Има много кандидати за ВСС, включително и магистрати
Има много кандидати за ВСС, включително и магистрати / снимка: Sofia Photo Agency

Избори, доходи и данъци – може би това са ключовите думи за новия политически сезон. Трудно е да се спре изкушението за политическите сили да употребят парламентарната трибуна с предизборни цели преди местния вот, особено и когато предстоят толкова важни спорове в Народното събрание като въпросите за данъчната политика, за парите на българите.

Интервю с председателя на парламентарната група на "Коалиция за България" Михаил Миков за първите задачи на мнозинството през тази сесия.

В условията на кампания, независимо за какви избори става въпрос, вие като депутат с дългогодишен опит знаете, че в парламента се работи много трудно. Доста депутати са кандидати я за кметове, я за общински съветници или помагат на политическите си сили. В този смисъл да започнем оттам – няма ли наистина разум в предложенията парламентът да излезе в някакъв вид служебен отпуск, без право да ползва превоза на Народното събрание, служебните коли на депутатите през този месец?

Възможно е, но в крайна сметка първо е конституционното задължение, което включва постоянно заседаващ парламент. Възможна е редукция, разбира се, на заседанията, ако има общо съгласие между политическите сили. И все пак първостепенната задача на парламентаристите е участие в парламента. Друг е въпросът, че повечето от тях са и политически ангажирани в една кампания за местни избори и трябва да планират така времето си, че да не страда парламентарната работа.

Разбрах ви, че този въпрос предстои да бъде обсъден, но вероятно можем да...

Всеки случай нашата парламентарна група се готви за един много строен график, график, който да даде възможност на народните представители и да участват в кампанията, и да работят в Народното събрание. В крайна сметка ние работихме две години без отпуск, а сега за първи път имахме ваканция и се надявам, че колегите са в добра кондиция за една по-натоварена програма.

Винаги ще осигурявате необходимия кворум, макар и по списък, в пленарна зала, разбрах идеята ви. Това не се случва между другото за първи път. Но да погледнем наистина на преките задачи на депутатите, които са много по-важни. Десетпроцентното увеличение на пенсиите от октомври е нещо, което парламентът май ще успее да свърши като задача в срок?

Стартирахме още първата седмица с един социален ангажимент, който е очакван от много хора. За първи път тази година има възможност за второ увеличение. Не си спомням друга година, в която пенсиите да са увеличавани с 20 процента - нещо, което натоварва и бюджета на държавното обществено осигуряване за догодина. Но забележете още нещо - за първи път се случва и паралелно с увеличаването на пенсиите да се прави намаляване на осигуровките, нещо, което може би звучи малко и като нон сенс с оглед икономическата логика, но възможностите, които са осигурени чрез бюджета, ни позволяват тази политическа стъпка в социална посока.

Друг е въпросът как ще се продължи тази стъпка и по отношение на работещите хора, за тези с най-ниските доходи, защото знаете, че и във вашата група, в групата на БСП в парламента не са на единно мнение депутатите доколко и как трябва да бъдат защитени хората с най-ниски доходи, ако въведем плосък данък.

Разбира се, плоският данък е една дискусия, която ще продължи в най-големия детайл, но аз съм сигурен, че ние от "Коалиция за България" в никакъв случай няма да позволим чрез намаляването на данъчната ставка, на общата данъчна ставка, да пострадат хората с най-ниски доходи. Ако ще намаляваме данъците, то е за да останат повече средства в хората, а не по-малко. Иначе такова решение е неприемливо.

И тъй като по тази тема ще говорим наистина след минути в нашето студио, да ви питам за другите важни задачи пред парламента. Ще успее ли мнозинството за тези две седмици да избере членовете на новия Висш съдебен съвет от парламентарната квота? Крайният срок по закон, гласуван от парламента, е 28 септември?

Мисля, че сме длъжни да го сторим, за да довършим онова, което почнахме в началото на годината с конституцията, и това е институционалното изграждане на постоянно действаш Висш съдебен съвет, а през месец октомври, до 15 октомври трябва създадем кадровия потенциал, персоналния субстрат на другия нов орган, също много искутиран тази година и като основна част от съдебната реформа и конституционните промени - инспектората. Ще се справим, аз съм убеден. Мнозинството има тази воля, това разбиране, и то е част от изпълнението на ангажиментите в мандата, най-общият ангажимент съдебна реформа.В момента протичат събранията в отделните магистратури, следователите вече избраха своя член на Висшия съвет. Утре е заседанието на прокуратурата. Другата седмица съдиите, след това и парламентът ще излъчи своята квота и си мисля, че ще се справим със срока, за да изпълним и това, което е ангажимент и по доклада за напредъка на България.

Сигурна съм, че и парламентът не бездейства, докато съдебната власт работи по този въпрос. Вече са започнали вероятно консултации на тази тема и в рамките на тройната коалиция...

Да. Има такива консултации по отношение на балансите, които трябва да се постигнат, между различни магистратури, между регионалното представителство, така че наистина ВСС да отразява пъстрата картина на интересите, която съществува в съдебната система.

По ваши разчети, твърде предварително, с цялата условност на нашия предварителен разговор, колко от 11-те членове на ВСС, които парламентът трябва да избере, трябва да бъдат и е редно да бъдат посочени от мнозинството?

Вижте, практиките са били различни. Този въпрос все още не е решен. В крайна сметка ще го решим в коалицията. Мисля си, че има достатъчно представителност в коалицията и достатъчно здрав разум. В крайна сметка ВСС не е политически орган, за да може и там да се пренесе такъв тип отражение, което отрязва парламентарното представителство. Още повече, че той се състои не само от представители на парламента.

Ще има ли консултации с опозицията по този въпрос и всъщност другият любопитен момент е в мнозинството как ще си разпределите, вътре в самата тройна коалиция, квотите? Пак ли на принципа 3:5:8, или няма да се спазва твърдо това разпределение?

Мисля, че ще имаме достатъчно разбирателство не толкова за квотно разпределение, а за фигури, за хора, които могат да реализират високата отговорност пред този орган, за първи път сформиран той да бъде правителството на съдебната власт, да се откъсне малко от вътрешните ежби, от вътрешните натрупани проблеми и отвън да даде нов импулс за реформа в съдебната власт.

Като говорите за качеството на тези лица, със сигурност вече имате списък от потенциално обсъждани имена. Затруднявате ли се да откриете кандидати, защото знам, че според новия Закон за съдебната власт тези членове на новия, постоянно действащ ВСС не трябва да бъдат действащи магистрати.

Въпреки очакванията, че няма да има кандидати, трябва да ви успокоя, има достатъчно кандидати.

Те ли ви се предлагат?

Има достатъчно кандидати, включително... Не, хората са съгласни да се заемат с тази работа, включително от средите на действащите магистрати. В крайна сметка явно и хората от магистратурата преценяват тази работа като изключително отговорна и добра за развитието на реформата. Така че тези внушавани опасения, че никой няма да иска да участва в тези органи, мисля си, че към момента нямат никакво, никакво оправдание. Всъщност това се доказва и от събранията, които протичат, и от настроенията, които са в следствието, прокуратурата, съда. Настроения да се изберат хора достойни, които да ръководят съдебната система.

От това, което казвате, разбирам, че може би ще станем свидетели на доста известни имена сред действащите магистрати с добра кариера, които утре ще се окажат практически администратори в този макар и твърде важен орган за съдебната власт.

Да, аз си мисля, специално ние от "Коалиция за България" сме обсъждали, че в нашите предложения ще присъстват имена на действащи магистрати. Т.е. ние не искаме да имаме да има китайска стена между законодателна и съдебна власт. Ние няма да вкараме само вещи на магистратурата хора, нещо повече - във висока степен ще се опрем на хора, които идват от съдийската маса, от прокурорската банка.

Към друга тема, г-н Миков. Готов ли е вече този така чакан законопроект, с който ще бъде създадена националната агенция за сигурност. Имате ли вече постигнато съгласие поне в рамките на една създадена работна група в мнозинството, доколкото помня, която работеше също по тази тема. Кога ще се внесе?

Да, законът е готов, политически съгласуван, мотивите са готови. Експертно също е готов, доколкото може да се каже за един закон, че е завършена фаза. Вие знаете, че винаги, затова има и второ четене, затова има и обсъждания, и дебати, винаги може на експертно равнище още нещичко да се добави или да се поправи. Но той е във фаза, в която може да бъде внесен в Народното събрание и още тези дни ще пристъпим към тази стъпка.

Дни преди старта на новата сесия досиетата отново разбуниха страстите, след като беше огласена проверката на всички народни представители от 1990 година до днес. Вас притеснява ли ви нещо в работата на комисията до момента - Комисията по досиетата, нужна ли е според вас промяна в закона за досиетата? Заговори се неофициално, че се подготвя ревизия на закона.

