/ /iStock
Близо 700 детски градини ще предоставят допълнителна подкрепа на деца със специални образователни потребности, изявени дарби и/или в риск. Това показват данните от разпределението на образователните институции в дейностите по проект „Силен старт“, реализиран от МОН и финансиран по европейската програма „Образование“.

Очаква се те да стартират от началото на новата учебна година, но при възможност детските градини и предучилищните групи в училищата могат да започнат и по-рано.     
 

За да осигурят допълнителна подкрепа на децата с финансиране от проекта  са  наети психолози, логопеди и ресурсни учители. Чрез средствата по тази дейност ще се подобрят възможностите за осъществяване индивидуална и групова работа за психо-социална рехабилитация, както за подкрепа на развитие на интересите и способностите на децата с изявени дарби. В процеса на предоставяне на допълнителна подкрепа на децата от всички целеви групи специалистите, учителите и другите педагогически специалисти могат да разработят и да прилагат различни подходи за възпитание, социализация, обучение и отглеждане в съответствие с потребностите и интересите на детето. В тази дейност ще се включат образователни институции от всички области на страната като най-много са от София (60), Варна (45), Пазарджик(42).    
 
По проект „Силен старт“ са предвидени и различни инициативи и мероприятия, за да могат родителите да бъдат активно включвани в процеса на предучилищно образование и в живота на образователната институция. Интензивното взаимодействие с родителите ще се реализира на ниво детска градина, вкл. и в яслени групи, както и на ниво училище с групи за задължително предучилищно образование с цел формиране на положителни нагласи към образованието и към пълноценното участие на децата в образователния процес. В тази дейност ще участват 880 образователни институции от цялата страна. Най-много са от Благоевград (68), Сливен (63), Пазарджик (57).   
 
Проектът включва и дейности в подкрепа на трайното приобщаване на децата в предучилищното образование, за да се намали броят на отпаднали от образователната система.

За постигането на тази цел децата ще бъдат включвани в допълнителни обучения по български език, занимания по интереси, спортни занимания, дейности, свързани с опазване на природата и др.

Над 1150 образователни институции от страната, участващи в проекта, ще реализират такива дейности. Най-много от Шумен – 86, а в Благоевград, Пазарджик и Пловдив ще участват по 70 образователни институции.  
 
Предвидени са и обучения на над 3500 педагогически и непедагогически специалисти (медиатори и социални работници), които предоставят експертно-методическа помощ по дейностите за личностно развитие. Над 1100 образователни институции ще реализират  тази дейност.   
 
Общо 1500 детски градини и групи за предучилищно образование са включени в проекта, като голяма част от тях са избрали да участват в повече от една дейност. Съдействие на образователните институции ще оказват 56 експерти от съответните регионални управления на образованието. На работна среща, проведена в началото на този месец, те обсъдиха указанията по дейностите, за да могат директорите на образователни институции да бъдат подпомогнати и максимално облекчени в изпълнението и отчитането по проекта.  Дейностите са в подкрепа на децата и техните семейства и ще се реализират в продължение на 5 години, като в началото на учебната 2024/2025г. се предвижда те да бъдат представени публично. През този 5-годишен период във висококачественото образование и грижи в ранна детска възраст ще бъдат инвестирани 105 400 000 лв. Средствата са от Европейския социален фонд плюс и националния бюджет.