Върховният административен съд частично отмени решение на Пленума на Висшия съдебен съвет, с което е оставено изцяло без разглеждане предложение на министъра на правосъдието на България за образуване на производство срещу главния прокурор Иван Гешев, касаещо придобилия популярност случай „Жоси“.
Върховните магистрати приемат, че искането на министъра на правосъдието за отстраняване на главния прокурор по т. 5 от предложението, е допустимо, когато касае твърдения за извършени действия или бездействия в рамките на мандата на главния прокурор.
Определението на ВАС по административно дело № 3944 от 2022 г. може да се обжалва в 7-дневен срок пред петчленен състав на съда.
Върховните съдии отхвърлят като неоснователна жалбата на министъра на правосъдието против решенията на Пленума на Висшия съдебен съвет по т. 1. 2, т. 1. 3, т. 1. 5 и по т. 1. 6 по протокол № 12 от заседание, проведено на 4.04.2022 г.
Върховните магистрати, съобразявайки мотивите на Конституционния съд на Република България извеждат изводите, че процедурата по чл. 175 Закона за съдебната власт във връзка с чл. 129, ал. 3 т. 5 от Конституцията на Република България е на първо място характеризирана като реализиране на вид юридическа отговорност от тримата висши магистрати председателят на ВКС, председателят на ВАС и главния прокурор, на второ място следва да е налице тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия и бездействия, които накърняват престижа на съдебната власт, и на трето място, следва деянието, изразено в действие или бездействие да в качеството на заемащ длъжността председател на ВКС председател на ВАС и главен прокурор. Именно в тези качества към тримата висши магистрати са повишените изисквания при изпълнение на длъжността им.
Съдът приема също, че вътрешните правила за установяване на основание за предсрочно освобождаване от длъжност на председателя на ВКС, председателя на ВАС и главния прокурор, в частност чл. 12, т. 4 „Преценка за редовност и допустимост на предложението“, с които се предвижда, че изложените фактически обстоятелства, за които се твърди, че съставляват тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия които накърняват престижа на съдебната власт, са извършени в срока на мандата на т.нар. „тримата големи“ се преценяват като такива по чл. 13 АПК. Те не създават норми, противоречащи на норми от по висок ранг и позоваването на тях не е нарушение в хипотезите на чл. 146 АПК – основанията за отмяна на административния акт като незаконосъобразен или относими към валидността му.
Предвид изложеното обжалваните решения на Пленума на ВСС, с които се приема че е недопустимо разглеждане на предложението на министъра на правосъдието в процедура по чл. 175 ЗСВ по отношение на действия и бездействия преди заемане на длъжността 18.12.2019 г. са законосъобразни, а жалбата срещу тях неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.
Върховните магистрати приемат, че искането на министъра на правосъдието за отстраняване на главния прокурор по т. 5 от предложението, е допустимо, когато касае твърдения за извършени действия или бездействия в рамките на мандата на главния прокурор.
Определението на ВАС по административно дело № 3944 от 2022 г. може да се обжалва в 7-дневен срок пред петчленен състав на съда.
Върховните съдии отхвърлят като неоснователна жалбата на министъра на правосъдието против решенията на Пленума на Висшия съдебен съвет по т. 1. 2, т. 1. 3, т. 1. 5 и по т. 1. 6 по протокол № 12 от заседание, проведено на 4.04.2022 г.
Върховните магистрати, съобразявайки мотивите на Конституционния съд на Република България извеждат изводите, че процедурата по чл. 175 Закона за съдебната власт във връзка с чл. 129, ал. 3 т. 5 от Конституцията на Република България е на първо място характеризирана като реализиране на вид юридическа отговорност от тримата висши магистрати председателят на ВКС, председателят на ВАС и главния прокурор, на второ място следва да е налице тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия и бездействия, които накърняват престижа на съдебната власт, и на трето място, следва деянието, изразено в действие или бездействие да в качеството на заемащ длъжността председател на ВКС председател на ВАС и главен прокурор. Именно в тези качества към тримата висши магистрати са повишените изисквания при изпълнение на длъжността им.
Съдът приема също, че вътрешните правила за установяване на основание за предсрочно освобождаване от длъжност на председателя на ВКС, председателя на ВАС и главния прокурор, в частност чл. 12, т. 4 „Преценка за редовност и допустимост на предложението“, с които се предвижда, че изложените фактически обстоятелства, за които се твърди, че съставляват тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия които накърняват престижа на съдебната власт, са извършени в срока на мандата на т.нар. „тримата големи“ се преценяват като такива по чл. 13 АПК. Те не създават норми, противоречащи на норми от по висок ранг и позоваването на тях не е нарушение в хипотезите на чл. 146 АПК – основанията за отмяна на административния акт като незаконосъобразен или относими към валидността му.
Предвид изложеното обжалваните решения на Пленума на ВСС, с които се приема че е недопустимо разглеждане на предложението на министъра на правосъдието в процедура по чл. 175 ЗСВ по отношение на действия и бездействия преди заемане на длъжността 18.12.2019 г. са законосъобразни, а жалбата срещу тях неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.