Правителството одобри промени в Кодекса за социално осигуряване, които предвиждат българите да могат да получават допълнителен паневропейски пенсионен продукт. На практика това означава, че фондове от други страни в Европейския съюз ще могат да навлязат на пазара в България, да събират осигурителни вноски и да изплащат пенсии у нас, съобщава pariteni.bg
Европейската пенсия е допълнителен доброволен пенсионен персонален продукт, чиято цел е да допълва съществуващите задължителни и професионални пенсионни схеми и продукти в държавите членки. Рамката за създаването и предлагането му не цели да замени или да хармонизира съществуващите национални персонални пенсионни продукти или схеми, нито да засегне съществуващите национални задължителни и професионални пенсионни схеми и продукти.
По този начин ще се позволи пренасяне на осигуровките и пенсиите от една страна в ЕС към друга при преместване на човека. Европейската пенсия ще се получава при нормалната възраст за пенсиониране. Тя може ще се наследява при преждевременна смърт на осигурения. Всеки осигурен ще може да има само една сметка за европейска пенсия. Европейските пенсии ще са изцяло на доброволен принцип, подобно на фондовете за доброволно пенсионно осигуряване, които и в момента съществуват в българското законодателство, предвижда още законопроектът. Пенсионните продукти ще се различават един от друг, а хората ще имат възможност сами да участват в управлението на инвестициите, избирайки доходоносни, но рискови или по-малко рискови, но по-безопасни варианти на управление на средствата си.
С оглед осигуряване на възможно най-широк кръг доставчици на такъв пенсионен продукт, Регламент (ЕС) 2019/1238 установява единни правила за регистрация, създаване, дистрибуция, преносимост и надзор на ПЕПП и урежда възможността всички финансови предприятия, които управляват средства на клиенти и могат да извършват дейност трансгранично, да могат да го създават и предлагат, като кредитни институции, животозастрахователни предприятия, институции за професионално пенсионно осигуряване, инвестиционни посредници, инвестиционни дружества, управляващи дружества и лица, управляващи алтернативни инвестиционни фондове. По този начин се цели да се стимулира и конкуренцията при предлагането на персонални доброволни пенсионни продукти.
Условията във връзка с фазата на натрупване и фазата на изплащане не са определени с Регламента, тъй като се отчитат съществените разлики в пенсиоонноосигурителните системи на държавите членки, които не са хармонизирани. Поради това, Регламентът предоставя свобода на държавите членки да определят условията във връзка с фазата на натрупване и фазата на изплащане, които бъдат ще приложими за всички доставчици, които предоставят подсметка за осигуряване съгласно българското законодателство. Условията във фазата на натрупване и фазата на изплащане, които се определят на национално ниво за осигурените по ПЕПП лица, са сходни с тези, които са приложими към действащия национален доброволен персонален пенсионен продукт - осигуряване във фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване.
Европейската пенсия е допълнителен доброволен пенсионен персонален продукт, чиято цел е да допълва съществуващите задължителни и професионални пенсионни схеми и продукти в държавите членки. Рамката за създаването и предлагането му не цели да замени или да хармонизира съществуващите национални персонални пенсионни продукти или схеми, нито да засегне съществуващите национални задължителни и професионални пенсионни схеми и продукти.
По този начин ще се позволи пренасяне на осигуровките и пенсиите от една страна в ЕС към друга при преместване на човека. Европейската пенсия ще се получава при нормалната възраст за пенсиониране. Тя може ще се наследява при преждевременна смърт на осигурения. Всеки осигурен ще може да има само една сметка за европейска пенсия. Европейските пенсии ще са изцяло на доброволен принцип, подобно на фондовете за доброволно пенсионно осигуряване, които и в момента съществуват в българското законодателство, предвижда още законопроектът. Пенсионните продукти ще се различават един от друг, а хората ще имат възможност сами да участват в управлението на инвестициите, избирайки доходоносни, но рискови или по-малко рискови, но по-безопасни варианти на управление на средствата си.
С оглед осигуряване на възможно най-широк кръг доставчици на такъв пенсионен продукт, Регламент (ЕС) 2019/1238 установява единни правила за регистрация, създаване, дистрибуция, преносимост и надзор на ПЕПП и урежда възможността всички финансови предприятия, които управляват средства на клиенти и могат да извършват дейност трансгранично, да могат да го създават и предлагат, като кредитни институции, животозастрахователни предприятия, институции за професионално пенсионно осигуряване, инвестиционни посредници, инвестиционни дружества, управляващи дружества и лица, управляващи алтернативни инвестиционни фондове. По този начин се цели да се стимулира и конкуренцията при предлагането на персонални доброволни пенсионни продукти.
Условията във връзка с фазата на натрупване и фазата на изплащане не са определени с Регламента, тъй като се отчитат съществените разлики в пенсиоонноосигурителните системи на държавите членки, които не са хармонизирани. Поради това, Регламентът предоставя свобода на държавите членки да определят условията във връзка с фазата на натрупване и фазата на изплащане, които бъдат ще приложими за всички доставчици, които предоставят подсметка за осигуряване съгласно българското законодателство. Условията във фазата на натрупване и фазата на изплащане, които се определят на национално ниво за осигурените по ПЕПП лица, са сходни с тези, които са приложими към действащия национален доброволен персонален пенсионен продукт - осигуряване във фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване.