Матурите - вход за 20% от специалностите в Техническия университет и УНСС
Матурите - вход за 20% от специалностите в Техническия университет и УНСС / снимка: Sofia Photo Agency
Евгения Костадинова – директор на дирекция „Политика в общото образование” в МОН, в интервю за предаването „Кой говори” по Дарик радио:

Много зрелостници се надяват, че и тази година под обществен натиск, след заведени дела има вариант матурите да бъдат отложени. Ще има ли матури през юни 2008 г.?

Да, можем със сигурност да кажем, че в края на тази учебна година за зрелостниците, които са 12 клас, ще има държавни зрелостни изпити. Това е разписано в закона, посочени са и датите за тяхното провеждане.

Миналата седмица министър Вълчев каза, че тази година матурите ще са „лесни матури”. Какво означава това?

Понятията трудни и лесни са много субективни. Това, което може да е трудно за един, е лесно за друг. Матурите обаче не може да се определят просто като трудни, те са насочени към проверка на резултати от обучението и то на минималните необходими знания и умения. Именно това влагаме в понятието лесни матури. Тоест ще проверим с тях онзи задължителен минимум, който е необходим за социалната реализация и за развитието на ученика, който ще му даде възможност и база да продължи във висшето си образование.

Една от точките на протестиращите деца от випуск „Единство” е, че матурите няма да бъдат вход за висши учебни заведения, няма да заменят приемните изпити. Какво бихте отговорили на този въпрос на учениците?

Това е един от въпросите, които най-много вълнуват учениците, и с основание. Но както учениците, така вероятно и по-голямата част от слушателите знаят, че тук нещата опират до академичната автономия на университетите. Всяко висше учебно заведение е в правото си само да определи регламента за прием, включително и как и дали ще използва резултатите от зрелостни изпити. Така че, след решение на академичните съвети висшите училища ще излязат с общите си становища. Знае се обаче към момента, че някои висши училища – Техническия университет, УНСС приеха да използват резултатите от държавните зрелостни изпити вместо техните кандидат-студентски приемни изпити.

Убедена съм, че все повече и повече училища ще минават към такъв вариант, макар че резултатите от държавните изпити са значими и важни не само като заместващи приемния изпит, но и с тежестта, която биха могли да имат като балообразуваща оценка, независимо от изпита, който отделни висши училища биха определили като техен приемен изпит. Нереалистично е да се очаква, че веднага и още преди провеждането на държавните зрелостни изпити всички висши училища ще ги приемат като изпити вместо кандидат-студентския изпит. Все пак това е новост за нашата образователна система, новост за България и с основание те биха искали да се ориентират как и до колко държавните зрелостни изпити действително проверяват важни, базисни, ключови умения, необходими за обучението в тези висши училища, до колко и как проверката и оценката се осъществява обективно и независимо, така че да се има доверие, че резултатите са съизмерими в рамките на цялата страна.

Споменахте Техническия университет и УНСС – това е новина, защото в интервю проф. Борислав Борисов преди около три седмици каза, че като цяло няма да приемат резултатите от матурите, но биха експериментирали с около 20% от специалностите.

Това имах предвид. За отделни специалности има решение.

Контактувате ли с университетите, за да могат децата от по-рано да знаят кои са висшите учебни заведения, които ще приемат тези оценки?

Разбира се, ние контактуваме и сме заинтересовани да осъществяваме този контакт и заедно да работим за въвеждането на държавните зрелостни изпити с висшите училища. Не бих мога да се ангажирам с това отделните висши училища кога ще изнесат информацията си, но се надявам и съм убедена, че ще го направят достатъчно навреме, за да се ориентират учениците в избора на предмета, който ще положат като втори задължителен.

Другият основен аргумент на зрелостниците е, че те са поставени в неравностойно положение, защото в профилираните гимназии и паралелки се получава свидетелство за основно образование след 9 клас, а пък в другите училища след 8 клас.

Този въпрос е повдиган нееднократно в различни дискусии и ми се иска още веднъж ясно да обясним, че всички ученици, независимо от вида училище, в който учат – профилирани, професионални гимназии, и независимо от момента, в който получават свидетелството си за основно образование, покриват в рамките на обучението си в гимназиален етап предвиденото учебно съдържание изцяло без то да се съкращава в различни видове училища. Тоест това, което е предвидено като знания, умения, компетентност и като учебно съдържание, се изучава във всички видове училища, в различен момент, по определени предмети. Това, което в професионалните гимназии се усвоява в 9 клас, в профилирани гимназии се усвоява в 10 клас и т.н. и пак подчертавам – по определени предмети. Но няма пропуск, няма съкращаване и от тази гледна точка няма неравнопоставеност между учениците, които се обучават в различните видове училища.

Цялото интервю с Евгения Костадинова чуйте в прикачения звуков файл.