/ БГНЕС
Един от най-известните делтапланеристи и пилоти на България Румен Иванов загина при агрополет за наторяване на земеделски култури в масив край мъглижкото село Юлиево. Според неофициална информация двигателят на мото-делта планера му  е отказал, каза за „Дарик“ Петьо Кюркчийски, който се занимава с лека авиация от 2005 година и е познавал загиналия.

Пилот загина при инцидент край Мъглиж
 
Агрохимическите полети са рискови, тъй като се извършват на ниска височина, добави Кюркчийски.
 
Образувано е досъдебното производство срещу неизвестен извършител за това, че при управление на въздухоплавателно средство – мото - делтапланер е нарушил правилата за движение и по непредпазливост причинил смърт, съобщиха от Окръжна прокуратура – Стара Загора.
 
От транспортното министерство заявиха, че специализираното му звено няма да разследва инцидента, тъй като летателният апарат не е в регистъра на гражданската авиация.
 
Само преди два дни двама загинаха при падане на свърхлек самолет край Ихтиман. За по-малко от година това е седмият въздушен инцидент.

Малък самолет падна край Ихтиман, загинаха двама души (СНИМКИ/ВИДЕО)
 
От Окръжна прокуратура – Стара Загора съобщиха днес, че Румен Иванов е изпълнявал агрополет за наторяване на земеделски култури. Според неофициална информация от източници на място двигателят на мото-делта планера е отказал, посочи Петьо Кюркчийски, който се занимава с лека авиация от 2005 година.
 
„Рулирайки към мястото за приземяване, минава между две подпори на около 3 метра височина, задният му колесник закача в короната на едно дърво. Не е успял за малко да прелети, за 30 см. Скоростта, която е имал, е предполагам между 60 и 80 км/ч. - за този тип въздухоплавателно средство това е скоростният диапазон. Последвал е удар в земята от тези 3 метра“, обясни Петьо Кюркчийски по повод инцидента край мъглижкото село Юлиево.
 
По думите му агрохимическите полети са рискови.

Работи се по четири версии за авиокатастрофата край Ихтиман
 
„По-масовата практика е да се пръскат посеви. Да кажем жито, царевица, картофи. Ниски насаждения, тревисти, където, ако се получи отказ на двигателя, може да се приземи безопасно делтапланерът. Самият тип работа изисква летене на малка височина. На 10-15 метра над терена. Самото летене на малка височина по принцип е рискова дейност. Там пилотът си преценява доколко да рискува, при какви условия да извърши задачата и над какви посеви да лети. За съжаление, доколкото разбрах, Румен е летял над овощна градина с дървета.“
 
Освен един от най-опитните пилоти в България, Румен Иванов е бил и производител на сертифицирани в Германия моторни делтапланери, които се продават в цял свят, разказа Кюркчийски:
 
„Той ги произвеждаше тези летателни апарати - от - до. Крилата се произвеждаха, конструкцията, количката. Само двигателите са, доколкото знам, на една австрийска фирма.“
 
По думите на Петьо Кюркчийски, Румен Иванов е бил един от радетелите за безопасно летене, но зачестилите инциденти с леки самолети са свързани и с разрушаването на клубната среда.
 
„Откакто е унищожена тази клубна среда, която е била по един или друг начин структурирана и по военни норми, там са се спазвали много строго правилата. Своеволия не са се позволявали. Процесът на обучение е бил много стриктен. И този вакуум от 15 и повече години, където всичко беше на парчета направено, направо унищожено, води до тези хаотични инциденти, които стават. И, забележете, опитни пилоти, в повечето случаи с лицензирани, сертифицирани машини. Всичко е изрядно. А се допускат някакви базови грешки и се стига до фатални инциденти“.
 
Петьо Кюркчийски иска да направи филм за безопасно летене и да създаде Асоциация за безопасно летене с нестопанска цел, която да организира теоретични и практически семинари с гост лектори от България и чужбина за всички класове в леката авиация.