Бившият министър на земеделието и горите в правителството на Симеон Сакскобургготски Мехмед Дикме: Да започнем със спирането на парите по програма САПАРД. Разбирам, че преди 2 часа земеделският министър Нихат Кабил е казал, че няма никакво логично обяснение защо е избухнал скандалът с парите по САПАРД. Вашето обяснение какво е? Ами ние сме много големи специалисти на скандалите и като че ли сме изключително дарени от много малки неща да направим много големи скандали. Лично за мен е странно по 2-3 проекта, поне доколкото аз съм запознат, да се вдигне такъв шум и да се направи такъв скандал. Разбира се, резонансът на този скандал се отразява в Брюксел и съвсем логично е тези хора да спрат парите с оглед на това, че имат съмнения за неправомерното и неправилно усвояване на помощи, които се отпускат от Европейската комисия. Според вас нищожна причина ли е за спирането на европейските пари един такъв случай, за който говорим - разследване за случай от 2006 година, при който стари машини бяха представени за нови, и всъщност злоупотребите бяха изчислени на стойност 7.5 милиона евро? В никакъв случай не е нищожна. Дори и 5 лева, дето се вика, да има някакви злоупотреби, самият факт, че има злоупотреби, вече оттук нататък нещата са много тревожни. Въпросът, обаче не става въпрос до размера на средствата, а до начина на действие на самите институции. И преди е имало проблеми, но не е имало скандали, т.е. всички тези неща можеха да бъдат решени вътрешно, в държавата се взимат съответните мерки. Тези проекти, по които има нарушение, изцяло да бъдат отхвърлени, субсидията по тях, ако е била изплатена, да стане изискуема, да се върне в държавата и без никакви скандали да си продължат напред да си работят по проекти за другите производители. В този конкретен случай кой е, така, отговорният за скандала, според вас, Министерството на земеделието и Министерството на финансите или съдебната система, която не е показала на Брюксел някакъв ясен сигнал за напредък по разследването на случая, за който говорим? Вижте, аз не мога да дам оценка кой е виновен, но при всички случаи виновни има, за да има изобщо някакъв скандал. Това, което мога да кажа за програмата, тя беше може би най-добрата програма на Европейската комисия в България. Ако направим едно сравнение, почти 100 процента от средствата по нея бяха усвоени. Голямата слабост на самата програма, както и преди, и сега, се оказа липсата на достатъчно добър вътрешен мониторинг, т.е. вътрешният контрол. И не само вътрешен контрол при приемането на проекти, защото тук няма проблеми, там критериите са ясни, отпуснати от Европейската комисия и Агенция САПАРД одобрява проекти на базата на тези критерии. Но оттам нататък последващият контрол беше изключително занижен и може би при някои бенефициенти, като гледам сигурно даже почти е липсвал, за да се стигне до такива фрапиращи неща - боядисани машини да се взимат за нови. Т.е. основният проблем мисля, че е в недостатъчния административен капацитет на Агенция САПАРД и липсата на достатъчен вътрешен контрол на самата програма. Ако се затегнат нещата точно в тази насока, мисля, че занапред проблеми няма да има. Г-н Дикме, от няколко дни депутатът от ОДС Яне Янев твърди, че около 40 процента от проектите по програма САПАРД са на едни и същи обвързани физически и юридически лица. Има ли според вас основания едно такова твърдение? Когато човек казва нещо, трябва и да го докаже. Аз не съм видял някой от цитираните от вас хора да казва. . . казвайки нещо, да са го и доказали. Би трябвало да кажат ето, вижте, тези 40 процента от проектите са реализирани от еди-колко си компании - 2, 3, 5 или 15 и т.н. Според мен това е много смело изказване, защото от програма САПАРД общо инвестициите са около милиард и половина, които са направени в България през последните години. Нали си давате сметка, че това, ако са 10-15 фирми, това означава по 150 - 200 милиона лева инвестиции са направени. Така че аз не съм съгласен с това, над 2000 проекта са одобрени общо по мое време, а сега, доколкото знам, вече са 2500 - близо 3000 проекта общо одобрени по програма САПАРД. Десетки, стотици хора са кандидатствали по тези програми, на някои са одобрени, на някои не са одобрени. Възможно е да има някои компании, които и да имат реализирани по няколко проекта, но самата система дава възможност, и това не е само за България. Вижте, критериите са едни и същи за цялата европейска общност, България не е изключение. И когато критериите дават възможност на една компания да кандидатства с 2-3 проекта, не виждам някаква злоупотреба с това. Тъй като и вашето име беше замесено от Яне Янев и обкръжението му в тази далавера, използвали ли сте си старите позиции да лобирате в полза на един или друг проект, който кандидатства за САПАРД или който печели пари по САПАРД? Аз му благодаря, много голям бизнесмен направи мен и моето семейство, особено в областта на земеделието. Бих се радвал да имам такива проекти. Не, нямаме. Нито аз, брат ми и т.н. Това нека да не звучи като оправдание, за голямо негово съжаление трябва да кажа, че нямаме реализирани проекти, не работим по програма САПАРД, както преди и като министър не съм лобирал. Аз съм лобирал за всички производители. Самият факт, че са направени толкова много инвестиции в България през периода 2001-2005 г., е достатъчна оценка за това как съм работил. Всеки, който е кандидатствал и проектът му е отговарял на изискванията, е получавал финансиране. Не е бил игнориран никой. Както и никой не е ползвал някакви специални привилегии. А лично вие имате ли обща фирма с бизнесмена Стефан Шарлопов? Да, имам. Тя е създадена края на 2005 г. Тя не е действаща фирма. И се казва "Евро - Агроконсулт"? Нали така? Точно така. Точно така се казва фирмата. Недействаща фирма е. Защото аз от пресата разбрах, че самият г-н Шарлопов твърди, че е спечелил с тази фирма 2-3 дребни проекта по САПАРД. Цитирам това, което прочетох в един столичен вестник. Ако проверите данъчните декларации, ще видите, че фирмата не е работила и не е развила дейност. И не виждам как може да кандидатства и да прави някакви... Нека някой да изкара точно кой проект, и ако го припишат, аз съм готов с, така, чиста съвест да го приема. Ще го зачислим директно на компанията. Нека да го кажат само кой е и няма проблем. Как да върнем доверието си в Брюксел? Какви стъпки от тук насетне очаквате, за да тръгнат отново парите по САПАРД и скандалите да стихнат?
