/ Istock

Министерство на транспорта  и съобщенията от години полага усилия за развитието на Коридор 8, който свързва Адриатическо море с Черно море през Албания, Република Северна Македония и България.

От общо 1 220 км железен път повече от половината от неговата дължина – 747 км, е на територията на Република България. От тях едва 2,5 км железопътна линия – от Гюешево до Деве баир (границата с Република Северна Македония), остава на бъдат изградени. 

Отсечката е финансирана по Програма „Транспорта свързаност“ 2021 – 2027 и ще бъде завършена в планирания срок до 2029 г. За сравнение, липсващата отсечка на територията на РСМ е приблизително 70 км.

Медийна спекулация е твърдението, че страната ни е отложила модернизацията на българския участък. Железопътната линия Радомир – Гюешево е функционираща и след завършване на 2.5 км участък от Гюешево до Деве баир ще може да се свърже с мрежата на РСМ оператора чрез трансграничен тунел. Нещо повече, НКЖИ е възложила проектиране на рехабилитацията на целия участък за скорости до 160 км. Този проект също е финансиран от Програма „Транспорта свързаност“ 2021 – 2027.

​На 15.01.2025 г. по установения ред България е връчила на РСМ проект на Споразумение за трансгранично железопътно тунелно съоръжение с РСМ, в което се приема, че страните имат обща цел -изграждането на трансграничен железопътен тунел между Република България и Република Северна Македония в граничната зона, включително чрез провеждането на обществените поръчки за строителство и за надзор на изграждането на тунела от едната от договарящите страни и полагането на усилия за осигуряване на безвъзмездна финансова помощ за строителството му, като изграденото съоръжение следва да отговаря на изискванията на ЕС и НАТО за този тип инфраструктура. До настоящия момент официален отговор от РСМ не е получаван.

 

БГНЕС