Комисията по околната среда и водите в Народното събрание прие на първо четене с 10 гласа "за", 4 "против" и 1 "въздържал се" законопроект за изменение на Закона за управление на отпадъците, внесен от Министерски съвет. Промените задължават всяка община да осигури поне една площадка за депониране на строителни отпадъци.
Заместник-министърът на околната среда и водите Виктор Атанасов обясни, че законопроектът е изработен във връзка със започнала процедура срещу България, защото са установени пропуски при транспонирането на европейска директива. Приемането на този законопроект ще отстрани установените несъответствия и ще предотврати налагането на финансови санкции срещу държавата, посочи той.
Една от основните цели на законопроекта е да се намали документацията и да се въведе единен електронен регистър чрез Националната информационна система "Отпадъци", каза заместник-министър Атанасов. Въвеждаме нови европейски изисквания за разделно събиране на текстилни отпадъци и допълнителен контрол върху пластмасовите продукти за еднократна употреба. Определяме компетентния орган за контрола и въвеждаме конкретни санкции при неспазване на наредбата, транспонираща директивата за пластмасите, посочи той.
Предложение: До 5 години затвор за нерегламентирано изхвърляне на отпадъци
С промените се разширяват задълженията на общините, като всяка една трябва да осигури поне една площадка за депониране на отпадъци, включително строителни отпадъци, генерирани от домакинствата, каза Атанасов. По думите му целта е да се ограничи нерегламентираното изхвърляне и да се предотврати образуването на незаконни сметища. Средствата за такива площадки могат да бъдат осигурявани от отчисленията по чл. 64 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО), обясни заместник-министърът на околната среда и водите.
Той посочи също така, че се въвеждат допълнителни изисквания към организациите по оползотворяване, включително проверки на подизпълнителите им, за да се гарантира реалният капацитет и изпълнението на националните цели. Предвиждаме по-високи санкции за нерегламентираните дейности с отпадъци. Действащите санкции не са актуализирани повече от десетилетие и не осигуряват необходимия възпиращ ефект, коментира още Виктор Атанасов.
В законопроекта е включен и текст, засягащ санкционирането на неизпълнението на целите за разделно събиране и рециклиране от организациите по оползотворяване. Предлага се разрешението по чл. 81 от ЗУО да не се отнема при незначително неизпълнение на целите, като „незначителното неизпълнение“ бъде обвързано с количествен показател, а именно до 5 %.
Актуализират картата с нерегламентираните сметища
От Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) посочиха, че предложеният законопроект не оказва влияние върху държавния бюджет, но върху бюджетите на общините оказва, като вменява задължение да се създаде площадка за строителни отпадъци и площадка за разделно събрани отпадъци във всяка община - например и в Трекляно, и в Столична община. Защо не се даде възможност за сътрудничества между общините, предложиха от НСОРБ.
От организациите за оползотворяване на отпадъци в България определиха предложението за изграждане на площадки в общините като изключително полезно, но препоръчаха да се помисли за по-гъвкав вариант, като в по-големи общини да се изисква повече от една площадка, а по-малки общини да се обединят. Те заявиха, че нямат възражения по отношение на засилването на електронната комуникация и на контрола над подизпълнителите.
Заместник-министър Виктор Атанасов обясни, че такса "битови отпадъци" не включва строителни отпадъци, ангажиментът на общините е да осигурят място, а не да заплащат тези отпадъци с такса "битови отпадъци". Той каза, че има много сигнали за замърсяване със строителни отпадъци, като една от причините е достъпността на гражданите до площадката. Атанасов коментира, че ако площадката е много далече и санкцията се превръща в по-малкия разход, тогава това престава да бъде санкция.
Явор Божанков от “Продължаваме промяната-Демократична България“ (ПП-ДБ) коментира, че усилията по отношение на строителните отпадъци заслужават подкрепа, особено в санкционната част, но има и спорни моменти.
Ивелин Михайлов: Проблемът със сметищата не се решава с промените в закона
Татяна Султанова (ПП-ДБ) призова да се преосмислят предложените промени. Без колебания ще нарека този законопроект скандален, не само заради експертно необмисляне на текстове, но и заради начина, по който се опитвате да го приемете - внесен е на 13 ноември, рядко се случва толкова бързо да влезе в комисия, обясни тя. С този закон искаме отново, единствено, да затворим наказателна процедура, а не реална реформа в управлението на отпадъците, подчерта Султанова. Няма ясна визия как ще се управляват отпадъците от текстил и обувки, отбеляза още депутатът.
Председателят на комисията по околната среда Младен Шишков (ГЕРБ-СДС) подкрепи мнението на НСОРБ за строителните площадки. Има какво да се работи в тази посока, действително ще трябва да се прецизират текстовете, защото никой не иска да се създава хаос, трябва да има ред в управлението на този вид отпадък, подчерта той. Според него е необходимо финансово обезпечение за такъв тип съоръжения. Има замесени интереси на много организации, институции, ведомства, сдружения, въпросът е да се намери златната среда, коментира Шишков и пое ангажимент да бъде медиатор в този процес.