Василев: Този месец тестваме електронното правителство
Василев: Този месец тестваме електронното правителство / netinfo

В рамките на месец септември тази година ще бъде въведена в експлоатация интеграционната система за електронното правителство. Това съобщи министърът на държавната администрация и административната реформа Николай Василев.

Системата ще бъде основа за единната среда за обмен на документи в администрацията. Чрез реализирането й гражданите ще имат възможност за подлучване на лична информация от институциите. Първата от тях, с която министерството е подписало споразумение, е Министерството на здравеопазването и НЗОК. Сътрудничеството между тях включва изграждане на национален здравен портал, чрез който граждани ще получават информация за здравни услуги и персонализирани данни. Това е записано в отчета на Николай Василев за двугодишната дейност на ръководеното от него ведомство.

Министерството отчита още 24000 обучени служители по информационни технологии, 13000 по английски език и 52000 по антикорупция и професионална етика. В отчета за дейността е записано, че ведомството е изпълнило изцяло приоритетите си. Въпреки това Василев посочва, че докато в България все още има забравени документи и лошо обслужване, грешно изписани табели или забавяне на действията на електронното управление, няма да бъда доволен.

Министерството на държавната администрация проведе в Разлог обучителен семинар, по време на който бе представена одобрената неофициално от Европейската комисия оперативна програма „Административен капацитет”. Програмата се финансира от Европейския социален фонд и средствата по нея са в размер на 180 млн. евро за периода 2007-2013 г. „Административен капацитет” е втората оперативна програма след „Човешки ресурси”, която чака официалното одобрение на ЕК. Това ще се случи на 13 септември, каза Николай Василев.

Потенциалните бенефициенти по програмата са държавната администрация, цялата съдебна система и неправителствените организации, заяви заместник-министър Мария Девизиева. По думите й няма да се изисква съфинансиране от тях освен минимални проценти от неправителствените организации. Допустимите проекти са свързани с обучение на магистратите, повишаване нивото на администрацията във всички сфери. За тази година предвидените за усвояване средства са 13 млн. евро. Ако не бъдат усвоени, парите се прехвърлят следващата година.

През 2010 г. предстои ревизия за неусвоените пари за двугодишния период, обясни Девизиева. Бенефициентите ще получават максимално 20% авансово плащане, като останалите дейности се извършват и заплащат от тях, а оперативна програма „Административен капацитет” им възстановява средствата след представянето на фискалните документи, добави Мария Девизиева.

„Искаме обществеността да научи, че „Административен капацитет” е достъпна за всеки качествен проект и се надяваме до края на годината да сключим всички предвестени договори”, каза министър Василев. По думите му програмата ще действа в пълна прозрачност. Според него по-добре е да има по-малко поръчки, но за повече пари, „защото реализацията на 200 проекта например, е трудна и е формула за пълен провал”.