Аз не съм чул за такава ревизия. Мисля си, че все пак комисията е достатъчно представително избрана, достатъчно е започнала да работи, всеки може да има една или друга критика към нейната работа, но в крайна сметка процесът върви и най-ясното доказателство за политическата воля, защото пак имаше съмнения, че няма да върви този процес, обвинения към мнозинството. Факт е, че за тези години това мнозинство намери законодателно и институционално решение на този въпрос и резултатите се виждат. Друг е въпросът, че пак продължава политическата спекула около темата. Ние от "Коалиция за България" имаме много ясна позиция, че темата трябва веднъж завинаги да се затвори, че в крайна сметка въпросът има по-скоро историческо значение, отколкото той да бъде храна за актуални политици без платформа, някаква друга, която интересува обществото, от която те постоянно да черпят тези, търсейки бъдещето на България някъде в миналото преди 20, 30 или 40 години.

Казахте – темата трябва да се затвори. Хващам се за тези ваши думи, надявам се да имате предвид да се затвори, като се отворят всички архиви, да.

Да, да, като се прочете.

Защото... зададох ви този въпрос, защото от Комисията по досиетата признаха, че са дочули за някакво съгласуване между институциите, за да бъде направено някакъв нов затваряне на архивите, особено за дипломатите - там се сериозните опасения, а те предстоят.

Е, аз не съм дочул, значи... не знам, досега тази дискусия протече в Народното събрание, включително се създадоха гарантиращи клаузи при заплаха за националната сигурност, има определена процедура в закона. Не знам, не съм запознат доколко се ползва тя или не, просто преди да се поправи законът трябва да се прочете и да се дадат някакви обосновани аргументи за необходимостта. Аз честно ви казвам такова нещо не съм чул, освен това, което попрочетох тук-там в медиите като някакви нагласи, някакви съмнения, някакви очаквания.

От това, което казвате, разбирам, че дори и да се появи някакъв подобен натиск върху мнозинството или в частност върху вас от левицата, не виждате на този етап основание групата да се поддава на подобни искания за ревизия на закона.

Не е имало артикулиран аргумент или аргументи публично, ясно защо има нужда от това. Иначе всеки може да изразява едно или друго мнение по прилагането на един или друг закон, по функционирането на една или друга институция.

Започнахме с темата за пенсиите. Хубаво е да ви попитам изобщо за обстановката в страната. Сигурна съм, че не наблюдавате спокойно нито подготовката за стачка на учителите, нито настроенията на хората след това наистина сериозно повишаване на цените. В този смисъл очаквате ли отчетената рекордна инфлация да ви поднесе гореща социална зима, не само на вас от БСП, но и на партньорите ви в коалицията?

Аз се връщам от Видин. Там имах среща включително и с учители и трябва да ви кажа, че учителите споделят усилията на правителството за подобряване на техния статус, който наистина е незавиден. Страхувам се, че някои синдикални лидери, не всички, се опитват за пореден път да влязат в окото на публичното внимание, на общественото внимание, да демонстрират присъствие на политическата, а не на синдикалната сцена. Ами просто това, което разбирам от Видин е, че от около 60 учебни заведения може би засега едно или две се готвят за така широко прокламираните протести на 15-ти. Мисля си, че учителите са подходили много отговорно в тази ситуация. Просветните работници разбират, че не може заради мерака на един или друг синдикален лидер, визирам техния... синдиката на учителите, г-жа Янка Такева, да развалят откриването на учебната година на стотици хиляди хора, на родители и ученици.

Ще ви помоля за кратък отговор, един партиен въпрос по-скоро. Защо и този път според вас левицата не успя да заиграе единно, като отбор за местния вот? На много места в страната излизате с повече от един червен кандидат за кмет. И други години това се е случвало и това не е добър знак в дните преди избори.

Е, какво значи на повечето места. Мисля, че точно обратното.

На доста, да кажем.

В повечето места партията е достатъчно консолидирана около един ляв кандидат. Нещо повече, трябва ви да кажа, че повече са десните кандидатури, ето вземете във Видин пак, да взема за пример моя избирателен район, който познавам добре. Във Видин има една лява кандадитура и три десни кандидатури. Така че не виждам откъде се прави този извод. Но освен всичко друго, Българската социалистическа партия винаги е била достатъчно демократична във вътрешните процедури. Но мисля си, че е време тогава, когато един партиен член тръгва да търси лична реализация напук на партията, на организацията, това да става ясно като политическо и партийно доверие към него за цялото общество, защото в това отношение ние наистина имаме по-скоро излишък на демокрация, но дефицит на отговорност, а това е в голяма степен и морален въпрос на тези, които го правят.