Парламентът ще обсъди в петък /08,04,22/ проекта на решение за предприемане на действия във връзка с констатирана опасност от настъпване на невъзможност за Агенцията „Пътна инфраструктура“ (АПИ) за осъществяване на дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа. Промяната в програмата беше приета със 148 гласа "за", четирима "против" и трима "въздържал се".
Проекторешението за АПИ трябваше да бъде обсъдено днес, но отпадна от програмата заради липса на доклади от ресорните парламентарни комисии.
В пленарната зала беше и вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, който поиска съдействие от депутатите за решаване на проблемите. Пътищата в България, които и без това са в трагично състояние, вече не могат да бъдат поддържани и ремонтирани, заяви той. Караджов посочи, че АПИ не може повече да възлага каквито и да било дейности по поддръжка на републиканската пътна мрежа - дейности за подмяна на мантинели, пътни знаци, нито поставяне на предпазни или ограничаващи мрежи.
След свикания председателски съвет, председателят на Народното събрание Никола Минчев предложи проекторешението за АПИ да бъде преместено в програмата за утре и да се разгледа след предвидения блицконтрол. Редовният парламентарен контрол ще започне след приключване на точката и ще продължи три часа. Междувременно проекторешението следва да бъде разгледано от комисиите, или ако са го разгледали, да предоставят доклад, разясни Минчев.
В началото на заседанието Ива Митева от "Има такъв народ" посочи, че комисията по регионално развитие е гледала тази точка, но председателят й не е подписал доклада. Колегата й Любомир Каримански ("Има такъв народ") коментира, че вчера Комисията по бюджет и финанси е била бламирана и помоли председателя на НС да налага наказания или да даде възможност да се налагат наказания на тези, които бламират комисиите.
Милен Матеев от "Продължаваме Промяната" поиска и правната комисия да обсъди проекторешението. Той коментира, че това решение поражда множество юридически въпроси - на първо място дали трябва с решение на НС да се отпуснат тези средства или това е изцяло в прерогативите на МС.
Пред журналисти вицепремиерът Гроздан Караджов обясни, че Министерският съвет не може да даде право на администрация сама да отмени нещо, което вече е било подписано, а трябва санкция на Народното събрание. Проекторешението е съгласувано и с премиера, и с финансовия министър, те ме подкрепят, заяви той. Караджов обясни, че за по-бързо вземане на решението, то е подписано от група народни представители, начело с Настимир Ананиев, който е председател на регионалната комисия, и им благодари, защото това, по думите му, ще даде възможност да се избегне една катастрофа.
Караджов обясни, че през 2018 г. е проведена по Закона за обществените поръчки открита конкурсна процедура, договорите са сключени през 2019 и 2020 г., защото е имало дълги обжалвания. Всеки от договорите е влязъл в сила по различно време. Ако не бяха прекратени, можехме да ползваме пълният им обем до края на 2023 г. и до средата на 2024 г., допълни той.
Според Караджов катастрофални ще са последиците, ако АПИ не си поддържа мрежата, както и проблемите, ако не се довършат онези 278 обекта, които са започнати през 2021 г. и сега стоят консервирани за зимния период. Т.е., сега е времето, в което почват ремонтите, и ние имаме един малък прозорец от четири-пет месеца, в които трябва да ги завършим, каза вицепремиерът. Това са разрешенията, които искаме от НС. И третото е поради много високото напражение, натиск, спиране на пътища, блокиране на проходи от фирмите, които от дълго време не са си получавали парите - да разплатим една част от тях - в случая 50 процента, за да намалим това социално напрежение, каза Караджов. Той допълни, че когато щателната ревизия, която се извършва на тези договори, завърши и се знае на коя фирма колко точно трябва да се плати, тогава ще бъде разплатен остатъкът.
Проекторешението за АПИ трябваше да бъде обсъдено днес, но отпадна от програмата заради липса на доклади от ресорните парламентарни комисии.
В пленарната зала беше и вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, който поиска съдействие от депутатите за решаване на проблемите. Пътищата в България, които и без това са в трагично състояние, вече не могат да бъдат поддържани и ремонтирани, заяви той. Караджов посочи, че АПИ не може повече да възлага каквито и да било дейности по поддръжка на републиканската пътна мрежа - дейности за подмяна на мантинели, пътни знаци, нито поставяне на предпазни или ограничаващи мрежи.
След свикания председателски съвет, председателят на Народното събрание Никола Минчев предложи проекторешението за АПИ да бъде преместено в програмата за утре и да се разгледа след предвидения блицконтрол. Редовният парламентарен контрол ще започне след приключване на точката и ще продължи три часа. Междувременно проекторешението следва да бъде разгледано от комисиите, или ако са го разгледали, да предоставят доклад, разясни Минчев.
В началото на заседанието Ива Митева от "Има такъв народ" посочи, че комисията по регионално развитие е гледала тази точка, но председателят й не е подписал доклада. Колегата й Любомир Каримански ("Има такъв народ") коментира, че вчера Комисията по бюджет и финанси е била бламирана и помоли председателя на НС да налага наказания или да даде възможност да се налагат наказания на тези, които бламират комисиите.
Милен Матеев от "Продължаваме Промяната" поиска и правната комисия да обсъди проекторешението. Той коментира, че това решение поражда множество юридически въпроси - на първо място дали трябва с решение на НС да се отпуснат тези средства или това е изцяло в прерогативите на МС.
Пред журналисти вицепремиерът Гроздан Караджов обясни, че Министерският съвет не може да даде право на администрация сама да отмени нещо, което вече е било подписано, а трябва санкция на Народното събрание. Проекторешението е съгласувано и с премиера, и с финансовия министър, те ме подкрепят, заяви той. Караджов обясни, че за по-бързо вземане на решението, то е подписано от група народни представители, начело с Настимир Ананиев, който е председател на регионалната комисия, и им благодари, защото това, по думите му, ще даде възможност да се избегне една катастрофа.
Караджов обясни, че през 2018 г. е проведена по Закона за обществените поръчки открита конкурсна процедура, договорите са сключени през 2019 и 2020 г., защото е имало дълги обжалвания. Всеки от договорите е влязъл в сила по различно време. Ако не бяха прекратени, можехме да ползваме пълният им обем до края на 2023 г. и до средата на 2024 г., допълни той.
Според Караджов катастрофални ще са последиците, ако АПИ не си поддържа мрежата, както и проблемите, ако не се довършат онези 278 обекта, които са започнати през 2021 г. и сега стоят консервирани за зимния период. Т.е., сега е времето, в което почват ремонтите, и ние имаме един малък прозорец от четири-пет месеца, в които трябва да ги завършим, каза вицепремиерът. Това са разрешенията, които искаме от НС. И третото е поради много високото напражение, натиск, спиране на пътища, блокиране на проходи от фирмите, които от дълго време не са си получавали парите - да разплатим една част от тях - в случая 50 процента, за да намалим това социално напрежение, каза Караджов. Той допълни, че когато щателната ревизия, която се извършва на тези договори, завърши и се знае на коя фирма колко точно трябва да се плати, тогава ще бъде разплатен остатъкът.