Много трудно, защото едно доверие се изгражда много трудно и много лесно се губи. България до 4 години изграждаше един положителен образ, един положителен имидж, като държава, която успешно прилага практиките на ЕС и използва програмите на общността. Това, което стана, срина доверието на европейските институции към България. От тук нататък са необходими много сериозни мерки, вътрешни казвам, вътрешни в страната, много сериозни мерки, затягане на контрола, на дисциплината, за да може бавно България отново да върне доверието на европейските институции. Не проблем е това, че 2, 5 или 20, 30 проекта в момента са спрени. Ако всичко е наред при тях, също ще бъдат финансирани. Ако не е на ред, държавата трябва да има сили, Агенция САПАРД респективно, трябва да има сили и да каже: момчета, тук има проблеми с тези проекти и тези проекти да не бъдат финансирани, ако има изплатени субсидии, да се върнат обратно в бюджета. Ако не бъде направено това нещо от нашите институции, Брюксел ще каже, че държавата стимулира и закриля именно нарушаването на европейските правила.
Така че предстои много работа и ще бъде много трудно. Още повече, че тепърва на България й предстои да усвоява, само в рамките на този мандат, за двете години, над 500 милиона евро субсидии по отношение на развитие на селските райони. Говоря директно, инвестициите са общо 733 милиона, ако не се лъжа, но над 500 милиона са само за двете година, до тук, които сме ги изтървали и по които изобщо не е започнало приемането на проекти. Аз се опасявам, че гледайки и правейки скандал с това, което става в момента със САПАРД, ние ще изтървем, още по-важно за България, ще изтървем възможността да получи именно тези 500-600 милиона евро субсидия от Европейската комисия, а общо това са над 1 милиард евро инвестиции, които трябва да бъдат направени за вбъдеще. Защото по-тревожното, вижте, ще бъде това, вие не си задавате един такъв въпрос и той съвсем скоро ще стане актуален този въпрос. Колко не можахме да усвоим от преките плащания? Защото преките плащания за миналата година приключиха. И тогава ще видим кой е виновен за това, че парите не са стигнали до производителите. Дали политиците ще поемат своята вина, като видят, като правят такива скандали...
Предупреждението ви звучи сериозно, но тъй като говорите наистина за отговорности и то за много повече пари от тези, които говорим в момента по САПАРД. Опозицията преди дни поиска няколко оставки на министри, които, разбира се, са пряко свързани със спирането на европейските пари. Основателни ли ви се струват едни подобни искания за оставки? Ако смятат, че една оставка може да реши един проблем, едва ли оставката винаги е начин и средство за решаването на конкретния казус. Но с една оставка, ако нещата ще се променят, т.е. следващият, който ще дойде, ще промени нещата в по-положителна посока, то тогава са основателни. Но в крайна сметка това са решения, които аз не бих искал и не мога да ги коментирам, разбира се. При всички случаи, доколкото аз се занимаван с политика, съм се занимавал толкова много години, мисля, че след всичко, което стана, правителството трябва да вземе спешни мерки, ако е необходимо даже и кадрови, даже и кадрови, и персонални. Защото вече губим темпото и закъсняваме с решаването на основния проблем. А основният проблем е вече загубеното доверие на европейските институции към България. Министър Нихат Кабил изгубил ли е темпото, според вас? Не следя неговата работа и не бих искал изобщо да коментирам. Времето ще покаже и времето е най-добрият съдник. Нека историята даде своята оценка през тези години какво е станало. Днес е много рано да се правят оценки.