Лидия Шулева, "Българска нова демокрация" в разговор за бъдещата партия, която се учредява на 11 май, неделя, в студиото на "Седмицата" по Дарик.
Продължаваме с икономическата програма на "Българска нова демокрация". В студиото е Лидия Шулева преди учредителния конгрес на новата партия утре. Какъв цвят ще е ябълката, символ на партията - червена, зелена . . .
Бяло, зелено, червено. . . . вторично жълта, прочетох някъде. Не. Бяло, зелено, червено. Това са цветовете. Какъв е планът на БНД в здравеопазването? Вие чухте част от забавния дебат с участието и на здравния министър, бившия здравен министър. Да. Вижте, ние имаме доста, така, сериозни разработки в областта на здравеопазването, като, разбира се, в неотложните цели и задачи, които си поставяме и които ще разгледаме утре на конгреса едновременно с учредителната декларация за основните ценности и т.н., са свързани, разбира се, и с проблеми в здравеопазването, като един от големите акценти е върху превенцията и програмите за превенция на обществено значимите заболявания. И трябва да ви кажа, във връзка с дебата, който преди малко се водеше, аз си дадох труда да погледна какво се предлага на срещата в Катарино и там разбрах, че най-големите и значими заболявания в България са болестите, които кърлежите пренасят, и тук не знам още какво . . . Туберкулоза, СПИН и цигари извеждат колегите от DarikNews.bg. Аз не можах да видя, не можах да видя нито една програма за превенция на сърдечно-съдови заболявания, за превенция на онкоболни, за превенция на атеросклероза и т.н. - неща, които са толкова широко разпространени, да не кажа, че България е водеща в света по смъртност на тези заболявания. Но, както се казва, какво беше там, трансмисионни кърлежи и не знам още какво чудо. Това е най-важното. Както и да е. Но така или иначе… Да, обаче нали знаете тежките въпроси, които ще ви задават сега … Да, знам, знам. … е, хубаво де, вие тия програми, които ги знаете какви ще са, защо не ги направихте, преди да правите новата партия? Вижте, господин Вълчев, светът се развива, развиват се хората, развиват се идеите. Това, което не сме направили тогава, ще имаме шанс да го направим занапред. Може би тогава не сме имали достатъчно опит, достатъчно знания, за да предложим идеи. Сега виждате, че включително и днес, идеи не липсват. Да, днес пишете в "Труд" , че предлагате всъщност болниците да не се приватизират по начина, по който предвижда, се обсъжда от управляващите сега. Аз обръщам внимание в тази статия колко опасно е да се подходи, бих казала, традиционно, с приватизацията на болниците. И това го казвам като човек, който има много голям опит както като консултант по много сделки, така като мениджър на приватизирани предприятия, така и като министър, който отговаряше за приватизацията, и като вицепремиер за здравеопазването. Казвам това, защото ще дам няколко примера. Болниците са публична инфраструктура по принцип. И ако те вече не са публична, защото са в търговски дружества и всички последици от това, че са в търговски дружества, лекарите преди малко достатъчно ясно говореха за всички проблеми, които произтичат от това. Да не пропусна да кажа, че не могат да взимат и поради тази причина пари от еврофондовете за модернизация на болниците, защото те са в част в търговски дружества, а не са в бюджетната сфера. Така че, ако се тръгне по разпродажбата, по пътя на разпродажба на сгради, терени и болници, ние може би ще се озовем в същата позиция, както стана сега примерно в София с детските градини, а не само и в София, а и в много други градове. Нямаше деца, разпродадохме всичко, сега вече започва повече деца да има, обаче няма детски градини и трябва да строим. Е да, ама вие сте пак дясна партия, какво решение предлагате? Не, вижте сега, решението, което предлагам, е нетрадиционно и аз го предлагам за обсъждане, и то е следното. Болничната инфраструктура трябва да остане публична . . . По-просто да го кажем – сградите. Сградите трябва да се върнат на общините или на държавата и да се приватизира дейността. Дейността, т.е. услугите, които се предлагат на хората. Нещо като концесия, като плажовете. Това е концесия. Държавни са, но всъщност дейността се. Не точно като плажовете, но по принцип концесията е такава форма, която позволява приватизация на дейността. Сградите са държавна или общинска собственост, най-важното е управлението и дейността, която се извършва вътре. Така от какво се пазите - да не ги превърнат болниците в казина. Вижте сега. Един от моментите вие виждате колко лоши примери на приватизация има. Приватизацията не винаги е била успешна в България. Вижте колко предприятия се затвориха, колко фалираха, и то не защото не са имали възможност да се развият, а защото са попаднали в лоши ръце. Същото може да се случи и болниците. Докато, ако едно предприятие го затворят, е, ще пострадат 100-200 човека, което не е малко, но ако една болница в един град фалира поради некадърно управление на тези, които ще я купят, ще пострада едно население от 20, 30, 50 хиляди души. Докато един концесионен договор, ако не върви и не изпълнява условията на концесията, то той може да бъде прекратен. Така че това е много по, бих казала, мек вариант и по-важен за хората. Гаранция дава, че здравеопазването все пак ще подлежи на някакъв обществен контрол. Докато, ако се тръгне към разпродажба, контролът след това е никакъв. Дори и, както говорят - запазване на предмета на дейност за не знам колко години, ами нека да погледнем приватизацията в последните години какви драстични промени има на приватизационни, т.е. на неизпълнение имам предвид на приватизационни договори има?. Да сте чули някоя сделка да е развалена? Аз специално не съм. Така че не можем да говорим, че трябва да се повтарят грешките в тая област от миналото. Трябва да се подхожда много внимателно, защото в крайна сметка става въпрос за една жизненоважна услуга - здравеопазване. И по този начин аз мисля, че ще се гарантират най-вече правата на гражданите във всички населени места. Концесията за мен е добър вариант. Какви са най-важните идеи на новата партия в икономиката, такива идеи, по които ще се отличавате от това, което има на политическия пазар като избор пред избирателите. Действително ние в момента работим по една сериозна програма, която е по секторните политики и която програма ще я дадем на обсъждане, след като учредим партията, защото не искаме предварително да ангажираме учредителите на конгреса с един готов продукт. Бихме искали той да стане резултат от участието и идеите на всички наши бъдещи членове. В момента ние сме подготвили една много кратка програма, която показва какви неотложни цели и задачи ние си поставяме сега и веднага, както се казва, за да демонстрираме идеи и капацитет за решаване на най-неотложните въпроси в България. И ако трябва да започна на първо място с мерки, които предвиждаме, те са свързани действително с икономиката и са свързани с това какви антиинфлационни мерки трябва да се предприемат, защото вие виждате инфлацията до какви нива стигна и всъщност как тя рефлектира върху доходите на хората. От една страна, лихвите се увеличават, което означава намаление на доходите на хората, които имат кредити. От друга страна, инфлацията изяжда доходите, които те имат. От трета страна, ние сме свидетели на един огромен бюджетен излишък, много над предвидения, който също представлява една надписана сметка на данъкоплатците, повече пари, които се изземват от тях, и ще бъдат похарчени по един за мен до този момент неясен и непрозрачен начин. Така, както се случи с 1,2 млрд. лева в края на миналата година, които се изхарчиха за месец и половина и до ден-днешен няма отчет в Народното събрание как се случи това. Първата мярка, която предлагаме, е да се приеме закон, и ще го подготвим този закон, за изразходване на бюджетен излишък. Това да става само със закон, когато има такъв… Тоест, ще предложите да се промени Законът за устройство на държавния бюджет. Разбира се, категорично, защото това, което се случи миналата година, и то не се случи случайно, защото имаше общински избори, и подготовката за един огромен бюджетен излишък допълнително, който изземва доходите на гражданите и на фирмите, е със същата цел. Догодина имаме нови, парламентарни избори. Така че. . . Тоест, вие ще предлагате парламентът да гласува. Той ще го гласува, те имат мнозинство огромно, управляващите. Ние ще предлагаме. Ами, вижте сега, все пак трябва да е ясно категорично за какво точно ще се харчат тези пари, защото в момента никой не знае. А защо не предвидите като в Америка - да ги връщате. Който ми е взел повече данъци, които не ги е предвидил, че ще му трябват, да ги върне. Това също е предложение. Ето, вие като един гражданин давате едно предложение, което може да залегне в нашата бъдеща програма. Това е изключително интересно и аз ви благодаря. Можем да помислим за една такава законодателна инициатива, а пък и вие, както сте юрист, може и да помогнете това нещо да се направи в закон.Изключително интересна идея, бих се възползвала от нея. Другите идеи в икономиката са свързани безспорно с лицензионните и всякакви други административни режими, които вие знаете как са размножават, както как да кажа, отрязваме едната глава на змията и нови на ламята и нови десет. Т.е., те непрекъснато официално оказва се, че намаляват. Не, официално се размножават. Официално тези всичките режими водят до абсолютна и посъвместна корупция по всички етажи на властта, и това нещо се вижда с просто око. Аз мисля, че няма сектор, в който това нещо да не се забележи. Един режим, примерно, се отмени, десет нови възникнат. Я кажете режим, дето ще махнете. Ами, примерно сега, разбира се, в момента ми е трудно наизуст да говоря, но нека да не влизам в подробности, нали, за тези режими има цял списък който сме подготвили. Колко режима ще махнете? Ами, колко режима, най-малко в момента по мои изчисления режимите, които трябва да бъдат преразгледани, са около 100, които трябва да бъдат преразгледани - 100-130. Това са лицензирания, разрешения, регистрирания. Вижте, най-големият проблем е в общините, защото там режимите те просто непрекъснато се създават. В общините е най-големият проблем и аз мисля, че там трябва да се намери абсолютен подход за регулация. Защото с държавните режими там нещата са много по-регулирани. Имаме закон - наредба, докато общините, общинските съвети имат една автономност да си съчиняват какви ли не режими, разрешителни и лицензионни, общинският съвет ги приема и оттам нататък никой нищо не може да направи. Така че трябва и във връзка с местното самоуправление, тъй като регионалната политика е една от най-важните, на която ние залагаме, неслучайно ние сме, така, се обявяваме като партия на регионите, включително и с органите за управлението на новата партия това го показваме, ние щесе занимаваме много сериозно с въпросите на местното самоуправление. Тъй като считаме, че премахването на различията между регионите и сближаване на регионите и създаване на условия за живот навсякъде равнопоставено е една от най-важните задачи, която ще стои пред нас. Отворихте дума за партията, да завършим с политически въпроси. Казвате преди месец и половина в "24 часа" - ще вземем избирателя на НДСВ, обаче той този избирател според социолозите не е достатъчен даже на НДСВ да влезе в следващия парламент, та, честно казано, ако на това ще разчитате. Вижте, не. Това беше извадено от контекста в някаква степен изречение. Истината е, че доста от избирателите и симпатизантите на НДСВ се присъединяват. Има много молби за напускане на НДСВ, включително много общински съветници, които са избрани, нали, от НДСВ преминават към нашата партия, и то не за друго, а защото има коренни различия в позициите, които защитават едните и другите. И когато тези различия са непреодолими, човек в крайна сметка трябва да има куража и да каже "не повече" на една такава политика. Така че много симпатизанти това нещо го правят. Българската политика след края на комунизма не дава нито един пример на успешен дългосрочен проект на отделяне от една голяма партия, каквато беше НДСВ, и успешно създаване на нова. Да, напълно съм съгласна с вас. Много сме го изследвали този въпрос и това се случва само ако се допусне капсулиране и затваряне в, така да се каже, броя на тези, които са се отделили от съответната политическа партия. Това, което ние сега искаме да направим, и ние го демонстрирахме още с инициативния комитет, когато от 100 души имаше само пет човека от парламентарната група, които присъстваха. Ако успеем да отворим новата партия за членове, нови хора, които не са членували даже никъде и кандидатите за учредители. Вие знаете, че първоначално нашите разчети бяха за 500 души учредители в зала на НДК, в последния момент преместваме конгреса в Зала 3 на НДК, защото броят на учредителите надхвърля 800 и това в 95 процента са хора, които не са членували в никаква партия, което показва, че има ниша в България от хора, които биха искали да работят за това, за което ние в момента предлагаме, а това, което предлагаме в момента, е много просто - предлагаме създаване на ред и правила. Нищо друго в момента не й трябва на България освен ред и правила. И ако енергията на хората, които са активни, които по някакъв начин успяват да решат собствените си проблеми, тази енергия, която им е необходима, енергия, пари, време, нерви, за да преодолява всеки сам тези пречки, които среща по пътя си, за да реши един елементарен въпрос, ако тази енергия на хората успеем да я обединим, аз съм убедена, че ние ще променим правилата и реда в държавата. Кой ще финансира новата партия? Кой ще я финансира? Ще я финансират всички тези хора, които искат ред и правила в държавата. Тези, които… … нали знаете, че отдавна не вярват на членския внос хората? Не, аз говоря точно финансиране, не говоря за членски внос. Това са хората, които искат да се промени редът и правилата в държавата. Това са тези хора. Те ще помогнат, защото, вижте, само с приказки, с дискусии това нещо не става. Това става с убеждение на последователи, че е дошло време в България не да чакаме някой месия да дойде да ни оправи, защото вече този филм го гледаме няколко серии, а трябва сами да се спретнем, да се вземем в ръце и да се оправим. Така че това е. Вие каква ще сте в ръководството? Свинаров председател… Ами, вижте, не знам. Нека да видим… Председател на изборния щаб, как гледате вече? Моля ви се, не. Вече бяхте на един. Не, вижте, нека да не коментираме какви са. Аз много разчитам, че в ръководството ще влязат нови хора, че партията на хоризонталния принцип, на който се изгражда, и възможността всеки един регион, всяка област да има представител в съвета на регионите, и това е ръководният орган на бъдещата партия, аз мисля, че това е нещото, което ще даде възможност новата партия да привлече нови симпатизанти и членове, защото, ако тези хора са убедени, че имат реално представителство, че всеки един регион е представен в органа за управление на тази партия и ще можем да чуем за проблемите както във Видин, така в Кърджали, така в Смолян и в Пловдив, то тогава надеждата за разрешаване на много от проблемите на регионално ниво вече става реалност. И аз дълбоко вярвам в това и съм убедена, че хората ще ни подкрепят.Може да чуете целият разговор в прикачения звуков файл