Това е един от въпросите, които най-много вълнуват учениците, и с основание. Но както учениците, така вероятно и по-голямата част от слушателите знаят, че тук нещата опират до академичната автономия на университетите. Всяко висше учебно заведение е в правото си само да определи регламента за прием, включително и как и дали ще използва резултатите от зрелостни изпити. Така че, след решение на академичните съвети висшите училища ще излязат с общите си становища. Знае се обаче към момента, че някои висши училища – Техническия университет, УНСС приеха да използват резултатите от държавните зрелостни изпити вместо техните кандидат-студентски приемни изпити.
Убедена съм, че все повече и повече училища ще минават към такъв вариант, макар че резултатите от държавните изпити са значими и важни не само като заместващи приемния изпит, но и с тежестта, която биха могли да имат като балообразуваща оценка, независимо от изпита, който отделни висши училища биха определили като техен приемен изпит. Нереалистично е да се очаква, че веднага и още преди провеждането на държавните зрелостни изпити всички висши училища ще ги приемат като изпити вместо кандидат-студентския изпит. Все пак това е новост за нашата образователна система, новост за България и с основание те биха искали да се ориентират как и до колко държавните зрелостни изпити действително проверяват важни, базисни, ключови умения, необходими за обучението в тези висши училища, до колко и как проверката и оценката се осъществява обективно и независимо, така че да се има доверие, че резултатите са съизмерими в рамките на цялата страна.
Споменахте Техническия университет и УНСС – това е новина, защото в интервю проф. Борислав Борисов преди около три седмици каза, че като цяло няма да приемат резултатите от матурите, но биха експериментирали с около 20% от специалностите. Това имах предвид. За отделни специалности има решение. Контактувате ли с университетите, за да могат децата от по-рано да знаят кои са висшите учебни заведения, които ще приемат тези оценки? Разбира се, ние контактуваме и сме заинтересовани да осъществяваме този контакт и заедно да работим за въвеждането на държавните зрелостни изпити с висшите училища. Не бих мога да се ангажирам с това отделните висши училища кога ще изнесат информацията си, но се надявам и съм убедена, че ще го направят достатъчно навреме, за да се ориентират учениците в избора на предмета, който ще положат като втори задължителен. Другият основен аргумент на зрелостниците е, че те са поставени в неравностойно положение, защото в профилираните гимназии и паралелки се получава свидетелство за основно образование след 9 клас, а пък в другите училища след 8 клас. Този въпрос е повдиган нееднократно в различни дискусии и ми се иска още веднъж ясно да обясним, че всички ученици, независимо от вида училище, в който учат – профилирани, професионални гимназии, и независимо от момента, в който получават свидетелството си за основно образование, покриват в рамките на обучението си в гимназиален етап предвиденото учебно съдържание изцяло без то да се съкращава в различни видове училища. Тоест това, което е предвидено като знания, умения, компетентност и като учебно съдържание, се изучава във всички видове училища, в различен момент, по определени предмети. Това, което в професионалните гимназии се усвоява в 9 клас, в профилирани гимназии се усвоява в 10 клас и т.н. и пак подчертавам – по определени предмети. Но няма пропуск, няма съкращаване и от тази гледна точка няма неравнопоставеност между учениците, които се обучават в различните видове училища. Цялото интервю с Евгения Костадинова чуйте в прикачения звуков файл.