Полезни съвети към пътуващите със самолет
Полезни съвети към пътуващите със самолет / Thinkstock/Getty Images
Полезни съвети към пътуващите със самолет
79990
Полезни съвети към пътуващите със самолет
  • Полезни съвети към пътуващите със самолет

Ако самолетният ни полет закъснее или бъде отменен, превозвачът е длъжен да ни осигури храна, напитки, две телефонни обаждания, настаняване и транспорт до мястото, където ще бъдем настанени. Ако се наложи ние да правим тези разходи, трябва да пазим касовите бележки, за да ни бъдат възстановени. Ако багажът е повреден, забавен или изгубен, правото на обезщетение е с максимален размер до 1220 евро. За да получим такова, обаче, трябва да представим касови бележки на съдържанието, в противен случай получаваме на база на теглото на куфара.

При отмяна на полет потребителите имат право на обезщетение в размер от 125 до 600 евро, който зависи от разстоянието на полета. Експертът връзки с обществеността Габриела Руменова обясни кога обезщетението отпада:

„В случай, че превозвачът е уведомил пътуващите за отмяната най-малко 14 дни преди датата на полета или пък ако успее да докаже, че отмяната се дължи на извънредни обстоятелства".

При отмяна или закъснение на полет превозвачът е длъжен да осигури храна, напитки, две телефонни обаждания, а ако останем по-дълго време на мястото, от където трябва да пътуваме превозвачът е длъжен да ни осигури настаняване, както и транспорт до мястото на настаняването на негова сметка. Ако пък се окаже, че в момента той не осигури тези неща, тогава ще се наложи да заплатим ние, но специалисти съветват да пазим касовите бележки и фактори, които ще удостоверят плащанията, които са се наложили извънредно, за да може да се претендира за възстановяване.

При отменен или закъснял повече от 5 часа полет авиокомпанията е длъжна да предостави две възможност - възстановяване стойността на билета до 7 дни или нов маршрут до крайната точка на пътуването при сравними условия на първата възможна дата или на по-късна съобразена с потребителя според наличието на свободни места.

„Ако багажът бъде повреден, забравен или изгубен, може да имате право на обезщетение с максимален размер до 1220 евро. Когато установят, че багажът им липсва или е повреден, още при пристигането на съответното летище трябва да попълнят протокол за загубен или повреден багаж. Този протокол, заедно с електронните билети и бордните карти, следва да бъде приложен към жалбата до авиокомпанията. Срокът за подаване на жалба е до 7 дни от получаването на багажа, в случай че е бил повреден и до 21 дни, когато е бил забавен. Трябва да разполагаме с касовите бележки, за да докажем стойността на липсващите вещи, тъй като в противен случай превозвачът може да определи обезщетението за изгубен багаж според неговото тегло", обясни Габриела Руменова.

В случай на проблем трябва да търсим съдействие от превозвача. Ако авиокомпанията откаже съдействие, потребителите могат да се обърнат към съответното бюро на Европейския потребителски център, а за България - Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация".