Качествената журналистика и отлична фотография водят до ръст в продажбите
Качествената журналистика и отлична фотография водят до ръст в продажбите / netinfo

На 26 април излиза обновеният вестник Файненшъл Таймс. Буквално часове преди излизането на новия брой Константин Вълков разговаря с редактора Анди Дейвис, отговорен за цялостната концепция на уикенд-изданието на вестника. За вестникарската война на Острова, битката за читатели и тайната на повишения тираж на вестника, когато всички твърдят, че традиционната преса умира

Как се чувствате часове преди старта на новия вид на Файненшъл Таймс, наред ли е всичко?

Да, абсолютно. Всички знаят какво правят. Разбира се, винаги може да изникне нещо в последния момент.

Във Великобритания битката на вестникарския пазар за уикенд-читателя е голяма, направо жестока. Коментирайте.

Така е. Пазарът е изключително конкурентен. Имаме много уикенд-вестници тук със силни издания, независимо дали става дума за вестници от високия или нисък сегмент на пазара. Заедно с това пазарът на вестници в Лондон, както и в много други страни по света, е подложен на сериозен натиск от намаляването на тиражите. Впрочем, през последната година Файненшъл Таймс увеличи своя тираж, което беше невероятен успех за нас. Това и някои други неща ни помогнаха да спечелим няколко важни награди за вестника.

Като цяло считам, че пазарът на уикенд-издания може да се развива, защото погледнато отстрани – фокусът върху теми, свързани със знаменитости и жълти новини е твърде голям и съществува ниша за друг тип издание. Файненшъл Таймс на практика предоставя истински контраст за онези читатели, които не харесват този тип репортажи и журнализъм.

Ако разбирам правилно, в пренаселения пазар от уикенд-вестници, които излизат с всевъзможни допълнителни приложения, вие предлагате нещо различно?

Вярно е, че през последните години се наблюдава тенденция съботните и неделните вестници да бъдат пълни с многобройни отделни секции. И много списания като приложения. Ние никога не сме възприемали възможността да имаме много отделни секции във вестника, защото считаме, че читателите на Файненшъл Таймс няма нужда от тях. Защото това са хора, които нямат много време за четене, те са заети, имат доста неща за вършене. Това, което нашите читатели оценяват е, че “малкото е повече”.

Възприемаме нашето уикенд-издание като вестник с възможно най-малко секции. От многото такива – образно казано – можеш бързо да се отървеш.

Новото “уикенд” издание излиза в събота, нали така? Тоест, за разлика от останалите, вие нямате неделно издание?

Да, нашето издание излиза в събота сутрин, но се продава и в неделя. Правим така, че хората да разберат, че това е истински “уикенд”-вестник, т.е. – валиден е и в неделя.

Първото ново нещо, на което залагате, е изцяло обновеното списание FT Weekend Magazine. Разкажете за него.

Направихе доста промени. Във вестника и досега имаше списание, но ние почти изцяло го обновихме. Вярвам, че това ще го превърне в много по-силно и атрактивно издание на пазара. Все още продължаваме да фокусираме усилията си върху наистина висококачествени репортажи и истински журнализъм. Едно от големите предимства на Файненшъл Таймс е, че има много голяма мрежа от кореспонденти, които работят навсякъде по света. Това означава, че можем да представяме истории наистина отвсякъде с едно отлично качество. Това, в което исках да превърна списанието е то да бъде място, където може да се открие този истински, класически журнализъм. Другото, което въведох е изцяло нов акцент върху отличната фотография. Красивата, документална фотография. Фотографиите наистина ни помагат да разкажем историите по друг начин, да им придадат живот.

Искате да кажете, че във времена, в които други публикации на практика затварят бюрата си по света и не инвестират толкова в качествена журналистика, вие правите точно обратното?

Бих казал, че останалите публикации по-скоро намаляват своите кореспонденти, но Файненшъл Таймс продължава да инвестира в това и през последната година сериозно увеличихме влиянието си по света. Особено в Щатите и Азия, където имаме сериозен брой журналисти. Това, разбира се, по някакъв начин се вмества в голямата бизнес-история на нашето време, а именно глобализацията.

Една от най-успешните ви секции, тази която чета всеки уикенд – Lunch With The FT – тя ще бъде ли в обновения FT Weekend?

Разбира се. Това е изключително важна част от това, което правим. Не бих си и помислял да я прекратя.

Казахте, FT увеличама тиража си, цифрите говорят същото. Как си обяснявате, че когато всички предричат края на вестниците, заради Интернет, сериозен вестник като FT увеличава своя тираж?

Мога да кажа, че наистина глобалните ни продажби се увеличават със задоволителни темпове, но в момента нямам цифрите пред себе си. Вярно е също така, че някои вестници, с които се съревноваваме по други части на света, намаляват своите тиражи.

Мислите ли, че в свят, в който жълтите истории превземат медиите, инвестицията в сериозна журналистика и – както казахте – качествена фотожуналистика, може да доведе до увеличаване на тиража?

Бих казал следното – ако направим така, че продуктите ни да бъдат наистина различни и отличаващи се от останалите, това ни дава най-добрия шанс да успеем. Вярвам, че качествената журналистика и отличната фотография ще доведат до ръст в продажбите.