/ iStock/Getty Images
Пътни строители започват протести от сряда - 27 юли. Началото ще бъде на площада пред Народното събрание от 9:00 часа. Ще бъде представена карта на местата, където ще се състоят протестите - 20 участъци в цялата страна, като се предвижда и затваряне на тези отсечки. До петък тази седмица то ще бъде в рамките на 1 час.

Протестиращите ще затворят между 10 и 11 часа движението от и към Варна на АМ "Хемус". В същия час ще бъде блокиран и пътен възел „Белокопитово“ при Шумен.

Ето и пълният списъка на пътните артерии, по които движението ще бъде спряно:

Видин кръстовище на I-1 и II-11
Ловеч - Път II-35
Русе Път I-5 km 18+300
Шумен Пътен възел "Белокопитово"
Бургас съоръжение обход Бургас
Път I-5 кръстовище Крепост
Пловдив кръгово движение I-8; II-86
Перник I-6 светофар при с. Драгичево
София служебен вход Народно събрание
Благоевград П.В. Благоевград юг
Чепеларе Път II-86 Проглед
Плевен Пътен възел I-3 и III-305
Монтана - кръгово кръстовище начало проход Петрохан
Велико Търново Път I-5 при бензиностанция Ромпетрол
Път I-1
Търговище I-4 Кръгово кръстовище при бензиностанция ОМВ
AM Хемус - вход/изход гр. Варна
Кръстовище на път II-82 и III-822
София II-18
I-5 Стара Загора

Протестите пред НС са целодневни. В зависимост от развитието на ситуацията ще бъде взето решение за евентуална промяна и засилване на протестите.

От 30 септември ще спре поддържането на пътищата, ако парламента не върне правомощията по поддържането на републиканските пътища там, където са конституционно вменени - Министерски съвет, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Това предупреди председателят на Българската браншова камара "Пътища" Стефан Чайков.

Пътните строители готвят нов протест

Припомняме, че на 20 април парламентът разреши на АПИ да заплати от утвърдения си бюджет за 2022 г. 50 процента от изпълнените дейности по превантивно, текущо и зимно поддържане и за ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации. Според приетото решение, останалите 50 на сто от всички финансови задължения на агенцията, възникнали по изпълнени дейности, сертифицирани до момента на влизането му в сила, се извършват след решение на Народното събрание и въз основа на доклад, изготвен от междуведомствената работна група и становище на Парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.

"Ако Народното събрание (НС) не промени в оставащите си дни решението от 20 април, на 30 септември България ще се озове като единствената съвременна държава в света, която няма поддържане на своите пътища. Със сегашното решение на Народното събрание и при факта, че на 30 септември няма да има ново НС, нито могат да се удължат сега действащите допълнителни споразумения, нито може да се възлага на когото и да било каквото и да било, тъй като физически няма да може да се провеждат процедури и да се избира нов изпълнител", каза Чайков. По думите му това ще рефлектира и върху зимното поддържане, което започва обикновено между 1 и 15 ноември.

Пътните строители: Държавата ни дължи още около 1.7 млрд. лева

"Забавянето на плащането ще доведе до лични неустойки за над 150 млн. По 3000 км не се извършват никакви дейности в момента", посочи Чайков. Освен това поради неразплащане някои изградени част от мостови съоръжения ще трябва да се разрушат и ще трябва да се изградят отново, защото ако някои предварително напрегнати греди не се натоварят с плочи, те трябва да бъдат демонтирани, обясни той.

Стефан Чайков посочи, че браншът претендира за около 720 млн. лева. По над 270 отсечки не се извършват ремонти. Той обаче подчерта, че не това е акцентът на предстоящия протест на пътните строители, въпреки че за фирмите е важно да се получи разплащането. Според него при срещите, които са се провели най-вече с представители на Министерството на финансите, от ББК "Пътища" са наясно, че няма желание и политическа воля това разплащане да се случи. Затова, според Чайков, е важно решението "да излезе от НС и да влезе в Министерски съвет (МС)", за да може при следващо правителство да се водят експертни разговори с ресорните ведомства.


 
БТА