Не централизирано, не централизирано, така е в целия свят. Може да проверите, да видите тези, нали, системи, които са в страните, където ние отиваме към тях. Те знаят, например тази година са изразходвали, да речем една болница е изразходвала 30 милиона. Може следващата година да се отпуснат плюс-минус 10 процента. Но ако тази болница примерно е изразходвала миналата година 30 милиона, а следващата година изразходва 50 милиона, това значи, че там има нещо и това нещо трябва да бъде в примерно по-добро качество, по-голяма дейност, привличане на по-добри специалисти. Ако обаче със същите специалисти за същата дейност качват парите от 30 на 50 милиона, значи там има нещо, което не е редно. И затова ние искаме да проверим къде отиват тези пари.
Тези пари са на данъкоплатците, на вас, на моето семейство, на всички семейства в България. Значи ние трябва да знаем какво става с парите. Затова искахме да има все пак един регулативен принцип, а не че искахме примерно да ограничим, както навремето се знаеше - на тази болница се дават 5 милиона, тя има определен състав и парите се разпределят равномерно между отделните членове на колектива,и следващата година им увеличаваме, да речем, заплатите с 5 процента или 6 процента. Сега те могат, ако работят добре, качествено, те могат да си увеличат заплатите и с 10 процента, и с 20 процента, и с 30 процента. Това централизирано ли е? Това е свободен пазар, където за добра услуга, за добро качество на медицинските дейности те получат съответно и повече пари.
Вашият колега министърът на финансите Пламен Орешарски на конференция тази седмица "Кризата в здравеопазването и човешките ресурси" каза, че публичните средства във вашия сектор, на здравеопазването, са се увеличили през последните 2 години с 500 милиона лева, но според него системата е неформирана и неефективна. За тези 2 години отговаряте вие. Да, абсолютно прав, той е абсолютно прав. Не са 500, малко повече са от 500 милиона. А прав ли е, че е нереформирана и неефективна управляваната от вас система? Сега ще ви обясня. Първо да обясня за парите, понеже става въпрос за парите. За 2006 г. увеличихме с 221 милиона, 2007 г. - с 215 милиона, станаха 435 милиона. Покрихме дълговете, които имаше в болниците за периода 2003, 2004, даже имаше и от 1999 г. Ние трябваше да покрием такива пари, които са вече просрочени задължения. И миналата година покрихме 86 милиона просрочени, тази година 70, станаха 156. Бройте и онези 435 и ще видите колко сме получили. Ами 300 милиона пак остават. Е, става въпрос, че имаме 435 дадени, плюс. . . От тях вадим . . . Не вадим, не, напротив. . . А, прибавяме . . . Напротив, прибавяме 150. . . Значи излиза, че над 500 милиона. Над 500 са, това ви казвам, че са над 500. И аз питам тогава защо системата, защо хората казват, че са по-зле, при положение че вкарвате повече от половин милиард и казват, че са зле. Ами, той Пламен Орешарски ви отговаря - защото вие не сте реформирал и не сте направил ефективна управляваната от вас система. А, ето това е сега номерът - дали има ефективно управление на парите, или няма ефективно управление на парите и на самата система, защото. . . Е, има ли? . . .защото аз мисля, че всичко това, което го направихме за тези няколко години.. . Ами, ще дам веднага пример. Когато поехме управлението на Министерство на здравеопазването, имаше 240 милиона задължения в системата на здравеопазването, преразход, не говорим за парите, защото те са 2 милиарда и нещо, но преразход от 240 милиона. Миналата година, 2006 г., ние нямаме преразход вече. Точно колкото им е трябвало пари на хората, те са получили. Но в системата на здравеопазването това са парите, които са отделени по. . . със здравните вноски около 1 милиард и 200 милиона и, разбира се, държавата съответно подпомага и министерството, и НЗОК, и така се събира една сборна сума от 2 милиарда и 215 милиона. Според вас системата е реформирана. . .и ефективна. Не е реформирана. Сега, за да бъде изцяло реформирана, ето сега ви отговарям вече и на втория въпрос. За да бъде реформирана системата, трябва да се приеме на всяка цена, първо, националната здравна стратегия и националната здравна карта с план екшън. Докато те не бъдат приети от Министерския съвет и от Народното събрание, ние извършваме сега доста неща, частични мерки, вървим си, спазваме това, което е записано в националната здравна карта и националната здравна стратегия, но вие нали разбирате. . . А вие откога сте готов със стратегията и картата, казахте? От миналата година някъде месец юни. Кой ви бойкотира - министър-председателят Сергей Станишев или някой от колегите ви от управляващата коалиция? Защо почти година вече не ви приемат картата и стратегията? Не, не ми задавайте провокационен въпрос. Никой не ме бойкотира. А вие ли не щете да ви ги приемат? Не, не, не става въпрос за. .. че аз пък искам. Най-малкото аз може да не искам. Напротив, имаше. . . Вие искате, но някой не иска. Сега, тази национална здравна стратегия това си е политика, чиста политика и там има неща, които. .. Примерно коалиционните партньори, опозицията искат едно, ние предлагаме друго. И ние трябваше да стигнем. . . Ама коалиционните партньори и опозицията искат едно, а вие от БСП предлагате друго. Не, не, не, не, напротив, имаме пълно съвпадение между вижданията на трите коалиционни партньора, но казвам, че има отделни моменти, отделни моменти. . . Например веднага мога да ви кажа. Например единият от коалиционните партньори иска демонополизация на НЗОК. Това е НДСВ. Не казвам, просто говорим сега. Ето сега говорим и тук трябваше да се спори да имаме ли действително 14 каси, понеже в момента има 13 такива дружества, плюс НЗОК стават 14. Тоест ние трябва да разбием НЗОК на 14 елемента, или 14 фонда, здравноосигурителни фонда. Другият вариант беше с т.нар. настройка, тристълбово здравно осигуряване, нали, със задължително, след това има едно задължително доброволно. .. И какво се разбрахте накрая? Сега, да ви обясня. Тук не става въпрос, че има някакви страхотни политически спорове. Въпросът беше кой от тези 3 варианта - да се запази монополът на касата в този момент. . . Да се разбие на 14 или да има 3 стълба. . .. да се разбие на 14 или да има 3 стълба. Е кое се разбрахте накрая? Засега приемаме да не се демонополизира касата, да остане на този етап. . . Монополна. Не говорим, че така ще остане изобщо. Но на този етап се прецени, че по-добрият вариант е да не се демонополизира, затова, защото парите на хората ще изчезнат в отделните фондове. И колко дълъг ще е този етап? Тази стратегия не е за една година, за 2007 г., тя е до 2013 г. До 2013 г. монопол на здравната каса. Не, предвиждаме, там е записано, че в следващите години в зависимост от това какви инвестиции ще има в България, какви ще бъдат заплатите на българските граждани, значи, можем на следващия етап примерно да решим да демонополизираме, да създадем примерно 3 каси или 4 каси. Защото практиката какво показва? Всички страни от бившия соцлагер, които решиха да имат много каси, и веднага ви казвам кои са - Полша, Чехия, Словакия, тръгнаха от 15-16 каси и сега бавно, постепенно се свиват. В Словакия например има в момента 5 каси, като основната каса е пак държавната и тя е изцяло държавна, изцяло. Там тя е подчинена на министъра на здравеопазването. Тя държи 75 процента, а останалите 20 и колко се пада, 25 процента на останалите 4 фонда.Цялото интервю с министър Гайдарски чуйте в Аудио зоната.