Служебният министър на образованието проф. Галин Цоков коментира темата за евентуалното провеждане на малките матури в онлайн формат. Той заяви, че това е само идея, а решението трябва да вземе следващият редовен министър. Той обаче подчерта, че всички международни изследвания се правят на компютър, а от догодина изпитът за четивната и математическа грамотност на четвъртокласниците също ще се провежда по този начин.
"Засягат различни области на образованието - от детската градина, образование и грижи в ранна детска възраст, децата на 3-годишна възраст, засягат също така проблеми, свързани с квалификацията на педагогическите специалисти, с кариерното развитие, проблеми, свързани с учебното съдържание и учебните програми. Една нова визия за учебните програми разработихме, която е свързана с това те да бъдат ориентирани към компетентности и формиране на умения. Всички международни изследвания се правят на компютър", каза Цоков.
Министерството на образованието ще започне да тества пилотно в 40 училища нов модел за управление на качеството на образователните институции, съобщи Цоков пред участниците в националната конференция, посветена на цялостния подход в предучилищното и началното училищно образование. Форумът, който се провежда в комплекс „Златни пясъци“, събра над 200 специалисти от страната, а негови организатори са Община Варна и Центърът за творческо обучение.
Подготвени са промени в закона за предучилищното и училищното образование, но те трябва да бъдат одобрени от новия парламент, допълни Цоков. По думите му корекциите в нормативната уредба засягат и проблемите с учебното съдържание и учебните програми. Разработена е нова визия за учебните програми, така че те да бъдат ориентирани към компетентности и формиране на умения, а не само към възпроизвеждане на знания, обясни министър Цоков. По думите му това ще позволи прилагането на холистичния модел и програмите ще станат по-интегрални. Министърът каза още, че е подготвен и нов тип оценяване на децата, като преимущество имат методите, свързани с уменията им.
Холистичният подход е от изключително значение в съвременния свят, тъй като т.нар. Образование 5.0 и навлизането на изкуствения интелект са свързани със задачата да се развиват социалните учения на учениците, както и емоционалната им интелигентност, допълни министър Цоков. Той подчерта, че идва ново поколение, чиито характеристики са много различни. По думите му тези млади хора трудно се концентрират за дълго време, но вършат няколко неща едновременно. Освен това трябва да се има предвид, че те ще сменят няколко професии през живота си и трябва да бъдат подготвени за такива промени, допълни министърът.
Министър Цоков коментира още, че е необходимо да се мисли за въвеждането на нова професия – специалист по ранно детско развитие, която съчетава уменията на медицинските сестри и на педагозите. Според съвременната концепция за грижи в ранна детска възраст е нужно в детските ясли да има повече педагогическа грижа, обясни министърът. Според него министерството вече е водило разговори с представители на медицинските синдикати за необходимостта от въвеждането на обучение по такава нова специалност.
На въпрос за евентуални промени в съдържанието на учебниците министърът посочи, че те не са най-важното. Според него от по-съществено значение е учителят с неговите възможности да ползва лични ресурси и учебните програми. В този смисъл много внимателно подготвихме визията, на база на която да се променят програмите по различните учебни дисциплини, като евентуално ще има и интегрални, обясни министър Цоков. И подчерта, че въвеждането им ще бъде дълъг процес, за който освен приемственост в управленските политики, ще е нужна и убеденост на родителите, че пътят е този, а не просто да се прехвърлят автори и произведения от един клас в друг. По думите на министър Цоков промените на програмите ще дадат по-голяма самостоятелност на педагозите за избор на учебното съдържание в зависимост от децата, с които работят, включително и от общината, където се намират.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
"Засягат различни области на образованието - от детската градина, образование и грижи в ранна детска възраст, децата на 3-годишна възраст, засягат също така проблеми, свързани с квалификацията на педагогическите специалисти, с кариерното развитие, проблеми, свързани с учебното съдържание и учебните програми. Една нова визия за учебните програми разработихме, която е свързана с това те да бъдат ориентирани към компетентности и формиране на умения. Всички международни изследвания се правят на компютър", каза Цоков.
Министерството на образованието ще започне да тества пилотно в 40 училища нов модел за управление на качеството на образователните институции, съобщи Цоков пред участниците в националната конференция, посветена на цялостния подход в предучилищното и началното училищно образование. Форумът, който се провежда в комплекс „Златни пясъци“, събра над 200 специалисти от страната, а негови организатори са Община Варна и Центърът за творческо обучение.
Подготвени са промени в закона за предучилищното и училищното образование, но те трябва да бъдат одобрени от новия парламент, допълни Цоков. По думите му корекциите в нормативната уредба засягат и проблемите с учебното съдържание и учебните програми. Разработена е нова визия за учебните програми, така че те да бъдат ориентирани към компетентности и формиране на умения, а не само към възпроизвеждане на знания, обясни министър Цоков. По думите му това ще позволи прилагането на холистичния модел и програмите ще станат по-интегрални. Министърът каза още, че е подготвен и нов тип оценяване на децата, като преимущество имат методите, свързани с уменията им.
Холистичният подход е от изключително значение в съвременния свят, тъй като т.нар. Образование 5.0 и навлизането на изкуствения интелект са свързани със задачата да се развиват социалните учения на учениците, както и емоционалната им интелигентност, допълни министър Цоков. Той подчерта, че идва ново поколение, чиито характеристики са много различни. По думите му тези млади хора трудно се концентрират за дълго време, но вършат няколко неща едновременно. Освен това трябва да се има предвид, че те ще сменят няколко професии през живота си и трябва да бъдат подготвени за такива промени, допълни министърът.
Министър Цоков коментира още, че е необходимо да се мисли за въвеждането на нова професия – специалист по ранно детско развитие, която съчетава уменията на медицинските сестри и на педагозите. Според съвременната концепция за грижи в ранна детска възраст е нужно в детските ясли да има повече педагогическа грижа, обясни министърът. Според него министерството вече е водило разговори с представители на медицинските синдикати за необходимостта от въвеждането на обучение по такава нова специалност.
На въпрос за евентуални промени в съдържанието на учебниците министърът посочи, че те не са най-важното. Според него от по-съществено значение е учителят с неговите възможности да ползва лични ресурси и учебните програми. В този смисъл много внимателно подготвихме визията, на база на която да се променят програмите по различните учебни дисциплини, като евентуално ще има и интегрални, обясни министър Цоков. И подчерта, че въвеждането им ще бъде дълъг процес, за който освен приемственост в управленските политики, ще е нужна и убеденост на родителите, че пътят е този, а не просто да се прехвърлят автори и произведения от един клас в друг. По думите на министър Цоков промените на програмите ще дадат по-голяма самостоятелност на педагозите за избор на учебното съдържание в зависимост от децата, с които работят, включително и от общината, където се намират.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня