че значи не е осем пъти, а четири пъти /бел. ред. ръст на необслужваните лизинги/. Това не са хиляди хорица, които не могат да си плащат колите и ние им ги вземаме и ги продаваме за без пари, слагаме ги по паркинги и стадиони. Даже тук се правиха някакви сравнения - едни стадиони имаше 1998 г. в Южна Корея, пълни с коли покрай Азиатската криза. Там може би нямат толкова място, ние като че ли имаме повече място тук... Но всъщност не е това големият източник на проблемите за лизинговия бизнес, тъй като при колите необслужваните лизинги като процент са доста по-малко от средното за пазара. Те са между 6 и 8 процента, за разлика от средния процент за целия лизингов пазар, който е около 16 процента.

Какъв е делът на леките коли на лизинговия пазар?

Леките автомобили са около 40-50 процента от целия лизингов пазар. От тези 40-50 процента около 12-13 на сто са физическите лица, а останалото са фирми. Т.е. фирмите са около три пъти повече от физическите лица. Проблемът не е във физическите лица, които не могат да си плащат автомобилите, а по-скоро проблемът е в това какво става с бизнеса. Много голяма част от нашия бизнес е свързан под някаква форма със строителството. Поради факта, че строителните машини са едни от най-подходящите за лизинг.

Подозирам, че в минали години сте имали бум в тази област - строителството?

Строителството и свързаните с него дейности са може би около 30 или даже 35 процента от дейността ни. В момента, в който този сектор и свързаните с него тръгнат надолу, това неимоверно се отнася и върху техния кредитор. Ние горе-долу мислехме, че сме разбрали за какво става дума в кризата около август-септември, тъй като тогава се видя първата вълна от клиентите, които не си бяха направили сметките, видя се кой ще оцелее и кой няма да оцелее. За съжаление последва втора вълна, която си я направихме сами в България. И тя е свързана със всички фирми, които имат вземане-даване с бюджета. За съжаление това не са само строителните фирми. Решихме в България, че начинът да съкратим бюджетния дефицит е като не платим на тези фирми, след което влизаме в момента в една спирала. Спирането на плащанията към тези фирми води един мултипликативен ефект в икономиката - те не плащат на своите подизпълнители, не плащат частично на своите работници, съответно се потребява по-малко, има по-малко приходи от ДДС, тези фирми още повече задлъжняват, някои фалират и т.н. В крайна сметка се задръсти допълнително бизнесът с междуфирмени задължения, с фирми, които фалираха, а можеха и да не фалират, и сега вървят нещата надолу. Т.е. ако имаме 30 процента директно свързани с тази верига под една или друга форма и още 25 или 30 процента индиректно свързани, какво очакваме ние от процента на обслужваните лизинги?!? Очакваме реално да се разплатят тези пари към бизнеса, защото в момента те са повече в заглавията, отколкото в реалния сектор.

Това влияе доста сериозно и на вашата дейност, нали?

Поради спецификата на нашата дейност при нас проблемите се решават по-бързо, отколкото някъде другаде. Ще ви дам пример - вие имате кола, която не обслужвате. 20 хиляди лева ви е задължението, имате 3-4 хиляди лева просрочени вноски. В един момент лизинговото дружество прекратява договора, взима колата, остава да дължите тези просрочени средства, колата се продава. За колите има пазар и той е глобален, ако трябва се изнасят и се продават. По този начин един такъв проблем би могъл да се реши за два, три, четири, пет месеца. Това е далеч по-бързо, ако се сравни с решаването на проблема с един потребителски кредит например. Поради същността на дейността ни и заради това, че работим с движими вещи, които се обезценяват всеки ден, сме принудени да си решаваме проблемите по-бързо. Така и ще излезем по-бързо от кризата в някакъв нормален план за възстановяване.

Какъв е спадът в продажбите на коли на лизинг за миналата година?

Миналата година сме отпуснали лизинги с финансирана сума около 440 млн. лева. Това е в сравнение с 1,300 млрд. лева за 2008 година. 440 млн. лева - това е цифра, която е съпоставима с пазара през 2006 година. Говорим за леките автомобили.

Обективни трудности имат и фирмите и физическите лица, които са ви клиенти - как процедирате при трудности с плащането?

Това, което реално работи, е удължаване на лизинговия срок за автомобили, които са към края на периода на изплащане или които са били на кратък период на изплащане. Автомобил, който е бил лизингован 2008-ма година със срок на изплащане 60 месеца, не би трябвало в момента да се удължава повече срокът. Защото най-вероятно в момента стойността на автомобила е под задължението на потребителя и ако проблемът се отложи с още 6 месеца, то нещата ще станат още по-зле и за потребителя, и за лизинговото дружество. Другото, което е - наистина трябва да се гледа индивидуално всеки случай. Трябва да се разграничават нещата - има случаи на качествени лизингополучатели, които поради текущи стечения на обстоятелства имат проблеми с обслужването на задължението си. Друго е с потребителите, които са свръхзадлъжнели и които имат малки шансове да излязат от тази ситуация. Нашият толеранс е в това да разберем и да помогнем на клиенти, които имат шанс финансово да оцелеят.

Как се движи вторичният пазар на леките коли - т. нар. вторичен лизинг или върнат лизинг? Твърди се, че цените са добри?

Колкото по-добри са цените, толкова повече губим. Причината за падането на цените е спад на цените на тези активи в световен мащаб, не само в България. Това е автомобил, който може да бъде продаден навсякъде, стига да се платят съответните транспортни разходи и да се намери клиент. Работейки на един глобален пазар, ние сме абсолютно подвластни на всички ефекти на кризата. И факт е, че цените на употребяваните автомобили паднаха много. За едногодишен автомобил през 2008 г. и 2009 г. спрямо цената на новия автомобил - в единия случай имахме около 20 процента спадане на цената, миналата година говорихме за 40-45 процента. Колата е била купена 2008 г. , 2009 струваше около 60 процента от това. Говоря за нормално карана кола, на нормални километри. Търсим клиенти и в момента. Лизингът не е затворил врати, но се търсят в крайна сметка клиенти, които могат да плащат.

Може ли да се каже, че има застой на т. нар. вторичен пазар, нарочиха ви вече, че сте се превърнали в автотърговци? Правите ли статистика колко върнати коли чакат в момента клиенти?

Не, този пазар си върви. Трябва да поддържаме някакъв баланс между иззети автомобили и реализирани. Не можем да си позволим да трупаме автомобили. Динамично е, но може би в цялата страна да има около 1500 иззети автомобила, което не е сериозна цифра на база на колите, които се внасят. Въпросът е, че когато пазарът се свива, дори и тези 1500 могат да се сторят много.